Google Stadia: Μας δείχνει το μέλλον του Gaming ή μήπως όχι;

Kατά την διάρκεια της GDC του 2019 και ιδιαίτερα με την ανακοίνωση του Google Stadia λίγο πολύ εμάς τους gamers μας φαντάζομαι πως ενώ κάπου κοιμόμασταν ήσυχοι κατά την διάρκεια της νύχτας ξαφνικά ακούγεται ένας κρότος και πεταγόμαστε από το πουθενά με τα ερωτηματικά να ξεπετιούνται σαν τα μανιτάρια πάνω από το κεφάλι μας. Και ενώ οι μέχρι τώρα ανησυχίες μας ήταν και περιορίζονταν για το αν το μέλλον του gaming είναι στις digital αγορές ή στις συνδρομές τύπου Xbox Game Pass αλλά με βασική παράμετρο την κονσόλα στο σαλόνι μας, ξαφνικά έρχεται η Google και μας ανακοινώνει το Stadia το οποίο στην ουσία είναι μια νέα streaming gaming πλατφόρμα στην οποία θα μπορούμε να συνδεόμαστε απομακρυσμένα και να παίζουμε το παιχνίδι το οποίο επιθυμούμε. Προσωπικά εγώ που παρακολουθούσα την παρουσίαση μου γεννιόταν περισσότερα ερωτήματα και προβληματιζόμουν παρά ενθουσιαζόμουν από αυτό που έβλεπα.

Καταρχήν ναι πολλοί θα τρέξουν και θα πουν πως ως ιδέα και αν περιοριστούμε σε αυτό είναι κάτι το εξαιρετικό. Ναι ίσως είναι, αλλά ξέρετε μια καινοτόμα ιδέα, πάντοτε δεν μπορεί να υλοποιηθεί στο μέγιστο και πολλές φορές ένα Project βουλιάζει εντελώς δίχως επιτυχία (π.χ τα περίφημα Google Glasses στο παρελθόν). Από την άλλη έχουμε μια εταιρεία και αναφερόμαστε στον Αμερικανικό κολοσσό Google όπου μιλάμε για την μεγαλύτερη εταιρεία διαδικτυακών υπηρεσιών και όχι μόνο. Προφανώς η ίδια βλέποντας το κομμάτι της gaming βιομηχανίας πως αναπτύσσεται μπήκε στο κόλπο με τα-όχι και τόσα πολλά-πειστικά επιχειρήματα καθώς όπως είπαν οι ιθύνοντες, η αρχική ιδέα γεννήθηκε από την τεράστια κίνηση που έχει το YouΤube στα εκάστοτε gaming κανάλια.

Μάλιστα ένας από τους υψηλόβαθμους ιθύνοντες είπε χαρακτηριστικά πως η μόνη ενασχόληση με τα games είναι πως παίζει απλά το Fifa 19. Βέβαια από την άλλη ένα ισχυρό κίνητρο ήταν και τα τεράστια ποσά που διακινούνται στο Google Store από τα εκατομμύρια Downloads στα παιχνίδια με ότι συνεπάγεται αυτό φυσικά και στα χρήματα. Για του λόγου το αληθές υπήρχε και το Project Steam όπου σύμφωνα με την Google τα νούμερα ήταν ενθαρρυντικά και προφανώς τώρα θέλει να εξελίξει αυτή την ιδέα φέρνοντας το Stadia.

Στην παρουσίαση ένα σημείο στο οποίο δόθηκε έμφαση ήταν και η υπολογιστική ισχύ του Data Center καθώς με την συνεργασία της AMD δύναται να παράγει μια ισχύ των 10.7 Teraflops όπου κάτι τέτοιο μέχρι στιγμής δεν έχουμε δει από την πλευρά του PlayStation ή του Xbox με το παρών Hardware. Ένα άλλο δυνατό σημείο του project αυτού είναι ότι η εταιρεία δεν θα μπει σε κανένα κόστος παραγωγής hardware προς ατομική διάθεση στους καταναλωτές ή να δημιουργήσει κάποια γραμμή παραγωγής καθώς μιλάμε για Data Centers όπου απλά θα υπάρχει η κατάλληλη συντήρηση από τους μηχανικούς. Μη ξεχνάμε άλλωστε πως όταν μια εταιρεία θέλει να “χτίσει” ένα νέο μηχάνημα προφανώς θα περιοριστεί καθότι θέλει να κρατήσει και το κόστος κάπως χαμηλά ώστε να υπάρξει αντίστοιχα και η κατάλληλη ανταπόκριση στην αγορά όπως συμβαίνει με το PS4, Xbox One, Nintendo Switch. Επίσης προβλήματα αξιοπιστίας σαφώς και δεν θα υπάρχουν μιας και ο gamer δεν θα ανησυχεί για το αν χαλάσει το Blu ray driver ή για το αν θέλει αλλαγή η θερμoαγώγιμη πάστα του επεξεργαστή διότι η κονσόλα του θα υπερθερμαίνεται από την χρήση.

Όποτε όπως καταλαβαίνετε τα περισσότερα προβλήματα που απασχολούσαν έναν μέσο Gamer εν δυνάμει εξαλείφονται. Επίσης ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα το οποίο τόνισε και ο Phil Harrison είναι πως κυρίως στα multiplayer παιχνίδια ο Client και ο Server θα βρίσκονται στο ίδιο δίκτυο του Data Center και δεν θα υπάρχει αυτή η χρόνο-καθυστέρηση που παρατηρούμε τώρα μιας και ο Client είναι η κονσόλα μας στο σαλόνι η οποία προσπαθεί να επικοινωνήσει με τον απομακρυσμένο Server. Εδώ όμως γεννιέται και το πρώτο μεγάλο ερωτηματικό για την διασύνδεση και τις ταχύτητες του Internet. Ο ίδιος o Ηarrison τόνισε και μάλιστα θα βρείτε και το σχετικό άρθρο πως για να αναπαραχθεί η ανάλυση των 1080p και για να έχουμε 60fps θα πρέπει να έχουμε μια σύνδεση στο Internet των 25Mbps. Φυσικά μέχρι στιγμής δεν έχει λεχθεί κάτι σε περίπτωση που η ταχύτητα έχει διακυμάνσεις το πως θα επηρεάζει αυτό την ποιότητα των γραφικών και αν ο παίχτης εκείνη την ώρα που απολαμβάνει την ανάλυση των 1080p ξαφνικά θα αρχίσει να βλέπει συνεχόμενα Frame drops με την ανάλυση προφανώς να μειώνεται περαιτέρω.

Πολλοί είπαν την επόμενη μέρα της παρουσίασης πως θα είναι το Netflix του gaming αλλά μη ξεχνάμε πως άλλα πράγματα απαιτούνται για το Streaming μιας ταινίας και άλλο για ένα παιχνίδι όπου μη ξεχνάμε πως είναι και real time και όχι απλά ένα αρχείο το οποίο πρέπει να αναπαραχθεί. Έπειτα τα κοστολόγια είναι εντελώς διαφορετικά για την ανάπτυξη ενός τίτλου από το να δημιουργήσεις  μια τηλεοπτική σειρά.  Φυσικά δεν θέλω να σκέφτομαι τα σενάρια της 4K ανάλυσης διότι μοιάζει ακόμη σενάριο επιστημονικής φαντασίας και ιδιαιτέρως για την παρούσα κατάσταση στην χώρα μας και μιας και μιλάμε για υποδομές ούτε και οι προηγμένες τεχνολογικά χώρες στο σύνολο τους έχουν παντού. To μοντέλο συνδρομής είναι κάτι που προκαλεί ερωτήματα και δεν ξέρουμε πως θα είναι περίπου ή αν θα είναι κάτι παρόμοιο με αυτό του Netflix ή του iTunes κλπ. Βέβαια σημειώστε και το κόστος του χειριστηρίου το οποίο λογικά θα κυμαίνεται περίπου στα 60$ ή ίσως να είναι και πιο φθηνό, αν και είναι προαιρετικό.

Αν αφήσουμε τις όποιες τεχνικές δυσκολίες με τα του Internet άλλη μια δυσκολία που σίγουρα θα συναντήσει το φιλόδοξο Project της Google είναι πως απέναντί της θα βρει μια κοινότητα η οποία έχει δομηθεί μέσα σε αυτά τα 20-30 χρόνια και βάλε. Στον χώρο υπάρχουν εταιρείες με τεράστια δυναμική απήχηση και έχουν στήσει μια φήμη τα τελευταία 20 χρόνια με ότι καλό ή κακό συνεπάγεται αυτό. Οι gamers από την άλλη πλευρά κατά καιρούς έχουμε λατρέψει πλατφόρμες των εταιριών έχουμε παίξει πάνω σε αυτές και υπάρχει αν θέλετε και ένα “συναισθηματικό” δέσιμο κάθε φορά που αποκτά κάποιος ένα νέο μηχάνημα ή όταν περιμένουμε με ανυπομονησία κάποια νέα ανακοίνωση μιας νέας κονσόλας.

Βέβαια ίσως η Google θέλει να σπάσει αυτόν τον θεμελιώδη λίθο που έλεγε πως η κονσόλα δε θα πρέπει να λείπει από το σαλόνι ή από τον προσωπικό χώρο του καθενός και ίσως θέλει να το πάει το gaming σε πιο mainstream καταστάσεις το οποίο θα είναι ακόμη πιο άμεσα προσβάσιμο σε έναν απλό χρήστη. Μια ακόμη παράμετρο και ένα στοίχημα που μπαίνει για το Stadia είναι για να μπορέσει να επιτύχει και να σταθεί απέναντι στον ανταγωνισμό θα πρέπει να κάνει και ισχυρές συμφωνίες με gaming εταιρίες ώστε να φέρει πιθανώς και δυνατές αποκλειστικότητες που θα εκμεταλλεύονται και την τεράστια υπολογιστική ισχύ των 10.7 Teraflops. Σίγουρα καλή η συνεργασία με την Ubisoft ή με την Bethesda που θα φέρει το Doom Eternal αλλά αρκεί άραγε μόνο αυτό;

Μη ξεχνάμε πως και στο μακρινό 2001 όπου η Sony και η Nintendo μονοπωλούσαν το ενδιαφέρον η Microsoft με την κυκλοφορία του Xbox είχε αρχίσει τις δυνατές συνεργασίες ώστε το μηχάνημα να έχει και την κατάλληλη υποστήριξη και μάλιστα ένα από τα πρώτα Studio ήταν και η Bungie που έφερε το εξαιρετικό Halo. Εν τω μεταξύ μιας και αναφέραμε το Xbox πίσω το 2013 ο Phil Harrison ήταν σε εξέχουσα θέση στο Xbox  και όπως θα θυμάστε τα πράγματα δεν πήγαν και πολύ καλά με το Xbox One.

Επίσης εμένα προσωπικά με προβληματίζει και το γεγονός πως δεν είδαμε και καμία ιδιαίτερη ανακοίνωση από τους τρεις του χώρου (Nintendo, Sony, Microsoft) και το πιο πιθανό είναι πως σίγουρα ξέρανε για αυτή την κίνηση της Google και ήταν θέμα χρόνου να γίνει αυτή η ανακοίνωση. Μήπως δούμε στο μέλλον ακριβότερα μοντέλα κονσολών και αφήσουν τον απλό gamer και μέσο χρήστη να αρέσκεται με το cloud gaming και να καταφεύγει σε μια πιο οικονομική- εναλλακτική λύση ή μήπως ετοιμάζουν κάτι παρόμοιο κάνοντας η Sony ή η Microsoft το δικό τους Gaming Data center αντίστοιχα εξελίσσοντας xCloud και PS Now παράλληλα;


Για να μην μακρηγορούμε και φτάνοντας στο τελικό ερώτημα, άραγε το Google Stadia μας δείχνει το μέλλον του gaming ή μήπως θα παραμείνει ένα φιλόδοξο project που δεν θα έχει επιτυχία. Μήπως τελικά και εμείς οι gamers θα πρέπει να αναθεωρήσουμε τις σκέψεις μας και οι Next gen κονσόλες θα έχουν διαφορετική προσέγγιση και δεν θα πρέπει να περιορίζονται μόνο στην καλύτερη απεικόνιση ή στην απόδοση περισσότερων frames;


Μην ξεχάσετε να μας ακολουθήσετε στα παρακάτω Social Media. Busted είστε!

More Stories
Η νέα επέκταση του Forza Horizon 4 θα έρθει σε συνεργασία με τη LEGO [ΦΗΜΗ]