9 cyberpunk παιχνίδια για να μπείτε σε… Cyberpunk 2077 διάθεση

Από FPS και tactical strategy έως JRPG, απ' όλα έχουμε!

Το επόμενο παιχνίδι (πόνημα, για τους παλιούς Bustedάδες) της CD Projekt Red είναι πλέον στην τελική ευθεία, και το περιμένουμε όπως ο Άγιος Βασίλης την σύνταξη.

Επειδή, όμως, η αναμονή είναι πάντοτε επίπονη, έχουμε το… γιατρικό για κάθε ανυπόμονο gamer που θέλει να μπει στο κλίμα του Cyberpunk 2077, ώστε έως τον Απρίλιο να είναι πανέτοιμος για περιπέτεια στην Night City.

Προτού προχωρήσουμε στα παιχνίδια, τι εστί Cyberpunk, με δυο κουβέντες; Το «κυβερνοπάνκ» είναι υπό-είδος της επιστημονικής φαντασίας, και εστιάζει περισσότερο σε δύο στοιχεία: μια εξαθλιωμένη ανθρωπότητα, και τεχνολογία αιχμής. Συχνά, η τεχνολογία είναι η αιτία για την εξαθλίωση των ανθρώπων, ή έστω, οι μεγαλοεταιρείες πίσω από την τεχνολογία. Οι άνθρωποι, πολύ συχνά, κάνουν κατά κόρον χρήση ρομποτικών μελών στο σώμα τους ή άλλων παρόμοιων τεχνολογιών – είναι, πρακτικά, εξαρτώμενοι από αυτό που τους πλασάρουν οι μεγαλοεταιρείες, θέλοντας και μη, ακόμα κι αν δεν εμπλέκονται άμεσα με τα όσα εκτυλίσσονται γύρω τους.

Εκεί στηρίζεται και το Cyberpunk 2077, το οποίο είναι βασισμένο στο role-playing παιχνίδι Cyberpunk (ή Cyberpunk 2020, κατά τη δεύτερη έκδοσή του), δημιούργημα τού Mike Pondsmith. Στο ενδιαφέρον αυτό σύμπαν, οι ΗΠΑ έχουν γίνει αγνώριστες, καθώς μετά από οικονομική κρίση και μια περίοδο στρατιωτικού νόμου, οι μεγαλοεταιρείες ήταν αυτές που κράτησαν τη χώρα ζωντανή – και πλέον, λειτουργούν σχεδόν ανεξέλεγκτες σε κάθε τομέα. Φυσικά, για κάθε διεφθαρμένη κυβέρνηση, υπάρχουν άναρχοι μαχητές που θα κάνουν το παν για να επιβιώσουν… και κάπου εκεί, τοποθετείται κι ο χαρακτήρας σου.

Ποια παιχνίδια είναι αυτά, που θα σας βάλουν στο συγκεκριμένο κλίμα, λοιπόν; Ξεχώρισα εννέα (9) τίτλους, για να σας κρατήσουν συντροφιά έως τον Απρίλιο του 2020 – ένα παιχνίδι ανά μήνα, για να έχετε και αρκετό χρόνο να το τερματίσετε!

System Shock 2

Από τους δημιουργούς του BioShock, πριν το BioShock, είχαμε τη σειρά System Shock. Ένα first-person survival horror παιχνίδι, το System Shock 2 είναι το sequel του πρώτου System Shock, και το επέλεξα διότι θεωρώ ότι αναβαθμίστηκε σε κάθε τομέα έναντι του πρώτου παιχνιδιού. Συνοπτικά, το παιχνίδι λαμβάνει χώρα σε ένα εγκαταλελειμένο διαστημόπλοιο στο μακρινό μέλλον, όπου η SHODAN, ένα κακόβουλο ΑΙ, χειρίζεται τα πάντα στο σκάφος — ζωντανά, νεκρά και όλα τα ενδιάμεσα. Μεταξύ άλλων, η SHODAN πραγματοποιεί πειράματα με σκοπό να ενώσει τον άνθρωπο με τις μηχανές. Το εξαιρετικό του gameplay, μαζί με σενάριο και αφήγηση που σε κρατάνε «κολλημένο» ακόμη και 20 χρόνια μετά, κάνουν το System Shock 2 ένα μοναδικό διαμάντι για το είδος του – όσοι το έχουν παίξει, μπορούν να επιβεβαιώσουν πως η SHODAN είναι μια από τις πιο τρομακτικές παρουσίες στο gaming, κι ας είναι «απλά ένα πρόγραμμα»… Με το System Shock 3 στον ορίζοντα, ίσως είναι η καλύτερη στιγμή να φρεσκάρετε τις μνήμες σας — αυτές της SHODAN, δηλαδή, που θέλατε να διαγράψετε.

Omikron: The Nomad Soul

Με τον David Bowie σε σημαντικό ρόλο, το Omikron φαίνεται πως θα πρόκειται για κάτι… ιδιαίτερο από την πρώτη κιόλας ματιά. Ήταν το πρώτο παιχνίδι της Quantic Dream, την οποία οι περισσότεροι ίσως θυμούνται για τα Heavy Rain και Detroit: Become Human. Το παιχνίδι εκτυλίσσεται στην Omikron, μια φουτουριστική μεγαλούπολη, όπου ο κόσμος ζει σχεδόν φυλακισμένος σε τμήματα της πόλης, τα οποία αναπτύσσονται εντελώς αυτόνομα από τα υπόλοιπα. Αυτό δημιούργησε διαφορετικούς τρόπους ζωής, ανάγκες, και κουλτούρες, με το στοιχείο του cyberpunk να είναι διακριτό σε διάφορα σημεία – κυρίως, στην κυβέρνηση και στο πώς αυτή διαχειρίζεται τα πάντα μέσα στην γυάλα που περικλείει την πόλη. Ένα μίγμα third-person adventure με fighting και first-person shooting, το Omikron ήταν ιδιαίτερο παιχνίδι, και η μουσική που έγραψε γι’ αυτό ο David Bowie, ήταν ένας φανταστικός τρόπος να μπεις στο κλίμα από το πρώτο άκουσμα.

Deus Ex: Mankind Divided

Όσα κι αν έχουν γραφτεί για τα παιχνίδια Deus Ex, δεν είναι αρκετά. Μια σειρά που αγαπώ, τα Deus Ex πραγματεύονται κάτι που ακούγεται απλό: είναι κακό να θέλεις να είσαι κάτι παραπάνω από άνθρωπος; Στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον, η δυνατότητα να θεραπεύεις ή να βελτιώνεις σχεδόν τα πάντα μέσω ρομποτικών μελών και τεχνολογικών επεμβάσεων στο σώμα σου, είναι κάτι υπαρκτό. Υπερβολικά υπαρκτό, ίσως, καθώς οι μεγαλοεταιρείες έχουν γίνει πιο ισχυρές από κάθε κυβέρνηση, και σχεδόν κάθε άνθρωπος στηρίζεται στην τεχνολογία τους για την επιβίωσή του – όμως, άλλες «τσέπες» ή ιδεολογίες έχουν καλύτερη μεταχείριση, δημιουργώντας διχασμό όχι μόνο ανάμεσα στους «αγνούς» ανθρώπους και τους τεχνολογικά «πειραγμένους», αλλά ανάμεσα και στους ίδιους τους augmented. Σε μια δυστοπία δίχως όριο, κάθε παιχνίδι Deus Ex είναι μια εξαιρετική πρόταση και πολύ καλή εισαγωγή στο είδος του cyberpunk, καθώς ενσωματώνουν πολλά στοιχεία τού είδους και όχι μόνο, με πολύ καλό τρόπο. Είναι από τα πιο ενδιαφέροντα παιχνίδια κατ’ εμέ, λόγω των θεμάτων που πραγματεύονται, αλλά και λόγω του εξαιρετικού gameplay: first-person role-playing stealth action, όπου είσαι ελεύθερος να παίξεις όπως θέλεις και να τροποποιήσεις τον πρωταγωνιστή όπως σε βολεύει. Ο λόγος που προτείνω το Mankind Divided, συγκεκριμένα, είναι διότι λαμβάνει χώρα στην Πράγα, η οποία αισθητικά και από άποψη κουλτούρας, βρίσκεται πολύ κοντά στην Πολωνία, από όπου θα λάβουμε το Cyberpunk 2077 και σίγουρα θα μοιράζονται πολλά στοιχεία.

Syndicate (2012)

Ξέρω, ξέρω τι σκέφτεστε. Από όλη τη σειρά Syndicate, μια από τις πιο αγαπημένες tactical strategy σειρές που τόσο καλά ενσωματώνουν το θέμα cyberpunk, διάλεξα το FPS του 2012; Κι όμως, έχω τους λόγους μου. Φέρνει τη δράση πιο κοντά από ποτέ, και με κέρδισε με το έξοχο design του και την ωμή βία που περίμενα. Στο μακρινό μέλλον, τα συνδικάτα ελέγχουν τον κόσμο – ένα κράμα μεγαλοεταιρείας και στρατιωτικής δύναμης, ικανής να συμμετέχει παντού και να επηρεάζει τα πάντα. Στον πόλεμο μεταξύ των εταιρειών, οι Agents είναι αυτοί που κάνουν τη διαφορά: η «αφρόκρεμα» της κάθε εταιρείας, ικανοί να φέρουν εις πέρας δολοφονίες, απαγωγές, και ό,τι άλλο τους ανατεθεί. Οπλισμένοι με την αιχμή της τεχνολογίας σε οτιδήποτε χρειαστεί, από όπλα και στολές έως την ικανότητα να χακάρουν και να ελέγχουν τα chips αντιπάλων (και κατ’ επέκταση, τους ίδιους τους ανθρώπους), οι cyborg Agents είναι ο φόβος και ο τρόμος για όποιον βρίσκεται απέναντί τους. Η άσχημη πλευρά της τεχνολογικής προόδου που παρέχουν τα συνδικάτα, είναι πως ο κόσμος ελέγχεται από αυτά – τα chips μέσα στον καθένα είναι «είσοδος» για τους Agents, κι από εκεί κι έπειτα, το πάρτι ξεκινά. Παρότι η πλοκή του Syndicate αυτού ήταν λίγο ρηχή, η δράση, το gameplay και ο οπτικοακουστικός σχεδιασμός είναι αξιέπαινα και άξια αναφοράς όταν σκεφτόμαστε τι εστί “cyberpunk”.

Syndicate

Έτσι θα σας άφηνα; Το πρωτότυπο Syndicate, που κυκλοφόρησε το 1993, ήταν ιδιαίτερα φρέσκο: real-time tactical strategy με διαρκή δράση και έξυπνα συστήματα. Ως επικεφαλής της EuroCorp, ένα από τα μεγάλα συνδικάτα, στόχος σου ήταν – τι άλλο; – η εξάλειψη του ανταγωνισμού. Με 4 Agents στο πεδίο μάχης, αυτό γινόταν παραπάνω από εφικτό, καθώς σχεδόν όλη η ανθρωπότητα χρησιμοποιεί τα “CHIP”, ένα προϊόν της εταιρείας. Διαφημιζόμενο ως η λύση για την δυστοπία όπου ζούσαν όλοι, καθώς το CHIP παραποιούσε την πραγματικότητα και άλλαζε το τι αντιλαμβάνεται ο καθένας, το CHIP ήταν επίσης μια πόρτα εισόδου για τις εταιρείες που πάλευαν για μονοπώλειο και παγκόσμια κυριαρχία. Φυσικά, οι Agents σου χρησιμοποιούν το CHIP προς όφελός τους, ελέγχοντας και δίνοντας εντολές στους εχθρούς, μπλοκάροντας τα συστήματά τους και ούτω καθεξής – κι αν κάτι από αυτά δεν πιάσει, τότε τα παραδοσιακά όπλα ήταν εκεί να λύσουν κάθε διαμάχη. Κατακτώντας περιοχές, επέβαλλες φόρους που σήμαινε περισσότερα χρήματα για R&D και νέα «μπλιμπλίκια» για τις μετέπειτα αποστολές, δίνοντάς σου και resource management πέραν των τακτικών μαχών στις πόλεις. Το Syndicate δεν είναι απλά μια φανταστική υλοποίηση του θέματος “cyberpunk”, αλλά κι ένα «αγέραστο» παιχνίδι, διασκεδαστικό ακόμη και σήμερα.

Beneath a Steel Sky

Μένοντας στην εποχή, το Beneath a Steel Sky κυκλοφόρησε το 1994, από την Revolution Software (αγαπημένο Broken Sword). Πρόκειται third-person point-and-click adventure παιχνίδι με έμφαση στην πλοκή, την οποία θεωρώ φανταστική. Σε μια μελλοντική εκδοχή της Γης, ο κόσμος καταστράφηκε από τη ραδιενέργεια και τη μόλυνση, κάνοντας μόνο κάποια μέρη βιώσιμα. Σε ένα από αυτά βρίσκεται ο πρωταγωνιστής μας, Robert, αφότου το ελικόπτερο στο οποίο επέβαινε, έπεσε κάπου στα περίχωρα μιας εκ των Union Cities και οι ντόπιοι τον υιοθετούν. Πολύ αργότερα, στρατιώτες της Union City κατακρεουργούν τους ντόπιους και φέρνουν τον Robert πίσω στην πόλη τους, μια δυστοπική, κλειστή μητρόπολη που βρίσκεται σε διαρκή αντιπαράθεση με την γιγαντιαία και πανίσχυρη Hobart Corporation. Στη διάρκεια του παιχνιδιού, ο Robert ανακαλύπτει τι κρύβεται πίσω από τις δύο πλευρές, την αιτία για τον οικονομικό πόλεμο που μαίνεται, και φυσικά, τα μοχθηρά σχέδια των ανωτέρων της Union City. Κάτι μεταξύ κλασικών παιχνιδιών της εποχής από τις Sierra και LucasArts, το Beneath a Steel Sky έχει χιουμοριστική διάθεση, όμως πίσω από αυτή, ο διαχωρισμός των τάξεων, ο οικονομικός πόλεμος, οι συμβιβασμοί που ανέχεται ο λαός για να επιβιώνει και πολλά άλλα, δημιουργούν μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία με μπόλικα θέματα που μας απασχολούν ακόμη και σήμερα.

E.Y.E.: Divine Cybermancy

Κρατηθείτε: στο E.Y.E.: Divine Cybermancy, χειρίζεσαι έναν cyborg κυνηγό δαιμόνων και πολεμιστή-μοναχό, με ψυχικές υπερδυνάμεις και αφάνταστα προηγμένα όπλα. Υπερβολή; Μπορεί. Όμως όταν πιάσεις το παιχνίδι στα χέρια σου, δεν σε ενδιαφέρει. Το «ζουμί» του παιχνιδιού είναι στο gameplay, όπου οι τόσες ικανότητες και η πληθώρα παραμετροποίησης, σε κάνουν να νιώθεις σαν… cyborg κυνηγός δαιμόνων και πολεμιστής-μοναχός με ψυχικές υπερδυνάμεις και αφάνταστα προηγμένα όπλα. Όντας επίσης βασισμένο σε role-playing παιχνίδι, το A.V.A., δανείζεται πολλά στοιχεία για τον κόσμο του. Σε μια μελλοντική δυστοπία, η οργάνωση E.Y.E. είναι η κύρια γραμμή άμυνας ενάντια στις ορδές των δαιμόνων. Τα νερά ταράζει η Meta-Steumic Force, μια (φαινομενικά) νέα απειλή αποτελούμενη από εξωγήινες δυνάμεις, που επιτίθεται κατά μήκος και πλάτος του διαστήματος. Η Secreta Secratorum, της οποίας η E.Y.E. είναι παρακλάδι, πασχίζει να εκμεταλλευτεί το χάος και επιστρατεύει κάθε μέσο – κυβερνήσεις και μεγαλοεταιρείες – για να πάρει τον απόλυτο έλεγχο από τα χέρια της Federation, κυρίαρχης υπέρ-κυβέρνησης. Κάτω από όλα αυτά, βρίσκεται μια αμιγώς cyberpunk ιστορία, την οποία δεν πρέπει να χάσετε – όμως ακόμη κι αν η ιστορία δεν σας κρατήσει, ή φανεί πολύ «μπλέξιμο», το gameplay είναι σχεδόν σίγουρο πως δε θα σας απογοητεύσει.

Shadowrun Returns

Άλλη μια περίπτωση παιχνιδιού βασισμένου σε role-playing παιχνίδι, το Shadowrun Returns είναι η συνέχεια της αγαπημένης σειράς Shadowrun που επίσης έκανε ντεμπούτο το 1993. Σε έναν μελλοντικό κόσμο, όπου τεχνολογία, μαγεία και φαντασία συνυπάρχουν, ο πόλεμος μεταξύ των εταιρειών μαίνεται και η τέχνη του “shadowrun– κλοπή στοιχείων από αντίπαλη εταιρεία – είναι αναγκαία. Οι εταιρείες χρησιμοποιούν κάθε μέσο για να επιτύχουν και να κυριαρχήσουν, ελέγχοντας μέσω της τεχνολογίας τις ζωές των υπαλλήλων τους και όχι μόνο, οδηγώντας έτσι τον κόσμο σε μια διαρκή εμπόλεμη κατάσταση και εξαθλίωση για τις χαμηλότερες τάξεις. Δίχως να ξέρεις αν ο διπλανός σου είναι cyborg πράκτορας, δράκος με μορφή ανθρώπου ή πανίσχυρος μάγος, καλείσαι να γίνεις ένας shadowrunner, ένας ταλαντούχος μισθοφόρος που φέρνει κάθε επικίνδυνο shadowrun εις πέρας. Αναμειγνύοντας tactical turn-based μάχη και βαθύ role-playing, το Shadowrun Returns είναι η ιδανική αναγέννηση για το παιχνίδι-σταθμό που γνωρίσαμε το 1993, και η εξ’ αρχής ενσωμάτωση mods στην Steam έκδοση συνεπάγεται τεράστια επιλογή επιπλέον υλικού και ευελιξία. Αυτό που με τράβηξε περισσότερο στα Shadowrun όμως, είναι το σύμπαν, καθώς η συνύπαρξη cyberpunk και high fantasy είναι άκρως ενδιαφέρουσα και προσέφερε πανέμορφη αισθητική. Το πρώτο παιχνίδι, δε, ήταν περισσότερο detective noir από οτιδήποτε άλλο, και το προτιμώ λίγο περισσότερο από το Returns – την επιλογή έκρινε η διαθεσιμότητα, καθώς το Returns διατίθεται σε τρέχουσες πλατφόρμες, ενώ το πρωτότυπο όχι.

Final Fantasy VII

Και για το κλείσιμο, κάτι που βάζει τη «σφραγίδα Χατζησάββα» στο άρθρο: ένα παιχνίδι Final Fantasy. Η Shinra Corporation ελέγχει σχεδόν τα πάντα στην πόλη του Midgar, ένα μέρος όπου η πόλη και η ανθρωπότητα είναι κυριολεκτικά χωρισμένη σε δύο: στο επάνω μέρος ζουν οι «προνομιούχοι», και στα slums υπό έναν μεταλλικό δίσκο που κρύβει ακόμη και τον ουρανό, όλοι οι υπόλοιποι. Ακόμη κι έτσι, όμως, σε μια συγκεκριμένη εκκλησία, λουλούδια μπορούν και ανθίζουν… Έχοντας ρουφήξει σχεδόν όλη τη ζωή του πλανήτη για να παράγει υπηρεσίες, η Shinra φέρνει τον κόσμο στα όριά του, όμως η eco-terrorist ομάδα Avalanche έχει άλλα σχέδια, και με τους Cloud και Barrett στην πρώτη γραμμή, επιχειρούν να διαλύσουν την μεγαλοεταιρεία. Η μάχη ενάντια στην πανίσχυρη Shinra είναι κάτι που παραμένει σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια της ιστορίας, και σε συνδυασμό με μικρότερα στοιχεία (όπως το μηχανικό χέρι του Barrett και η δική του ιστορία), το κάνουν άξιο αναφοράς όταν συζητούμε για cyberpunk παιχνίδια. Ένα πρωτοποριακό RPG της εποχής του, το Final Fantasy VII είναι πάντοτε ευχάριστη επιλογή για παιχνίδι, όμως για τους υπομονετικούς, το πολυπόθητο Final Fantasy VII Remake είναι – επιτέλους – στον οριζόντα.

Και μετά το πάντοτε απαραίτητο Final Fantasy, η λίστα έφτασε στο τέλος της. Μπήκατε σε mood cyberpunk; Ποια παιχνίδια από τα παραπάνω παίζετε, έχετε παίξει ή σκοπεύετε να παίξετε;

More Stories
Έρχονται Microtransactions και στο Crash Team Racing Nitro-Fueled