Busted.gr

Metro Exodus

Metro Exodus

Σχεδόν δύο χρόνια έπειτα από την ανακοίνωση του Metro Exodus στην E3 του 2017, έφτασε επιτέλους στα γεμάτα προσμονή χέρια μας. Για όσους τυχαίνει να μην γνωρίζουν, το Metro Exodus αναπτύχθηκε από την 4A Games και αποτελεί το τρίτο κεφάλαιο της σειράς, έπειτα από τα επιτυχημένα Metro 2033 (2010) και Metro Last Light (2013), ολοκληρώνοντας την τριλογία που βασίζεται στα γνωστά μυθιστορήματα του Dmitry Glukhovsky. Αντιλαμβάνεστε ότι ένα παιχνίδι ή καλύτερα σειρά παιχνιδιών υψηλού προφίλ και μπάτζετ που βασίζονται σε μυθιστορήματα, αναπόσπαστο πυλώνα αποτελούν η πλοκή και η αφήγηση.

Πρωταγωνιστής μας, για ακόμη μία φορά ο νεαρός σχετικά Artyom, σε ένα αποκαλυπτικό σκηνικό της Ρωσίας του 2036, δύο χρόνια μετά τα γεγονότα του Metro Last Light, όπου “ο τελευταίος πόλεμος” με πυρηνικά που προηγήθηκε έχει αποτυπώσει την απόλυτη καταστροφή, αφήνοντας πίσω του πέρα από θύματα και ερείπια, ραδιενεργή ατμόσφαιρα που ενεργεί αποτρεπτικά για τους ελάχιστους επιζήσαντες και επηρεάζει δραστικά την πανίδα, δημιουργώντας νέες επιθετικές μορφές ζωής. Οι λιγοστοί επιζήσαντες λοιπόν έχουν βρει καταφύγιο επί πολλά συναπτά έτη στα υπόγεια τούνελ της Μόσχας και ο Artyom μαζί με τους υπόλοιπους συμπολεμιστές του, Spartans, βρίσκονται επωμιζόμενοι με το φορτίο της διατήρησης της ασφάλειας στη νέα αυτή υπόγεια κοινωνία, τόσο από πραγματικά τερατουργήματα όσο και από αντίστοιχα που χαρακτηρίζουν μερικούς ανθρώπους. Ο Artyom όμως, διανύοντας την τρίτη δεκαετία της ηλικίας του, έχει ένα όνειρο, ή καλύτερα μία ελπίδα, ότι ζωή υπάρχει και πάνω στο έδαφος και δεν μπορεί να συμβιβαστεί με την ιδέα ότι θα ζήσει μέχρι να πεθάνει, υπογείως. Αυτές οι σκέψεις και τα συναισθήματα του τον οδηγούν πολλές φορές, γράφοντας στα παλιά του τα παπούτσια τις διαταγές του προϊσταμένου του, με τον κατάλληλο εξοπλισμό, στην επιφάνεια της Μόσχας, αναζητώντας σημάδια ζωής. Κάπου εδώ θα βάλω μία τελεία όσον αφορά την ιστορία που μας αφηγείται το Metro Exodus γιατί ανατροπές συμβαίνουν από τις πρώιμες ώρες του παιχνιδιού αλλά θα αναφέρω τρία ακόμη πράγματα. Πρώτον, ότι η εισαγωγή του Metro Exodus και ο τρόπος που είναι σκηνοθετημένη αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση, δεύτερον, κατά την περιπέτειά μας στο Metro Exodus δεν θα περιοριστούμε στη Μόσχα και στα υπόγεια τούνελ και τρίτον, η πλοκή και η αφήγηση είναι μέσα στις κορυφαίες που έχω έρθει σε επαφή τα τελευταία χρόνια.

Το Metro Exodus αποτελεί ένα παιχνίδι που εξελίσσεται σε πρώτο πρόσωπο και χαρακτηρίζεται από First Person Shooter (FPS) μέχρι Survival Horror. Εγώ, να πω την αλήθεια, θα το τοποθετούσα κάπου ανάμεσα ενώ πολύ σημαντικό στοιχείο ειδικά σε υψηλότερες δυσκολίες αποτελεί η ικανότητα μας να κινούμαστε αθόρυβα χωρίς να γινόμαστε αντιληπτοί, κοινώς, stealth. Αλλά ας αφήσουμε τα γενικά και ας περάσουμε σε πιο ειδικά και πρακτικά δεδομένα. Στο Metro Exodus ο εξοπλισμός μας είναι το Α και το Ω στην προσπάθεια μας για επιβίωση και ολοκλήρωση των αποστολών μας. Αυτός αποτελείται από τα όπλα, τα οποία μπορούμε να αναβαθμίσουμε προσαρμόζοντας διάφορα parts που βρίσκουμε στον κόσμο ή αποκτούμε όταν αποσυνθέτουμε διάφορα όπλα που εντοπίζουμε. Ποικιλία στον οπλισμό υπάρχει αλλά ο εξαιρετικός μηχανισμός αναβάθμισης των όπλων που μόλις σας περιέγραψα θα σας κάνει να παραμένετε με αυτά που αναβαθμίσατε γεμάτοι περηφάνια. Αξίζει να αναφέρω ότι τα όπλα μας τείνουν να βρομίζουν, ειδικά όταν κινούμαστε σε υδάτινα περιβάλλοντα, κάνοντας τα να υπολειτουργούν. Πολύ σημαντικό γιατί αυτό το “τσαφ” που δεν  θα πυροδοτήσει τη σφαίρα όταν σου επιτίθεται ένα τετράποδο κτήνος, σε κάνει να ιδρώνεις. Δεν είναι τίποτα τραγικό σαν χαρακτηριστικό για να έχετε μόνιμα το νου σας απλά αξίζει όταν θα επισκέπτεστε ένα workbench να τα καθαρίζετε. Ο εξοπλισμός λοιπόν εκτείνεται από κιάλια, πυξίδα, δείκτη μέτρησης της ραδιενέργειας στην ατμόσφαιρα καθώς και του πόσο αντιληπτοί είμαστε μέχρι αναπτήρα και μαχαιράκια αλλά για να μην μακρηγορώ θα σταθώ στην μάσκα που επιβάλλεται να φορούμε σε ραδιενεργά περιβάλλοντα. Η μάσκα μας λοιπόν διαθέτει ένα φίλτρο που ανά συγκεκριμένο χρονικό διάστημα θα πρέπει να το αντικαθιστούμε και είναι σημαντικό να έχουμε την προσοχή μας και σε αυτό προκειμένου να μην νιώσουμε ότι μας κόβεται η ανάσα μεσούσις μιας μάχης. Θα επισημάνω όμως σε ένα γενικότερο πλαίσιο αυτό που οπωσδήποτε θα έγραφα αν κάποιος υποθετικά με ανάγκαζε να εκφράσω την άποψή μου σε πέντε σειρές. Το Metro Exodus διαθέτει μία απίστευτη ρεαλιστικότητα, από όλα αυτά που σας περιέγραψα παραπάνω μέχρι το σημείο που παραδείγματος χάρη πατώντας το L1 για να σκουπίσει ο Artyom την μάσκα του με την παλάμη του ή να κολλήσει ένα κομμάτι κολλητικής ταινίας για να μην παίρνει αέρα, όταν σπάει σε μια συμπλοκή, είναι δομημένη με τέτοιο τρόπο από την ομάδα ανάπτυξης που δεν αφαιρεί κανένα στοιχείο και κανένα πόντο από τη διασκέδαση και την εμπειρία που μπορεί και δύναται να προσφέρει ένα παιχνίδι αλλά αντιθέτως εντυπωσιάζει και μάλιστα σε υπερθετικό βαθμό. Άξιο αναφοράς αποτελεί ακόμη ότι το Metro Exodus πηγαίνει πλέον σε πιο sandbox μονοπάτια από τα απολύτως linear που είχαμε συνηθίσει στα πρώτα δύο παιχνίδια αλλά προσωπικά θα το χαρακτήριζα περισσότερο, αν μπορώ να δανειστώ τη φράση από τον Cory Barlog του God of War, ως wide linear. Δουλεύει και αυτό το κομμάτι του τίτλου άκρως ικανοποιητικά, παρόλα αυτά θα κατανοήσω κάποιους φανατικούς της σειράς αν προβληματιστούν αλλά αυτό που μπορώ να τους συμβουλέψω από το μετερίζι μου είναι ψυχραιμία και open minds, δεν θα απογοητευτούν.

Τεχνικά το Metro Exodus κάνοντας χρήση της 4A Engine και χωρίς υπερβολή στέκεται ως ένα από τα ομορφότερα παιχνίδια της γενιάς που έχω δει και ακούσει. Τα γραφικά του από τα μοντέλα χαρακτήρων μέχρι τα εκπληκτικά τοπία πάνω και κάτω από την επιφάνεια της γης αποτυπώνουν πλήρως την απόκοσμη και τρομακτική ατμόσφαιρα που θέλει να μας περάσει ο τίτλος. Στο PS4 Pro που έπαιξα το παιχνίδι δείχνει πανέμορφο σε κάθε του πτυχή και τρέχει ικανοποιητικά. Κάποια σκαμπανεβάσματα στο frame rate εντόπισα ελάχιστες φορές, μετρημένες στα δάκτυλα ενός χεριού, όταν συνέβαιναν πολλά στην οθόνη και συγκεκριμένα όταν σε συνδυασμό μεταφερόμουν με τον χαρακτήρα μου μέσα σε καπνό. Παρόλα αυτά είναι ένας τίτλος όπου θα τον χαρακτήριζα “βαρύ” για τις τρέχουσες κονσόλες, χωρίς να είναι απαραιτήτως κακό αυτό. Ένας τίτλος που αναζητά δυνατό hardware, που αυτή τη στιγμή μπορούμε να εντοπίσουμε κατά κύριο λόγο σε δυνατά PC καθώς δείχνει ότι είναι φτιαγμένος να εντυπωσιάζει. Ηχητικά τα πάντα κινούνται σε πολύ υψηλό επίπεδο, από τις επιλογές της θεματικής μουσικής μέχρι τα εκπληκτικά ηχητικά εφέ. Παρόλα αυτά, αν και τα voice overs των αγγλικών με ρώσικη προσφορά προσδίδουν στο χαρακτήρα του παιχνιδιού υπήρχαν μία με δύο παραφωνίες που δεν συνδεόταν επιτυχημένα με το αντίστοιχο σκηνικό. Ακόμη, θα βρούμε στο παιχνίδι και Photo Mode αλλά οι περιορισμένες επιλογές που δίνει κυρίως ως προς τον χειρισμό της κάμερας δεν θεωρώ ότι το κάνει και ιδιαίτερα ελκυστικό και περισσότερο θεωρώ ότι βρίσκεται απλά εκεί για να βρίσκεται.

Τελικά, πως θα περιέγραφα εν συντομία το Metro Exodus; Ένα από τα καλύτερα παιχνίδια πρώτου προσώπου που χαρακτηρίζονται από υψηλού επιπέδου αφήγηση και που έπαιξα τα τελευταία χρόνια. Η ενσωμάτωση των στοιχείων που προσδίδουν ρεαλισμό ακόμα και αυτά του crafting, από σφαίρες μέχρι med kits και φίλτρων μάσκας, που εισήγαγε η ομάδα ανάπτυξης, πραγματοποιούνται τοποθετώντας το σακίδιο μπροστά μας είτε μεσούσις της διαδρομής είτε σε κάποιο workbench, είναι υποδειγματική καταφέρνοντας να μας κρατήσει σε εγρήγορση και μέσα στο πνεύμα του παιχνιδιού. Είτε λοιπόν έχετε εμπειρία από τα προηγούμενα Metro είτε το Exodus ήταν το πρώτο που σας έκλεισε το μάτι, το σίγουρο είναι ότι αν γνωρίζετε τι να περιμένετε από τον τίτλο, δεν θα απογοητευτείτε. Αξίζει να υπενθυμίσω ότι τα δύο προηγούμενα Metro κυκλοφορούν ως Remaster σε αυτή τη γενιά με την ονομασία συλλογής Redux καθώς είμαι σίγουρος πως αν πιάσετε στα χέρια σας για πρώτη φορά το Metro Exodus, αργά ή γρήγορα θα τα αναζητήσετε προκειμένου να βιώσετε ολόκληρη την τριλογία.

Πλατφόρμα που χρησιμοποιήθηκε για Review: PS4 Pro
Είδος Παιχνιδιού: First Person Shooter/Survival Horror
Ημερομηνία κυκλοφορίας: 15/02/2019
Κυκλοφορεί για: PlayStation 4, Xbox One, PC
Εταιρεία Ανάπτυξης: 4A Games
Εκδότρια Εταιρεία: Deep Silver

Ευχαριστούμε θερμά την Enarxis Dynmic Media για τη παραχώρηση του παιχνιδιού για τις ανάγκες του review.

8.5 ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΙΚΟ

The Good

  • Ιστορία - Αφήγηση
  • Τεχνικός τομέας
  • Ατμόσφαιρα
  • Ενσωμάτωση ρεαλισμού
  • Gameplay μηχανισμοί
  • Στοιχεία sandbox τίτλου...

The Bad

  • ...που οι σκληροπυρηνικοί ίσως ξενίσουν αρχικά
  • Υποκειμενικά "ο ήσυχος" Artyom
  • Συγκεκριμένα voice overs
8.5 ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ

Εμπνευστής, δημιουργός και αρχισυντάκτης του Busted.gr, ανήσυχο πνεύμα και φανατικός gamer για πολλά χρόνια. Υπολογιστές, κονσόλες, gadgets και γρήγορη σύνδεση στο internet θεωρούνται απαραίτητα στοιχεία διαβίωσης! Facebook: @Dimitris Kara Instagram: @dimitriskara

Powered by busted.gr busted.gr busted.gr