Metaphor: ReFantazio

Ένα JRPG που σηκώνει πολύ συζήτηση...

Release Date
11/10/2024
Played on
PS5
Platforms
PS5, PS4, PC, Xbox Series X|S
Developer
Atlus, Studio Zero
Publishet
Atlus

To Metaphor: ReFantazio είναι ο νέος πολυαναμενόμενος τίτλος της Atlus και των δημιουργών της σειράς Persona, με την προσπάθεια τους να επικεντρώνεται αυτή την φορά σε ένα νέο σύμπαν με πολύ φαντασία και επικές μάχες. Τι νέο φέρνει όμως ένα τόσο ταλαντούχο στούντιο που μας έχει δώσει τα εξαιρετικά Shin Megami Tensei και Persona; Δέστε τις ζώνες σας γιατί πρόκειται για ένα δύσκολο μονοπάτι μπροστά μας.

Είναι φανερό από όλες τις δημιουργίες της Atlus ότι η τρομερή μυθοπλασία και ιστορία των devs ξεχειλίζει μέσα σε κάθε φράση ή προσπάθεια που έχουν κάνει στο παρελθόν. Το Metaphor δεν αποτελεί εξαίρεση με την Αυτοκρατορία της Euchronia να είναι ένα τρανταχτό παράδειγμα του αστείρευτου ταλέντου των συγκεκριμένων ατόμων. Στόχος του ήρωα μας, που δεν έχει συγκεκριμένο όνομα αλλά τον ονοματίζουμε εμείς, είναι να επαναφέρει την ηρεμία στην αυτοκρατορία ύστερα από την δολοφονία του Βασιλιά της από έναν παντοδύναμο αυλικό ονόματι Louis ο οποίος θέλει να γίνει ο ίδιος βασιλιάς. Πως θα το καταφέρει αυτό; Μα εννοείται σώζοντας τον “μισοτελειωμένο” από ξόρκι πρίγκιπα και φίλο του ο οποίος χαροπαλεύει καθ’ όλη την διάρκεια του παιχνιδιού. Κάπου εδώ πρέπει να πω ότι ο ήρωας μας δεν είναι ο συμβατικός ήρωας που έχει την αποδοχή των περισσοτέρων, όπως σε διάφορα Ιαπωνικά RPGs αλλά προέρχεται από την φυλή των Elda που κάθε άλλο παρά αγαπητή και ισότιμη θεωρείται στην αυτοκρατορία. Αυτό όπως καταλαβαίνετε περιπλέκει κάπως τα πράγματα κάνοντας ακόμη πιο εχθρικό το ήδη υπάρχον περιβάλλον.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Η ιστορία εξελίσσεται με πολύ σωστή ταχύτητα και δίνει τα διαλείμματα που χρειάζονται για να κατανοήσουμε τον κόσμο και το lore της. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι είναι εύπεπτη και απλή κάνοντας την ενασχόληση μας με τον τίτλο ιδιαίτερα εθιστική και οδηγώντας μας συνέχεια σε ζητήματα που θέλουν σκέψη πριν απαντηθούν. Το κυνήγι μιας ουτοπίας όπως την αντιλαμβάνεται ο σημαντικότερος σύντροφος μας στο παιχνίδι σε συνδυασμό με το γεγονός ότι το απόλυτο κακό στον κόσμο είναι οι Humans, ναι έβαλαν τους ανθρώπους οι θεούληδες ως το κακό στον κόσμο, κάνει το Metaphor ένα σκληρό rollercoaster με πολλές εναλλαγές συναισθημάτων κατά την διάρκεια του, που μόνο παίζοντάς το θα καταλάβετε το “βάθος” του, όσες γραμμές και να γράψω σε αυτό το κείμενο. Αξίζει να αναφέρω τουλάχιστον ότι οι διάφοροι συμπρωταγωνιστές που θα απαρτίσουν την ομάδα μας και θα μας ακολουθήσουν σε αυτή την ιστορία έχουν κατά συντρηπτική πλειοψηφία το βάθος που χρειάζονται για να μην καταλήξουν να είναι απλές μαριονέτες του κεντρικού ήρωα.

Στα του gameplay το Metaphor: ReFantazio ακολουθεί την γνωστή πεπατημένη turn based συνταγή και των υπόλοιπων τίτλων της Atlus αλλά με κάποιες δόσεις “αλατοπίπερου” έτσι για να εμπλουτιστεί λίγο περισσότερο το είδος. Έτσι κάπου εδώ εμφανίζονται τα Archetypes τα οποία ξυπνούν σε κάθε μάχη και είναι ένα είδος μετάλλαξης των χαρακτήρων του party που διαχειριζόμαστε σε κάθε στιγμή. Για παράδειγμα κάποιος θα πρέπει να είναι το tank, άλλος ο healer και κάποιος που θα πρέπει να κάνει το DPS. Δεν είναι κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί σε turn based παιχνίδια αλλά στο Metaphor έχουμε την επιλογή να “πειράζουμε” όλα τα Archetypes αλλάζοντας skills μεταξύ τους για να φτιάξουμε το απόλυτο με τις επιλογές μας. Στα της μάχης αν και turn based το παιχνίδι μας δίνει και την επιλογή μιας πιο action προσέγγισης στην οποία μικρότερους εχθρούς μπορούμε να τους διαχειριστούμε με το όπλο που έχουμε στα χέρια μας χώρις να μπούμε στην μάχη. Αυτή η επιλογή απλοποιεί πολύ περισσότερο την περιήγηση μας στα dungeons και τις περιοχές που θα επισκεφθούμε. Βέβαια δυστυχώς έχει ως αποτέλεσμα την επαναληψιμότητα των ειδών στους εχθρούς αρκετά γρήγορα κάτι που πιστεύω ότι θα μπορούσαν να είχαν αποφύγει οι δημιουργοί.

Στο turn based κομμάτι αυτό καθ’ αυτό ο τίτλος είναι πολύ πιο γρήγορος από άλλους του είδους δίνοντας μια νέα ματιά στο πως εξελίσσονται οι μάχες. Υπάρχουν απλές (offensive-defensive), magical αλλά και fusion επιθέσεις. Στις fusion επιθέσεις δύο ήρωες ενώνουν τις δυνάμεις των Archetypes τους και επιτίθονται με μία πολύ πιο δυνατή κίνηση στον εχθρό. Θα πρέπει να χτίσουμε αυτές τις συνέργειες μεταξύ των Archetypes επιλέγοντας τα σωστά abilities για το κάθε μέλος του party μας. Όσο και φρέσκα να ακούγονται όλα αυτά δεν έφτασαν για να σταματήσουν την επαναληψιμότητα των κινήσεων των χαρακτήρων ειδικότερα προς το τέλος της ιστορίας του παιχνιδιού. Σαφώς έγινε προσπάθεια για την “διαφοροποίηση” της μάχης από άλλα JRPGs αλλά το τελικό αποτέλεσμα δεν θεωρώ ότι έχει την δυναμική που θα έπρεπε.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Οπτικοακουστικά ο τίτλος με άφησε με το στόμα ανοιχτό. Οι μουσικές που έχουν επιλεγεί μαζί με τους ήχους της μάχης και το art direction απ’ άκρη σε άκρη του τίτλου θα ικανοποιήσουν και τους πιο απαιτητικούς φίλους της Atlus αλλά… Το μεγάλο αλλά που με στεναχώρησε περισσότερο από όλα είναι η μηχανή γραφικών και τα πολλά προβλήματα στο πως τρέχει το παιχνίδι στο PS5 και ειδικότερα όταν έχει παιχτεί και σε τηλεόραση με VRR. Δεν μπορεί εν έτει 2024 και με το PS5 Pro να μας χτυπάει την πόρτα η οποιαδήποτε εταιρία, όσο ιστορική και να ‘ναι, να βγάζει ένα τόσο όμορφο παιχνίδι σε τόσο χάλια κατάσταση. Τα γραφικά τρεμοπαίζουν λες και είμαστε στην εποχή του PS3, υπάρχουν ανά μικρές περιοχές loading sequences που δείχνουν τους χαρακτήρες να τρέχουν σε μια σταθερή εικόνα έτσι ώστε να φορτώσουν τα γραφικά και όλα δείχνουν σαν να παίζουμε μια πρώιμη, μην πω alpha, φάση ενός παιχνιδιού που δεν ήταν έτοιμο να κυκλοφορήσει. Δυστυχώς το απίστευτο art direction, με τα menus που θέλεις να τα πιείς στο ποτήρι δεν μπορούν σώσουν την κατάσταση και είναι λυπηρό.

Το Metaphor: ReFantazio, ενώ είναι ένας τίτλος που πραγματικά φαντάζει ως ένα από τα καλύτερα JRPGs εκεί έξω, δυστυχώς ταλανίζεται από τα πολλά προβλήματα στον τεχνικό τομέα του. Το art direction, το οποίο είναι φανταστικό, δεν αρκεί κατά την γνώμη μου για να σώσει την κατάσταση. Ξέρω ότι θα βγουν άλλες 10αριά εκδόσεις οι οποίες θα φτιάξουν τα όποια προβλήματα και εν τέλει θα έρθει σε μια μορφή ο τίτλος που θα θυμίζει κάτι από παιχνίδια της γενιάς του PS4. Ελπίζω αυτό να είναι αρκετό σε όσους αγαπούν τα JRPGs καθώς πρόκειται για ένα από τα εξαιρετικότερα.

Ευχαριστούμε τις Atlus και Zegetron για τη διευκόλυνση πραγματοποίησης του Review.

Τι σημαίνουν οι βαθμολογίες στο Busted

ΜΑΣ ΑΡΕΣΑΝ
Η πλοκή και το σενάριο είναι υποδειγματικά
Το art direction μας άφησε άφωνους
Η φρεσκάδα στο σύστημα μάχης…
ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΡΕΣΑΝ
…Που όμως γίνεται αρκετά επαναλαμβανόμενη
Απαράδεκτος τεχνικός τομέας ακόμη και για παιχνίδι του 2010
Επαναλαμβανόμενοι εχθροί
7
ΚΑΛΟ

 

Μην μένεις σιωπηλός, σχολίασε και πες την άποψή σου ακριβώς παρακάτω!