Returnal

Break the cycle

Release Date
30/04/2021
Platforms
PlayStation 5
Developer
Housemarque
Publisher
Sony Interactive Entertainment

Η Housermarque θέλησε να παρατήσει τα top down παιχνίδια και τις μικρότερες παραγωγές που είχε ασχοληθεί στο παρελθόν και να επικεντρωθεί σε έναν μεγάλο ΑΑΑ τίτλο. Η Sony Interactive Entertainment άκουσε το εν λόγω κάλεσμα και το Returnal πήρε σάρκα και οστά. Ένα κατεστραμμένο διαστημικό σκάφος, μια παγιδευμένη πρωταγωνίστρια και ένας αφιλόξενος horror πλανήτης ήταν το αποτέλεσμα της προσπάθειας του studio. Είναι άραγε αρκετά τα συστατικά και το ύφος του νέου τίτλου της Housemarque για να τον κάνουν να ξεχωρίσει και να κοιτάξει στα μάτια τις μεγάλες παραγωγές του PlayStation; Για πάμε να το ανακαλύψουμε μαζί…

Η κεντρική πρωταγωνίστρια μας Selene, που έχει Ελληνικές ρίζες, δανείζεται το όνομα της από την Σελήνη που στην Αρχαία Μυθολογία ήταν κόρη του Υπερίωνα και ανηψιά του Ήλιου ο οποίος την φωτίζει αιώνια λόγω της αδελφότητάς τους. Η Σελήνη αποτελεί τη θηλυκή αρχή της δημιουργίας του Κόσμου και θεωρείται ότι στοιχειώνει άμεσα το φαντασιακό και το υποσυνείδητο. Βαθιά νοήματα αλλά καθόλου τυχαία η επιλογή του ονόματος της πρωταγωνίστριας από τους δημιουργούς. Η Selene καλείται να ανακαλύψει τι κρύβεται στον αφιλόξενο πλανήτη Atropos όπου συντρίβεται με το σκάφος της που ονομάζεται Helios. Πολύ σύντομα καταλαβαίνει ότι η ζωή της είναι μια ατέρμονη λούπα την οποία ζει ξανά και ξανά… Τα πτώματα των προηγούμενων ζωών της βρίσκονται διασκορπισμένα στον πλανήτη και η ίδια ψάχνει απεγνωσμένα απαντήσεις και την λύση του μυστηρίου.

Κάπου εδώ να πω ότι μιας και το όλο παιχνίδι βασίζεται στο ταξίδι που κάνει ο παίκτης για την λύση του μυστηρίου, δεν θα μπω σε περισσότερες λεπτομέρειες όσων αφορά την ιστορία που θέλει να ξετυλίξουμε το Returnal. Αυτό που μπορώ να πω ωστόσο είναι ότι η όλη αφήγηση της ιστορίας γίνεται μέσα από την συνεχής αναζήτηση στοιχείων στα biomes που είναι οι κόσμοι του παιχνιδιού. Σε αυτό βοηθάει πάρα πολύ και η ύπαρξη μιας πιστής αντιγραφής του σπιτιού της Selene όπου όταν την συναντάμε κάποιες φορές μας αφήνει να εισέλθουμε και από εκεί να μάθουμε περισσότερα για τον χαρακτήρα της και την ζωή της. Η πρώτη αίσθηση που μου έδωσε το συγκεκριμένο σπίτι και την κράτησε μέχρι και το τέλος του παιχνιδιού ήταν ότι βρίσκομαι σε ένα περιβάλλον που θυμίζει πολύ το πολύπαθο PT του Kojima. Η όλη ατμόσφαιρα που αποπνέει, οι ήχοι και η λεπτομέρεια που έχει δοθεί στο συγκεκριμένο κομμάτι είναι εκπληκτικά και χαίρομαι τόσο πολύ που η Housemarque επέλεξε την προοπτική πρώτου προσώπου για να μας ξεναγήσει στο “σπίτι” μας.

Το βασικό συστατικό του Returnal είναι το gameplay του και η διαφοροποίηση του από άλλους roguelike τίτλους. Η Housemarque είναι μετρ του είδους στο shooting και στο arcade οπότε δεν περίμενα τίποτα λιγότερο από την καλύτερη αίσθηση shooting σε παιχνίδι τρίτου προσώπου που έχω δει τα τελευταία χρόνια. Η βασική αρχή του “easy to learn, difficult to master” κάνει την εμφάνισή της εδώ και αν και μιλάμε για έναν πολύ απαιτητικό τίτλο σε καμία περίπτωση δεν είναι τιμωρητικός και άδικος απέναντι στον παίκτη. Το μόνο παράπονο που έχω από την όλη λογική είναι ότι ίσως στην αρχή θα μπορούσε να “πυροβολεί” τον παίκτη με λίγο λιγότερη πληροφορία. Από την μια στιγμή στην άλλη βρίσκεσαι σε έναν άγνωστο πλανήτη και αρχίζει να “σηκώνεις” τα πάντα χωρίς να γνωρίζεις γιατί πρέπει ένα παράσιτο να σου δίνει κάποιο έξτρα χαρακτηριστικό.

Βασικά κομμάτια του gameplay αποτελούν τα dashes, το adrenaline, το overload και το alt-fire. Το dash όπως και στο πασίγνωστο Hades μπορεί να σας σώσει στο 99% των περιπτώσεων και να κερδίσετε πολύτιμα δευτερόλεπτα κατά την διάρκεια της μάχης. Ο μηχανισμός του adrenaline δίνει συγκεκριμένα buffs κάθε φορά που σκοτώνεται 3 εχθρούς. Για παράδειγμα υπάρχει buff που μεγαλώνει το damage στις melee επιθέσεις. Ναι, το παιχνίδι μας δίνει και ένα lightsaber να μας συντροφεύει γιατί όλα τα άλλα δεν έφταναν. Τα όπλα μας δεν έχουν σφαίρες με την ευρεία έννοια του όρου καθώς πάνω τους προκαλείται μιας μορφής ενεργειακή φόρτιση, έτσι όταν τελειώσουμε τις ενεργειακές σφαίρες το όπλο υπερθερμένεται και πρέπει να φορτίσει ξανά. Κάπου εκεί οι δημιουργοί έβαλαν το overload όπου στην μπάρα φόρτισης έχουμε ένα πολύ συγκεκριμένο κομμάτι στην μέση που αν πατήσουμε R2 τότε όπλο φορτίζει άμεσα δίνοντας μας και μερικές φορές περισσότερα perks όπως πιο δυνατές σφαίρες. Ένας τελευταίος πολύ ενδιαφέρον μηχανισμός είναι τα Μalfunctions που πρακτικά είναι οι βλάβες στην στολή της Selene και μπορούν να εμφανιστούν όταν ερχόμαστε σε επαφή με Malignant που είναι μια μορφή ιού και βρίσκεται διασκορπισμένο στον κόσμο είτε σε εχθρούς είτε σε αντικείμενα. Τα Malfunctions προκαλούν διάφορα αρνητικά εφέ σε εμάς, όπως για παράδειγμα μείωση στην μπάρα ζωής μας, αλλά μπορούν να αντιμετωπιστούν μέσω της ολοκλήρωσης των tasks που επίσης βλέπουμε μόλις αποκτούμε το malfunction, για παράδειγμα για ένα task μπορεί να χρειαστεί να σκοτώσουμε 15 εχθρούς.

Για το  alt-fire νομίζω ότι πρέπει να γίνει μια ιδιαίτερη αναφορά γιατί για πρώτη φορά βλέπουμε την πλήρη αξιοποίηση των adaptive triggers του DualSense. Το L2 σε όλα τα shooter παιχνίδια βοηθάει στην στόχευση. Έτσι και εδώ κάνοντας χρήση του adaptive trigger L2 αν πατήσουμε ελαφριά το κουμπί κάνουμε την πατροπαράδοτη στόχευση. Αν βάλουμε όμως περισσότερη δύναμη και το πατήσουμε ως το τέρμα χρησιμοποιούμε το alt-fire του όπλου που μπορεί να είναι διαφορετικό από όπλο σε όπλο. Η αίσθηση του να μπορείς να ελέγξεις απόλυτα το shooting σου και να καταλαβαίνεις τι χρησιμοποιείς κάθε στιγμή θα πρέπει να διδαχθεί σε όλα τα gaming studios και να την εφαρμόσουν όλοι. Δεν περίμενα ποτέ ότι κάτι τέτοιο θα δούλευε και δεν θα ήταν ακόμη ένα gimmick.

Προχωρώντας στον κόσμο θα καταλάβετε, αν δεν το ξέρετε ήδη, ότι στα roguelike πεθαίνουμε και πεθαίνουμε πολύ… Αλλά κάτι πάντα μένει πίσω! Στην συγκεκριμένη περίπτωση του Returnal το Ether (Αιθέρας) είναι το νόμισμα που κρατάμε και μετά τον θάνατο. Με αυτό μπορούμε να δημιουργήσουμε consumables που θα μας βοηθήσουν στο run αλλά και πολύ περισσότερους μηχανισμούς που θα πρέπει να ανακαλύψετε μόνοι σας. Μέσα σε όλα αυτά υπάρχει και το online κομμάτι του παιχνιδιού όπου σε αυτό μπορούμε να συναντήσουμε πτώματα άλλων παικτών και να επιλέξουμε αν απλά θα lootάρουμε τα υπάρχοντα τους ή θα πάμε ένα βήμα παρακάτω και θα πάρουμε το αίμα τους πίσω σκοτώνοντας στην μάχη το boss που θα εμφανιστεί. Καλή προσθήκη είναι και η ύπαρξη των Daily Challenge αποστολών όπου εκεί συναγωνίζονται όλοι οι παίκτες μεταξύ τους για το ποιος θα κάνει μεγαλύτερο σκορ κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις ξεκλειδώνοντας αρκετά καλά δώρα.

Το Returnal είναι γεμάτο από Metroidvania στοιχεία. Από την πρώτη κιόλας στιγμή θα δείτε κλειστά δωμάτια και μεγάλα κενά στις πίστες που χρειάζονται συγκεκριμένα αντικείμενα για να ξεκλειδωθούν. Όλα αυτά όσο προχωράτε στο παιχνίδι θα ξεκλειδώνονται και θα σας δίνουν πολύ περισσότερες επιλογές. Μέρος του παιχνιδιού είναι και κάποια  dungeons  με πολύ ελαφρύ platforming που συνάντησα ουκ ολίγες φορές και λειτουργούσαν καλά. Ένα νέο στοιχείο που εισάγει στο είδος, μιας και δεν το έχω δει κάπου αλλού, είναι τo fast travel που υπάρχει μεταξύ των dungeons όπου σου επιτρέπει να επιστρέψεις σε προηγούμενα και να ξεκλειδώσεις περισσότερα πράγματα που μέχρι τότε δεν γινόταν. Ακόμη ένα στοιχείο που θα αγαπήσει πολύς κόσμος είναι το γεγονός ότι δεν χρειάζεται να σκοτώσουμε σε κάθε run το boss του κόσμου. Το σκοτώνεις την πρώτη φορά και σου δίνει ένα κλειδί για να πηγαίνεις όποτε θέλεις στον επόμενο κόσμο. Γενικότερα, οι αλλαγές που έχει φέρει η Housemarque στο είδος των roguelikes είναι πέρα για πέρα καλοδεχούμενες και θα τις ευχαριστηθούν τόσο οι παλαίμαχοι όσο και οι πιο νέοι παίκτες.

Εμφανισιακά αλλά και ως υλοποίηση των τεχνολογιών του PS5 το Returnal παίρνει κάτι παραπάνω από άριστα. Πίστευα ότι θα αργήσουμε να ξαναδούμε κάποιο παιχνίδι που να έρχεται πολύ κοντά στην αίσθηση που μας έδωσε το Astro’s Playroom όταν ανοίξαμε την κονσόλα. Έκανα λάθος και μπορώ να πω ότι η αρμονία του 3D audio με το DualSense σε έναν μεγάλο ΑΑΑ τίτλο δεν ξέρω αν θα μπορεί να γίνει ακόμη καλύτερη. Η αίσθηση της βροχής επάνω στο DualSense, το Alt-Fire και όλες οι δονήσεις που αισθανόμουν στα χέρια κάθε φορά που συνέβαινε κάτι στον κόσμο του Atropos ήταν εκεί για να μου υπενθυμίσουν ότι τα απλά χειριστήρια πρέπει να πεθάνουν. Για την ιστορία να πω ότι ο τίτλος “τρέχει” σε 4Κ 60 fps καθ’ όλη την διάρκεια του gameplay χωρίς να υπάρχει το παραμικρό ίχνος κολλήματος, ενώ αν θέλετε να σταματήσετε το παιχνίδι για λίγη ώρα και να μην χάσετε το progress στο run σας μπορείτε να βάλετε την κονσόλα σε sleep mode και να συνεχίσετε αργότερα από εκεί που είχατε μείνει. Επίσης, θα σας συμβουλέψω να παίξετε όλο το παιχνίδι εξολοκλήρου με headset γιατί σίγουρα δεν θέλετε να χάσετε τα όσα θέλει να σας προσφέρει με το 3D Audio. Τέλος, να πω κάπου εδώ ότι δυστυχώς η ελληνική γλώσσα δεν υπάρχει στα μενού ή στους υπότιτλους με τον λόγο να αποτελεί μυστήριο καθώς η Sony μας έχει κακομάθει τα τελευταία χρόνια με την υποστήριξη της γλώσσας μας.

Το Returnal είναι ένα απαιτητικότατο παιχνίδι  που πάει ένα βήμα παραπέρα το είδος των roguelikes και έρχεται σε μια περίοδο που ο κόσμος διψάει για να δει τι μπορεί να κάνει το PlayStation 5 και η επόμενη γενιά. Η Housermarque αποδέχεται το στοίχημα και αποδεικνύει ότι μπορεί να δημιουργήσει μεγάλα παιχνίδια τόσο σε παραγωγή όσο και σε υλοποίηση. Είναι πολύ δύσκολο για ένα παιχνίδι αυτού του είδους να σε κρατάει σε εγρήγορση και να μην σε αφήνει να φύγεις από τον κόσμο του και ας πεθαίνεις ξανά και ξανά και ξανά…. Η Selene, o Atropos και όλα τα μυστικά τους σας περιμένουν να τα ανακαλύψετε και νομίζω ότι δεν θα μετανιώσετε στιγμή το ταξίδι σας.

Ευχαριστούμε την Sony PlayStation Greece για την παραχώρηση του παιχνιδιού για τις ανάγκες του Review.

Τι σημαίνουν οι βαθμολογίες στο Busted

ΜΑΣ ΑΡΕΣΑΝ
Εκπληκτικός κόσμος
Συνδυασμός 3D Audio και DualSense
Υποδειγματικοί shooting μηχανισμοί
Νέες ιδέες για το είδος
ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΡΕΣΑΝ
Πολλές πληροφορίες μαζεμένες στην πρώτη επαφή
9
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ

 

Μην μένεις σιωπηλός, σχολίασε και πες την άποψή σου ακριβώς παρακάτω!