Gran Turismo Sport

The Real Driving Simulator ή μήπως όχι;


Gran Turismo. Ένα όνομα μια ιστορία. Ένα από τα μεγαλύτερα franchises στην ιστορία του PlayStation είναι και το GT. Με πάνω από 76 εκατομμύρια πωλήσεις στην πλάτη του είναι ακόμη και μέχρι στιγμής που μιλάμε πρώτο σε πωλήσεις στην ιστορία της κονσόλας ως Brand Name. Ένα από τα πρώτα μου παιχνίδια που θυμάμαι στο PS1 ήταν τότε το GT1 και η αλήθεια είναι πως είχα εντυπωσιαστεί για τα τότε δεδομένα της εποχής για το gameplay, τα γραφικά του αλλά και το ότι μπορούσες να «πειράξεις» το αυτοκίνητο σου όπως ήθελες εσύ.

Ο  τίτλος έγινε γρήγορα επιτυχία και αργότερα ακολούθησαν οι υπόλοιποι τίτλοι της σειράς που ήταν καταδικασμένοι να πετύχουν. Άλλωστε ποιος θα ξεχάσει τα Intro video στο GT1 και GT2 που μέχρι και σήμερα βλέπουμε στο Youtube. Πίσω από αυτήν την επιτυχία ένα μεγάλο μερίδιο ευθύνης έχει και ο Ιάπωνας Kazunori Yamauchi πρώην και νυν οδηγός αγώνων αλλά και CEO της Polyphony Digital. Οι εποχές περνάνε, τα Gran turismo 5 & 6 στο PS3 είχαν μεγάλη επιτυχία όμως η σειρά παρουσίαζε κάποια προβλήματα. Αισίως πλέον φτάνουμε στο Gran Turismo Sport στην εποχή των PS4 και PS4 Pro με το παιχνίδι να κλείνει αισίως τα είκοσι χρόνια στον χώρο των video games.

Η ονομασία «Sport» αντικατοπτρίζει κυρίως την θέληση κάποιων gamers να γίνουν «ανταγωνιστικοί» ως εικονικοί οδηγοί και γιατί όχι και μετά να μεταπηδήσουν σε πραγματικούς αγώνες όπως άλλωστε έγινε στο παρελθόν με το GT Academy. Μην ξεχνάμε πως η Polyphony Digital έκλεισε και μια μεγάλη συμφωνά με την FIA.


Περιβάλλον


Η αλήθεια είναι πως ήρθαμε αντιμέτωποι με το πρόβλημα διασύνδεσης με τους servers του παιχνιδιού και έτσι τα πρώτα 24 ώρα δεν μπορούσαμε καν να ξεκινήσουμε το Review καθότι το παιχνίδι είναι always online που σημαίνει πως αν δεν έχετε ίντερνετ το μόνο Mode στο οποίο μπορείτε να παίξετε είναι το Arcade Mode. Σαφέστατα ένα πολύ αρνητικό σημείο στον τίτλο κατά την προσωπική μου άποψη. Ξεπερνώντας αυτό το σοκ μετά το πολύ ωραίο Intro με την κινηματογραφική αίσθηση ερχόμαστε αντιμέτωποι με ένα πολύ όμορφα γραφικό user interface στο οποίο τα πάντα είναι τακτοποιημένα και δείχνει το πόσο σχολαστική δουλειά έχει κάνει το Studio.

Είναι πολύ φιλικό και με μεγάλου ατού την ελληνική γλώσσα δεν θα δυσκολέψει κανέναν. Πίσω στο background εναλλάσσονται διάφορα στιγμιότυπα μέσα από το παιχνίδι που μαζί με την χαλαρωτική μουσική δημιουργούν ένα ωραίο αισθητικά αποτέλεσμα. Ξεκινώντας την περιήγηση στα modes θα εστιάσουμε την προσοχή μας κυρίως  στο Career Mode” που τυπικά χωρίζεται σε τρία σκέλη με τα γνωστά σε όλους διπλώματα, κάποιες αποστολές πρόσκλησης και τις εμπειρίες πίστας. Στην ουσία πρόκειται για διαφόρου είδους Events τα οποία τα βρήκα αρκετά διασκεδαστικά αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα δείτε το Career Mode που συναντούμε στο Forza 7 αλλά και στο Project Cars 2.

Ο σκοπός των τριών αυτών κατηγοριών πιο πολύ θα σε μάθει να οδηγάς σωστά περισσότερο,  έχοντας βέβαια και κάποια endurance events. Μετά την επιτυχή μας συμμετοχή στα διάφορα είδους Challenges σαφώς υπάρχει και η εκάστοτε ανταμοιβή η οποία χωρίζετε στα χρήματα, στους πόντους χιλιομέτρων που κάνετε, στην διανυθείσα απόσταση αλλά σας δίνει και xp για να ανέβετε σε level.


Ένα ωραίο στοιχείο στο παιχνίδι είναι και το μουσείο της εκάστοτε φίρμας όπου μπορείτε να μάθετε πληροφορίες για το πως ξεκίνησαν οι κολλοσοί της αυτοκίνησης


Μιλώντας για ανταμοιβές μέσα στο προφίλ σας υπάρχουν κάποια achievements τα οποία αφού τα ολοκληρώνετε κάθε φορά το παιχνίδι σας δίνει κυρίως πόντους χιλιομέτρων αλλά και εμπειρία ανεβάζοντας φυσικά επίπεδο. Τους πόντους χιλιομέτρων θα τους εξαργυρώνετε για να “αποκτάτε” κατά κάποιο τρόπο κάποια αντικείμενα όπως χρώματα για τα αυτοκίνητα κάποιες ζάντες decals και διάφορα άλλα. Ένα άλλο Mode φυσικά είναι και το Arcade Mode όπου μπορείτε και εκεί να περάσετε την ώρα σας παίζοντας σε διάφορες πίστες από τις 17 που έχει το παιχνίδι μαζί με κάποιες παραλλαγές. Μιας και αναφέραμε τις πίστες είναι μια μίξη φανταστικών διαδρομών αλλά και αληθινών πιστών ανά τον κόσμο. Πάλι καλά που βάλανε στο παιχνίδι και το Nurburgring. Επίσης, μπορείτε να δημιουργήσετε και δικούς σας custom αγώνες.

Όμως ένα Mode στο οποίο η Polyphony Digital έχει εστιάσει την προσοχή της, είναι και τo Sport Mode το οποίο αφορά και το Online κομμάτι του τίτλου. Εκεί αφού εξασφαλίσουμε την συμμετοχή μας στους online αγώνες μέσω δύο επιμορφωτικών video θα έρθουμε αντιμέτωποι να το πω απλά με κάποια events στα οποία θα μπορείτε να συμμετέχετε με παίχτες ανά τον κόσμο (με την διαδικασία Matchmaking). Κάθε Event έχει τον δικό του χρόνο διεξαγωγής τον οποίο φυσικά σας τον δείχνει σε κάθε αρχική οθόνη. Επίσης σε κάθε Event θα έχετε την δυνατότητα να συμμετέχετε και στο qualifying session ώστε να πλασάρεστε όσο πιο ψηλά μπορείτε στην κατάταξη. Βέβαια ανάλογα τις επιτυχίες σας στους αγώνες ανεβαίνετε σε κατηγορία αλλά επίσης ανεβαίνετε σε κατηγορία αν επιδείξετε και καλή διαγωγή εντός της πίστας. Αν προσπαθείτε να χτυπάτε τους αντιπάλους σας θα κατεβείτε πολύ γρήγορα σε βαθμό. Η αλήθεια είναι πως σαν ιδέα και σαν υλοποίηση η PD τα καταφέρνει και θέλει να κάνει κάτι αντίστοιχο με αυτό που πολύ καλά κάνει μέχρι στιγμής το iRacing . Τις ώρες που έπαιζα δεν διαπίστωσα κάποιο πρόβλημα ως προς την συνδεσιμότητα και όλα είχαν μια ομαλή ροή. Βέβαια αν και υπάρχουν ποινές κατά την διάρκεια των αγώνων κάποιοι θα προσπαθήσουν έστω και ελαφρά να σας ωθήσουν εκτός πίστας κάνοντας έτσι λίγο την διαδικασία λιγάκι εκνευριστική.

Όλα αυτά σαφώς μπορείτε να τα απολαύσετε μέσα από ένα πολύ πολύ μικρό roster αυτοκινήτων που φθάνουν τα 140. Αν βγάλουμε και τα concept cars τότε ο αριθμός πέφτει στα 90. Βέβαια για πρώτη φορά βλέπουμε την Porsche και είναι κάτι το θετικό. Οι εποχές που το GT είχε 500 με 600+ αυτοκίνητα προσωρινά αποτελούν παρελθόν. O Yamauchi δήλωσε ωστόσο ότι μελλοντικά θα προστεθούν και άλλα αυτοκίνητα φθάνοντας στον αριθμό των 300 ή και παραπάνω αυτοκινήτων.  Άλλο σημείο το οποίο αφαίρεσαν από το παιχνίδι είναι και το λεγόμενο tuning καθώς δε θα βρείτε να αγοράσετε μηχανικά εξαρτήματα για το αυτοκίνητο σας. Απλά το μόνο που μπορείτε να κάνετε πλέον είναι να πειράζετε την ιπποδύναμη του αυτοκίνητου μέσα από τις ρυθμίσεις του.

Μέσα σε όλες αυτές τις περικοπές όμως έχουμε και την προσθήκη για πρώτη φορά στο Franchise του λεγόμενου editor. Η αλήθεια είναι πως η PD έκανε πολύ καλή δουλειά και δημιούργησε έναν Editor βατό και εύκολα κατανοητό και προσβάσιμο. Εκεί θα μπορείτε να διακοσμείτε τα αυτοκίνητα σας με διάφορα Decals χρωματισμούς, ζάντες κλπ. Μελλοντικά ο χρήστης θα μπορεί να ανεβάζει και τα δικά του αρχεία εικόνας σε αρχεία SVG ( Λέτε να έχουμε το πρώτο Busted– άμαξο;). Η όλη εμπειρία με τον editor ως προς την χρήση του ήταν πολύ ευχάριστη και καλό είναι ο ανταγωνισμός λιγάκι να αρχίσει να σκέφτεται κάποιες μελλοντικές αλλαγές ως προς την ευχρηστία (αναφέρομαι στο Forza κυρίως).

Τελευταίο άφησα το λεπτομερές Photomode που τις λειτουργίες του θα της ζήλευε και φωτογράφος, στο οποίο θα βρείτε διάφορα τοπία ανά τον κόσμο και εκεί θα μπορείτε να απαθανατίσετε τα αγαπημένα σας αυτοκίνητα. Tα background τα οποία χρησιμοποιούνται είναι αληθινές φωτογραφίες υψηλής ποιότητας και θα έχετε την δυνατότητα να τοποθετήσετε το αυτοκίνητό σας ή και περισσότερα από ένα σε συγκεκριμένες θέσεις. Να αναφέρω βέβαια πως και κατά την διάρκεια των αγώνων υπάρχει Photomode όπως το γνωρίσαμε και στα GT5 και GT6.


Gameplay


Αφήνοντας τις επιλογές και τα modes του τίτλου πάμε στην ουσία του τίτλου που είναι τo gameplay.  Από τα πρώτα λεπτά παίζοντας το παιχνίδι ξεχώρισα το πόσο άμεσος ήταν ο χειρισμός με τον controller κάνοντας έτσι πιο φιλικό και πιο προσβάσιμο το παιχνίδι και σε πιο άπειρους χρήστες αλλά και σε αυτούς που θα το αγοράσουν για πρώτη φορά. Βέβαια ο χειρισμός του Forza είναι ακόμη πιο user friendly με το Gran Turismo να είναι πιο απρόβλεπτο σε κάποια λάθος κίνηση σας κατά την διάρκεια της οδήγησης. Επίσης κάθε αυτοκίνητο δείχνει διαφορετικό και νιώθεις το βάρος τους και θα χρειαστεί αρκετή πρακτική εξάσκηση ώστε να εξοικειωθείτε με τα αγαπημένα σας αυτοκίνητα.

Βέβαια υπάρχουν και κάθε είδους βοηθήματα τα όποια κάποια από αυτά όπως το TCS για παράδειγμα μπορείτε να το μεταβάλετε και κατά την διάρκεια ενός αγώνα. Για τους νεοεισερχόμενους τα τρία modes του Career Mode αν μπορούμε να το πούμε έτσι θα τους βοηθήσουν σαφέστατα στο να μάθουν την φιλοσοφία του τίτλου ως προς την οδήγηση. Στις ρυθμίσεις του αυτοκίνητου θα βρείτε τα πάντα σε ένα πολύ καλά δομημένο menu όπου υπάρχει και η κατάλληλη επεξήγηση. Η Α.Ι των αντιπάλων δείχνει βελτιωμένη σε σχέση με τα προηγούμενα GT και δε θα δούμε φαινόμενα μαζικής μάζωξης στις στροφές.

Παρ΄όλα αυτά όμως θα δείτε πως ακολουθούν μια γραμμική πορεία και οι προσπεράσεις είναι λιγάκι σπάνιο φαινόμενο. Σε ένα σημείο που έπασχε ο τίτλος ήταν στο μοντέλο συγκρούσεων καθώς μπορεί να χτυπούσες με πόσα χιλιόμετρα ανά ώρα αλλά τελικώς δεν γινόταν τίποτα. Το ίδιο εξακολουθεί να ισχύει και στο GT Sport καθώς κατά την διάρκεια σύγκρουσης τα Physics θα μας θυμίσουν εποχές PS2. Επίσης οι εξωτερικές ζημιές δεν φαίνονται σχεδόν καθόλου παρά μόνο κάποιες γρατζουνιές. Πάντως αν απομονώσουμε το παιχνίδι ως προς την οδήγηση μόνο, είναι ένα κομμάτι που τα πάει πάρα πολύ καλά.

Όμως εδώ έρχεται άλλο μελανό σημείο σε σχέση με τον ανταγωνισμό και αναφέρομαι στην έλλειψη του Dynamic weather. Το μόνο που μπορείτε να βρείτε σε κάθε πίστα είναι τυπικά η επιλογή ενός σεναρίου για τον αν γίνεται μέρα ο αγώνας απόγευμα ή βράδυ ή ξημερώματα(χωρίς να δίνεις δικαιώματα που αναφέρει και το γνωστό άσμα). Οπότε όπως καταλαβαίνετε είναι ένα άλλο σημείο που αφαιρείτε από το παιχνίδι με τον Yamauchi να δηλώνει πως όλα αυτά έγιναν για χάρη της απόδοσης και του Frame Rate. Από  την άλλη βρίσκω αδικαιολόγητη την εταιρεία ανάπτυξης που είχε τέσσερα χρόνια μπροστά της να μην μπορεί να βρει μία μέση λύση που την ίδια ώρα έρχεται το Project Cars 2 με ένα σύστημα Dynamic Weather το οποίο είναι υπόδειγμα πραγματικά.


Γραφικά- Ηχος


Μιας και μιλήσαμε για απόδοση και γραφικά ας πάμε στο τεχνικό κομμάτι του τίτλου και συγκεκριμένα στα γραφικά τα οποία η αλήθεια είναι πως εντυπωσιάζουν και ιδιαίτερα στο PS4 Pro όπου έγινε και το Review του παιχνιδιού. Τα αυτοκίνητα είναι εξαιρετικά λεπτομερές και το σύστημα φωτισμού είναι κορυφαίο πραγματικά. Τα γραφικά στις πίστες εξίσου δείχνουν λεπτομερέστατα με το Draw distance να είναι υποδειγματικό δίνοντας την αίσθηση του μεγαλύτερου περιβάλλοντος στο οποίο βρίσκεσαι. Για το Frame rate δεν θα γίνει καμία αναφορά καθώς τα 60 καρέ θεωρούνται δεδομένα.

 Τα δε replay μετά από κάθε αγώνα νομίζω πως είναι ότι πιο αληθοφανή έχουμε δει σε Racing παιχνίδι και νομίζω είναι ένα κλικ καλύτερα από τον ανταγωνισμό. Όμως ένα μελανό σημείο που ταλάνιζε τον τίτλο είναι αυτός του ήχου των αυτοκινήτων με πολλούς να παραπονιούνται και δικαίως για τον όχι και τόσο αληθοφανή ήχο. Βέβαια σαφή βελτίωση υπάρχει αλλά σε τίποτα δε φτάνει το Project Cars 2 ή το Forza 7. Η μουσική επένδυση όπως ανέφερα εξαρχής είναι κορυφαία και αρμόζει πλήρως με το concept του παιχνιδιού.


Εν κατακλείδι


Δεν ξέρω πραγματικά τι σκέφτονται εκεί στην Polyphony Digital και αν έχουν πάρει έναν διαφορετικό προσανατολισμό στο να ρίξουν το βάρος τους στο online κομμάτι και όχι στο Single player . Το Gran Turismo Sport έρχεται σχεδόν θα έλεγα πετσοκομμένο σε σχέση με τους προκατόχους του. Τα αυτοκίνητα είναι πολύ λίγα, στην ουσία δεν υπάρχει career mode, το tuning είναι παρελθόν όπως και το Dynamic weather επίσης. Το always online είναι κάτι το πολύ αρνητικό με την έννοια πως δεν μπορείς να παίξεις ούτε τα υπόλοιπα Modes του παιχνιδιού παρά μόνο το Arcade Mode. Οι ήχοι των αυτοκινήτων ναι μεν είναι βελτιωμένοι αλλά σαφώς πιο πίσω από τον ανταγωνισμό με το μοντέλο συγκρούσεων να παραμένει στάσιμο. Στα θετικά θα κρατήσω την υλοποίηση του online mode,τα γραφικά, τον ευκολόχρηστο Editor, αλλά και το Gameplay αν πάμε με τους αυστηρούς όρους της οδήγησης βγάζοντας τις υπόλοιπες παραμέτρους. Αν κάποιον δεν τον ενδιαφέρει το online κομμάτι του τίτλου δυστυχώς το GT Sport δεν θα τον ικανοποιήσει. Αν πάλι είστε λάτρης των αυτοκινήτων και έχετε PS4 και αποζητάτε ένα racing παιχνίδι πιο φιλικό στον χειρισμό από το Project Cars 2 τότε είναι μια πολύ καλή πρόταση για εσάς.


Y.Γ Πέρα από την αντικειμένική μου άποψη που κατέθεσα πιο πάνω θα μιλήσω και ως fan της σειράς καθότι είμαι συναισθηματικά δεμένος με το Gran Turismo. Η αλήθεια είναι πως η κοινότητα του Gran Turismo αποδέχονταν τα ελαττώματα που είχε ο τίτλος και πορεύονταν με αυτά όλα αυτά τα χρόνια. Όμως είναι λιγάκι περίεργο για κάποια πράγματα που τα θεωρούσες δεδομένα σε αυτόν τον τίτλο να τα βλέπεις ξαφνικά να απουσιάζουν με το παιχνίδι να έχει επηρεαστεί από την μάστιγα της εποχής που λέγεται Multiplayer. Δεν είπα να απουσιάζει εντελώς αλλά όχι να είναι όμως και η προτεραιότητα σε ένα racing παιχνίδι. Ελπίζω το Sport να είναι κάτι σαν demo ή καλύτερο σαν το Prologue που βλέπαμε παλιότερα και μελλοντικά να δούμε ένα ολοκληρωμένο GT7.


[review]
More Stories
Επίσημο launch trailer του Titanfall