Busted.gr

Secret of Mana

Secret of Mana

Το Secret of Mana αποτελεί ένα ιστορικό δημιούργημα  της Square, που κυκλοφόρησε τον Αύγουστο του 1993 για το Super Nintendo Entertainment System. Ύστερα από 25 χρόνια, η σημερινή Square Enix επανακυκλοφορεί το επιτυχημένο Action RPG, και όντας ένα ριζικά διαφορετικό παιχνίδι στον οπτικοακουστικό τομέα, επανέρχεται για να ταράξει τα νερά της σύγχρονης εποχής. Το ερώτημα είναι: Τα κατάφερε;

Αρχικά, θα λέγαμε ότι αποτελεί μια παραμυθένια και θρυλική περιήγηση, τουλάχιστον όσον αφορά το ιστορικό και σεναριακό του υπόβαθρο. Πραγματοποιεί μια περιεκτική και ποιοτική εισαγωγή, η οποία τοποθετεί τον θεατή στο σκηνικό που ο ίδιος θα κλιθεί να αντιμετωπίσει για περίπου 20 ώρες.

Η ιστορία ξεκινά με τρία αγόρια, τα οποία παραβιάζουν μια αδιάβατη περιοχή στο χωριό Potos, με σκοπό να βρουν ένα κρυμμένο θησαυρό. Οι κάτοικοι υπερασπίζονταν ότι στο συγκεκριμένο μέρος υπήρχε ένα θεϊκό φως, μια ύπαρξη που έκρυβε τεράστια ισχύ. Ξαφνικά λοιπόν, ο πρωταγωνιστής του παιχνιδιού, ονόματι Randi, σκοντάφτει και πέφτει στη λίμνη. Εκεί κοντά, μια παράξενη φωνή τον καθοδηγεί σε ένα ξίφος και τον παροτρύνει να το σηκώσει. Το συγκεκριμένο, ήταν το λεγόμενο Mana Sword, και αποτελούσε τον αγωγό μιας αρχαίας θεϊκής δύναμης, του Mana, το οποίο προστάτευε τους ανθρώπους απ’ την αλαζονεία και την απληστία του παρελθόντος. Ο μικρός ήρωας τράβηξε το ξίφος , η ισχύς του οποίου απελευθέρωσε εχθρικά τέρατα σε όλη την περιοχή.

Κατά τη γνώμη μου, η είσοδος στο αφηγηματικό παρόν πραγματοποιείται με απότομο και χοντροκομμένο τρόπο, αφού θα προτιμούσα να ζήσω λίγες στιγμές μαζί με τους χωρικούς και να παρακολουθήσω την κατάσταση που επικρατούσε στο σύμπαν του παιχνιδιού πριν λάβει χώρα το καταστροφικό συμβάν. Στη συνέχεια, ο γηραιός του χωριού τιμωρεί τον Randi και τον εξορίζει, και ενώ ο δεύτερος αναζητά το λόγο για τον οποίο επιλέχθηκε ως ο εκλεκτός, αλλά και τον τρόπο να εξαλείψει την κατάρα, σύντομα θα βρεθούν στο δρόμο του δύο ηρωίδες, η Primm και η Popoi, που θα τον συνοδεύσουν πιστά στο ταξίδι του.

Οι χαρακτήρες, όσον αφορά την προσωπικότητά τους και το ρόλο που διαδραματίζουν στην ιστορία, έχουν ικανοποιητικό συναισθηματικό βάθος, χωρίς βέβαια να είναι ό,τι πιο ολοκληρωμένο και ώριμο έχουμε δει. Αξίζει όμως να αναφερθεί πως ο παίκτης δεν θα τους αντιμετωπίσει με αδιαφορία, καθώς ο κάθε χαρακτήρας είναι ιδιαίτερος, ξεχωριστός, και εξυπηρετεί ένα σημαντικό σκοπό. Μέσα απ’ το συχνό χιούμορ που γίνεται ανάμεσα στους τρεις ήρωες, αναβλύζει ένας γοητευτικός συναισθηματισμός και καταλαβαίνει κανείς ότι αλληλοσυμπληρώνονται. Το Secret of Mana δημιουργεί μια αξιοπρεπή αφηγηματική περιγραφή, η οποία γίνεται αισθητή είτε μέσα από τα γεγονότα που ζούμε μαζί με τους πρωταγωνιστές, είτε μέσα απ’ τους αναλυτικούς και διαφωτιστικούς για την ιστορία, διαλόγους που εκτυλίσσονται. Απ’ την άλλη, όσον αφορά τους τρεις κύριους ήρωες αλλά και τον κόσμο που απαρτίζει το περιβάλλον του παιχνιδιού, δεν λείπουν οι ασήμαντοι, ρηχοί διάλογοι και πολλές φορές, οι αταίριαστες με τις καταστάσεις που επικρατούν, αντιδράσεις και συμπεριφορές των χαρακτήρων.

Ο οπτικός τομέας έχει αλλάξει ολοκληρωτικά και έχουν σημειωθεί θεμελιώδεις βελτιώσεις. Ο εικονικός χαρακτήρας του Secret of Mana έχει παραμετροποιηθεί καθολικά, θέτοντας όμως σε κίνδυνο το αυθεντικό και “καθάριο” για την εποχή του, Art Direction. Δεν ξέρω αν οι φανατικοί υποστηρικτές και λάτρεις του old school gaming, αλλά και αυτοί που θα ασχοληθούν με το παιχνίδι για πρώτη φορά, θα ενθουσιαστούν με το αποτέλεσμα. Αφορμή για την παραπάνω άποψη, αποτελεί το γεγονός ότι 25 χρόνια μετά θα μπορούσε να έχει υλοποιηθεί μια πιο ποιοτική και σύγχρονη καινοτομία, κυρίως όσον αφορά το σχεδιαστικό μοτίβο των γραφικών, της ευρύτερης χρωματικής παλέτας και της εξωτερικής εμφάνισης των χαρακτήρων.

Πολύ συχνά παρατηρούσα μια θολή και ανέμπνευστη για την εποχή της, εικόνα στα τοπία και στον τρόπο που ξεδιπλώνονται στην επιφάνεια, καθώς και ένα στατικό Art Style. Σε αρκετές περιπτώσεις, επίσης, η εμφάνιση πολλών ηρώων είναι απρόσωπη και άλλες φορές, απόλυτα ίδια μεταξύ τους. Οι φιγούρες τους εκθέτουν μια μονοτονία στην προοπτική του θεατή και το γεγονός ότι υπάρχουν εκφραστικοί μορφασμοί, ενώ απουσιάζει πλήρως το lip sync, δημιουργεί το αποτέλεσμα μιας αρκούντως αισθητής δυσαρμονίας στην αληθοφάνεια και την πειστικότητα. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει ποικιλομορφία κυρίως στους εχθρούς, των οποίων το παρουσιαστικό μοντέλο διαφέρει σχεδόν πάντα, αλλά και στο περιβάλλον του παιχνιδιού. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του, ο παίκτης  θα απολαύσει όμορφα τοπία, θα βρεθεί σε χιονισμένες κορυφές, σε μεγαλειώδη κάστρα, σε ποτάμια και τεράστιες λίμνες, θα εξερευνήσει σπηλιές και βραχώδεις περιοχές, καθώς και θα ευχαριστηθεί την αρμονία της ζωής στα μικρά χωριά και στα καταπράσινα, γεμάτα βλάστηση και ζωντάνια, δάση και πεδιάδες.

Ο ακουστικός τομέας  στα video games αποτελεί για πολλούς βασικό χαρακτηριστικό, αφού σε πολλές περιπτώσεις, μετά από χρόνια, κάποιος μπορεί να ξεχάσει το gameplay ενός παιχνιδιού, αλλά τη μουσική όχι. Όσον αφορά το συγκεκριμένο θέμα, δίνεται η επιλογή να ζήσεις την εμπειρία του παιχνιδιού με την remake ή την original έκδοση. Στην περίπτωση αυτή, υπάρχουν διαφορές στην ποιότητα και θα συνιστούσα να επιλέξετε την αυθεντική μορφή της μουσικής, όπως δημιουργήθηκε τότε. Η τελευταία φέρει σαφέστατα μια πιο ρομαντική χροιά, έχοντας βέβαια σε άλλα σημεία επικό χαρακτήρα, την ίδια στιγμή που πολλές φορές η μουσική του remake αδικεί τον εαυτό της.

Επίσης, σε κάποιες περιπτώσεις υπήρχε μια περίεργη και αλλόκοτη δομική αμφισημία στον ακουστικό κανόνα του Secret of Mana, με μια αταίριαστη μουσική άλλοτε να ξεδιπλώνεται απότομα και χωρίς λόγο, και άλλοτε να έχει τελείως διαφορετικό χαρακτήρα σε σχέση με την εξέλιξη των γεγονότων εκείνη τη στιγμή. Προσωπικά, και καθώς η μουσική για μένα είναι ένα σπουδαίο προσόν που πρέπει να διαθέτουν τα video games, η εμπειρία μου στο τελικό σημείο του παιχνιδιού καταστράφηκε για τον παραπάνω λόγο. Τέλος, δίνεται επίσης η δυνατότητα επιλογής της γλώσσας, με τα αγγλικά voice overs να έχουν προστεθεί για πρώτη φορά. Το αποτέλεσμα σε αυτά, θα μπορούσε να είναι αρτιότερο, αλλά όπως και να ‘χει καθώς προείπαμε, η ακινησία στην ομιλία των προσώπων υποβαθμίζει ακόμα περισσότερο τα voice overs. Σε γενικές γραμμές όμως, η μουσική του παιχνιδιού είναι πολύ καλή, με ένα από τα μουσικά του κομμάτια πλέον, να αποτελούν πολύ αγαπημένα μου.

Περνώντας στο gameplay, θα έλεγα ότι επισκιάζει πολλά θεματικού και σχεδιαστικού τύπου, αγκάθια του δημιουργήματος της Square. Το παιχνίδι φέρει μια κάμερα πάνω από τον παίκτη, όπως τα παλιά κλασικά Turn-Based και RTS, χωρίς όμως να είναι τίποτα απ’ τα δύο. Ο παίκτης έχει τη δυνατότητα να χειριστεί και τους τρεις χαρακτήρες που πρωταγωνιστούν, και να προσαρμόσει τον τρόπο του παιχνιδιού του όπως αυτός επιθυμεί. Ο κάθε ήρωας έχει διαφορετικό Level και χαρακτηριστικά στη μάχη, ενώ υπάρχει ένα πολυσύνδετο σχήμα στο Ability tree και στις ικανότητες του καθενός. Παίζοντας με ένα από τους τρεις, μπορεί κάποιος να παραμετροποιήσει τις κινήσεις και τη συμπεριφορά των άλλων δύο AI, και να δώσει εντολή για άλλες κινήσεις, όπως να επιτίθενται σε διαφορετικό εχθρό κλπ. Επίσης, μπορεί να αλλάξει τον εξοπλισμό και τα όπλα των άλλων δύο, να εκτελέσει διάφορα ξόρκια και να χρησιμοποιήσει ελιξίρια για να τους σώσει. Υπάρχει λοιπόν άμεση αλληλεπίδραση μεταξύ των τριών χαρακτήρων και το γεγονός αυτό μετατρέπει το gameplay σε μια άκρως διασκεδαστική αρένα. Το μοναδικό πρόβλημα που συνάντησα σε σχέση με τον συγκεκριμένο μηχανισμό, είναι το ότι οι AI πολλές φορές είναι ανυπάκουες, δεν σε ακολουθούν και δεν εκτελούν τις εντολές σου. Για μια καλύτερη και ολοκληρωτική εμπειρία, προτείνεται η Co-op συνεργασία έως τρεις παίκτες σε Offline Mode, ώστε να απολαύσετε σε μεγαλύτερο βαθμό το combat system, με τους συμπαίκτες σας.

Στο Secret of Mana, ο παίκτης θα έρθει αντιμέτωπος με πολλούς γρίφους που θα πρέπει να επιλύσει, προκειμένου να μεταβεί σε κάποια άλλη περιοχή. Ακόμα, θα κλιθεί να βγει νικητής απ’ τις αμέτρητες, αιματηρές μάχες που θα δώσει με πλήθος εχθρών και Bosses, τα οποία όμως, πολλές φορές είναι δύσκολα σε βαθμό που αγγίζει τα όρια της αδικίας. Γενικά υπάρχει μια ανισορροπία στη δυσκολία, χωρίς να είσαι σε θέση να κάνεις κάτι. Πχ, κατά τη διάρκεια ενός Boss fight, το ίδιο, με μεγάλη συχνότητα, θα σου κάνει κάποιο stun, θα σε αποκοιμήσει ή θα σε γεμίσει με poison, fire κλπ, οπουδήποτε και να βρίσκεσαι, δίχως να μπορείς να αντιδράσεις. Επίσης, στο κομμάτι της μάχης, υπάρχει μια μπάρα με το ποσοστό της ζωής των ηρώων, καθώς και άλλη μία η οποία λειτουργεί σαν αντοχή, αλλά ταυτόχρονα όσο πιο μεγάλος είναι ο αριθμός της, τόσο πιο πολύ damage τοις εκατό δέχεται ο εχθρός. Σου δίνεται λοιπόν η ευκαιρία να πραγματοποιείς πολλες και light, ή λίγες και βαριές επιθέσεις. Δεν υπάρχει κάποιο lock απέναντι στον εχθρό, ή dodge, αλλά μπορείς να διαμορφώσεις κάποιες κινήσεις ανάλογα με το Level σου. Ακόμα, υπάρχει μια τεράστια ποικιλία στα όπλα, όπως σπαθιά, τσεκούρια, δόρια και τόξα, τα οποία γίνονται upgrade και καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού σου θα αποκτάς συνεχώς πιο δυνατά, αφού ταυτόχρονα δυσκολεύουν και οι εχθροί. Επίσης, οι πανοπλίες είναι αρκετές και οι λάτρεις του RPG στοιχείου θα μείνουν ευχαριστημένοι.

Στα χωριά και τους μικρούς οικισμούς βρίσκονται διάφοροι Blacksmiths που βελτιώνουν τα όπλα του παίκτη, ιδιοκτήτες πανδοχείων, στα οποία μπορεί να ξεκουραστεί και να κάνει Save στην πρόοδό του, αλλά και μικροπωλητές, απ’ όπου μπορεί να αγοράσει πλήθος εξοπλισμού, ελιξίρια κλπ. Τη στιγμή της αγοράς, τα χαρακτηριστικά του κάθε αντικειμένου δεν περιγράφονται, παρά μόνο αναφέρεται το όνομα και η τιμή τους. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με πολλά ακόμα, μαρτυρά ότι το παιχνίδι αυτό είναι ένα δύσκολο video game που δεν δημιουργήθηκε με σκοπό να σας διευκολύνει και να σας καθοδηγήσει διεξοδικά στον προορισμό σας. Είναι ένα Hardcore RPG που τουλάχιστον όσον αφορά το gameplay του, υπόσχεται μια γοητευτική ποικιλομορφία, και εναλλάσσοντας τον τρόπο σκέψης εν’ ώρα δράσης ανάμεσα στα αμέτρητα όπλα, το μαγικό στοιχείο και τα ξόρκια, σε συνδυασμό με την κατανόηση της νοοτροπίας που υπερασπίζεται και της λογικής που ενστερνίζεται, κάθε άλλο παρά μονοτονία θα νιώσετε καθώς παίζετε. Ίσως, κάποιες φορές αισθανθείτε μια κούραση από τη συνεχή επαφή σας με τους εχθρούς, κυρίως λόγω του backtracking και του απαιτητικού farming. Σίγουρα όμως, θεωρώ πως το gameplay είναι η αρχή και το τέλος του εν λόγω δημιουργήματος.

Συνοψίζοντας, το Secret of Mana είναι ένα video game που αξίζει να ασχοληθεί κάποιος μαζί του, καθώς είναι σίγουρο ότι θα περάσει αρκετές ώρες διασκεδάζοντας και θα γίνει μάρτυρας μιας θρυλικής περιπέτειας. Είναι μια σημαντική κυκλοφορία που έρχεται να θυμίσει στους παλιούς και να γνωστοποιήσει στους νέους, ότι φέρει έναν ιστορικό και συναισθηματικά βαρύγδουπο για πολλούς, τίτλο. Είναι εκπληκτικό και εξαιρετικό σε σημεία, αλλά πάσχει σε σημαντικούς τομείς, οι οποίοι διαδραματίζουν σπουδαίο ρόλο για την εμπειρία, και τα προβλήματα σε αυτούς είναι αρκετά ώστε να υποβαθμίσουν την τελική ετυμηγορία. Φαίνεται εν πολλοίς, ότι έθεσαν σε χαμηλά επίπεδα το ταβάνι, ή αλλιώς τον ορίζοντα της ποιότητας και της δημιουργικότητας, όσον αφορά το αποτέλεσμα του Remake. Κάτι τέτοιο όμως, δε σημαίνει ότι η απόλαυση του Secret of Mana, και μια αξέχαστη εμπειρία μαζί του, αποτελεί μια ουτοπική κατάσταση.

Πλατφόρμα που χρησιμοποιήθηκε για Review: PlayStation 4
Είδος Παιχνιδιού: Action RPG / Single player
Ημερομηνία κυκλοφορίας: 15/02/2018
Κυκλοφορεί για:  PlayStation 4,Nintendo Switch,Microsoft Windows,PlayStation Vita
Διάθεση για την Ελλάδα: CD Media
Εταιρεία Ανάπτυξης: Square Enix
Εκδότρια Εταιρεία: Square Enix

Ευχαριστούμε θερμά τη CD Media για την παραχώρηση του παιχνιδιού, ώστε να πραγματοποιηθεί το review.

7 ΚΑΛΟ

The Good

  • Όμορφα γραφικά
  • Ενδιαφέρουσα ιστορία
  • Καλοσχεδιασμένοι πρωταγωνιστές
  • Εξαιρετική μουσική
  • Πλούσιο gameplay

The Bad

  • Μέτριο remake σε σχέση με τις προσδοκίες
  • Αρκετοί ανούσιοι διάλογοι
  • Πρόχειρα σχεδιασμένοι χαρακτήρες
  • Έλειψη lip sync
  • Επαναλαμβανόμενη μάχη σε σημεία
7 ΤΕΛΙΚΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ

Powered by busted.gr busted.gr busted.gr