Ήταν, καλή ώρα, Φεβρουάριος του 2017 όταν κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το Horizon Zero Dawn από τα χέρια της ταλαντούχας Guerrilla Games, που ανήκει στην οικογένεια των PlayStation Studios, και γνωρίζαμε πολύ καλά από την επιτυχημένη σειρά Killzone που ακολούθησε όλη τη διαδρομή, από το PS2 έως και το PS4, μέχρι το ολλανδικό Studio να κάνει μία μεγάλη στροφή και να επικεντρωθεί σε ένα νέο IP, τελείως διαφορετικό από ό,τι το είχαμε γνωρίσει έως εκείνη τη στιγμή. Το Horizon Zero Dawn κατάφερε λοιπόν από την πρώτη κιόλας στιγμή, κάτι πολύ σημαντικό κατά τη γνώμη και που σπάνια συναντώ, να αγαπηθεί πραγματικά και αντικειμενικά από τους παίκτες συνολικά, όσο λίγα άλλα έχουν καταφέρει και λογική συνέχεια ήταν να τα πάει εξαιρετικά σε πωλήσεις και κριτικές παντός είδους. Ακόμα και όταν έκανε την εμφάνισή του στα PC μετά από λίγα χρόνια ο δικαιολογημένος ενθουσιασμός επικράτησε. Λογική συνέχεια ήταν να αναμένουμε το sequel ενός εξαιρετικού πρώτου παιχνιδιού ενώ λογική ήταν και η μεγάλη προσδοκία που είχαμε γι’ αυτό στηριζόμενοι στην πρότερη εμπειρία μας. Το Horizon Forbidden West λοιπόν είναι πλέον εδώ, κυκλοφορεί στις 18 Φεβρουαρίου αποκλειστικά για τα PS5 και PS4 και είχα την ευκαιρία το προηγούμενο διάστημα να ασχοληθώ εκτενώς μαζί του για να σας εκφράσω για ακόμη μία φορά τις εντυπώσεις μου και κατά πόσο οι προσδοκίες μου καλύφθηκαν. Πάμε λοιπόν και μην ανησυχείτε, όσοι με γνωρίζετε αυτά τα χρόνια ξέρετε ότι απεχθάνομαι τα spoilers οπότε δεν θα συναντήσετε τέτοια τόσο στο παρόν κείμενο όσο και στο Video Review που θα βρείτε στο κανάλι μας στο YouTube και αποτελεί την εναλλακτική εκδοχή του Review.
Πέντε χρόνια από την κυκλοφορία του Horizon Zero Dawn δεν είναι λίγα προκειμένου να θυμόμαστε ακέραια τα γεγονότα που είχαν λάβει τόπο σε αυτό και έτσι θέλοντας να προετοιμαστώ για το Horizon Forbidden West ξεκίνησα ξανά από την αρχή το πρώτο στο PS5, το οποίο μάλιστα έχει λάβει και patch που αναβαθμίζει την απόδοση στα 60fps. Όσοι όμως επιθυμείτε να βουτήξετε απευθείας στο Forbidden West δεν θέλω να ανησυχείτε καθώς η Guerrilla Games ευτυχώς προνόησε και στην εισαγωγή του παιχνιδιού μας κάνει ένα σύντομο αλλά πλήρως κατατοπιστικό Recap του Zero Dawn προκειμένου να είμαστε ενήμεροι για όλα αυτά που είχανε προηγηθεί. Ακόμα και για το Zero Dawn θα αποφύγω να κάνω heavy spoilers γιατί κατανοώ ότι κάποιοι ή αρκετοί από εσάς ίσως θα θελήσετε να παίξετε το ένα πίσω από το άλλο. Η αγαπημένη μας πρωταγωνίστρια Aloy λοιπόν επιστρέφει στο Horizon Forbidden West και χρονικά τοποθετείται περίπου ένα εξάμηνο μετά τα γεγονότα του πρώτου. Πλέον δεν είναι ούτε απόκληρη ούτε ανυπόληπτη αλλά η σωτήρας της Meridian που έσωσε τον κόσμο από την καταστροφή. Τυγχάνει της απόλυτης αναγνώρισης, του θαυμασμού και του σεβασμού από τον απλό κόσμο μέχρι τους ευγενείς ασχέτως εάν αυτή διατηρεί μία πιο μετριοπαθή στάση και φυσικά έχει πλέον αγαπημένους φίλους που θα τη συντροφεύσουν και θα τη βοηθήσουν όταν τους χρειαστεί ενώ θα κάνει και νέους στην πορεία. Να θυμίσω εδώ στα γρήγορα πως έχουμε να κάνουμε με ένα καταπληκτικό post-apocalyptic σκηνικό με γεγονότα που διαδραματίζονται πολλούς αιώνες μετά το σήμερα, η γη έχει καταστραφεί όπως είναι δυστυχώς φυσικό επακόλουθο αλλά είχε γίνει μία προσπάθεια να διατηρηθεί η ζωή σε αυτή μέσω μίας τεχνητής νοημοσύνης, της GAIA και των επιμέρους λειτουργιών που διέθετε. Υπεύθυνη του project ήταν η επιστήμονας Elisabet Sobeck και η Aloy το γενετικό της «παιδί» (και τα όποια spoils σταματούν εδώ) που «κλήθηκε» να αποκαταστήσει τις ισορροπίες της GAIA όταν αυτή διαταράχθηκε μετά το σήμα αφανισμού που εμφανίστηκε στη γη και την καταστροφική επαγρύπνηση της συνείδησης του Hades (επίσης A.I.). Το Hades στο τέλος του Zero Dawn είχε ηττηθεί αλλά βλέπουμε από την αρχή του Forbidden West ότι η γη συνεχίζει να «πεθαίνει» και να μολύνεται συνεχώς. Η Aloy, με τη συσκευή focus πάντα κοντά στο αυτί της, αναζητά απεγνωσμένα τους τελευταίους μήνες ένα αντίγραφο της GAIA, η οποία είχε καταστραφεί και διασκορπιστεί μετά το εν λόγω σήμα, και έχοντας όλο το βάρος της ανθρωπότητας στους ώμους της, μία ανθρωπότητας όμως που δεν κατανοεί το πως έχει η κατάσταση καθώς η καταστροφή της γης και του σύγχρονου κόσμου την πήγε πολλούς αιώνες πίσω μακριά από την τεχνολογία με τον κόσμο να συγκεντρώνεται σε φυλές και να πιστεύει σε δεισιδαιμονίες, συνεχίζει να μάχεται και να κοπιάζει αδιάκοπα. Φτάνει λοιπόν στο σημείο να αντιληφθεί ότι το σήμα αφανισμού έχει παραμείνει ενεργό και προκειμένου να το ακολουθήσει στην πηγή του, βρίσκεται στην Απαγορευμένη Δύση (εξού και το Forbidden West). Εκεί τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά και πολύ πιο «άγρια», μία τεράστια έκταση της Αμερικής που κατά βάση και μεταξύ άλλων κατοικείται από την φυλή των Tenakth, που έχει θανάσιμη έχθρα με τους Carja (του μέρους που είχαμε γνωρίσει έως τώρα) και είναι λίγο πολύ πιο άγριοι. Η δυναμική και αποφασισμένη Aloy όμως δεν θα το σκεφτεί και πολύ μέχρι να μπει σε νέες περιπέτειες. Και κάπου εδώ θα βάλω τελεία, η ιστορία, η εξέλιξή της και οι προεκτάσεις που παίρνει είναι πολύ βαθύτερες από τους Horizon Dawn και μπορώ να πω πως εντυπωσιάστηκα πάρα πολύ. Επομένως όσον αφορά την επαναστάτρια των Tenakth, Regalla, την GAIA και τις δευτερεύουσες λειτουργίες της, τι εστί Zenith και πολλά ακόμη πιστέψτε με αξίζει στο απόλυτο να τα ανακαλύψετε μόνοι σας και να ξεδιπλώσετε την ιστορία όπως της αρμόζει.
Το Horizon Forbidden West συνεχίζει να είναι ένα action open-world rpg παιχνίδι και μία λέξη που μου ερχόταν όσο προχωρούσα στο παιχνίδι θέλοντας να το περιγράψω μονολεκτικά ήταν μία ξενική, massive. Ελληνιστί αν μπορεί να αποδοθεί ακριβώς, που δεν μπορεί, θα μπορούσε να είναι ογκώδες και συμπαγές. Από τις πρώτες ώρες του παιχνιδιού, για να μην πω λεπτά, αντιλήφθηκα ότι η Guerrilla Games πήρε ένα εξαιρετικό Horizon Zero Dawn και κατάφερε, λόγω δουλειάς και ταλέντου προφανώς, να το πάει σε ένα ανώτερο επίπεδο. Αν αναρωτιέστε αυτή τη στιγμή πως γίνεται, πιστέψτε με είχα αρκετές φορές την ίδια απορία αλλά ήταν εκεί μπροστά στα μάτια μου και δεν γινόταν να το αγνοήσω. Μεγάλο κομμάτι του παιχνιδιού, από το πρώτο μάλιστα, παίζουν οι μηχανές που έχουν την μορφή ζώων και συνήθως είναι πολύ τρομακτικό το γεγονός όταν τις συναντάς καθώς ναι μεν δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο το Zero Dawn, δίνοντας πνοή τη στη γη και επιτρέποντας ξανά τη ζωή να ακμάσει, αλλά με τα χρόνια και λόγων διάφορων γεγονότων οι μηχανές γινόταν όλο και πιο αγριεμένες και επιθετικές ενώ για όσους θυμόσαστε δημιουργία μηχανών έγινε και με άλλο σκοπό. Στο Horizon Forbidden West λοιπόν θα συναντήσουμε μέσα σε άκρες πάνω από σαράντα διαφορετικές μηχανές, μικρού μεσαίου και μεγάλου μεγέθους και κάθε μία από αυτές διαθέτει δύο ή αρκετές περισσότερες εναλλακτικές εμφανίσεις και λειτουργίες. Όταν ερχόμουν αντιμέτωπος με μεγάλες μηχανές και δει σε τύπου boss fights, που δεν τα λυπάται το παιχνίδι, ένιωθα πέρα από ένταση και ένα συναίσθημα που περιγράφεται εύκολα και εύστοχα με μία λέξη, δέος. Επίσης, η Aloy στο Horizon Forbidden West είναι περισσότερο ευλύγιστη από το Horizon Zero Dawn, μπορεί με περισσότερη ευκολία να μετακινηθεί και να σκαρφαλώσει στο περιβάλλον, διαθέτει στην πορεία μία ενεργειακή ασπίδα που της επιτρέπει να αιωρείται (glide), ακόμα και γάντζο που τις επιτρέπει να ανεβαίνει πολύ γρήγορα σε συγκεκριμένες επιφάνειες ή να τον χρησιμοποιεί για να τραβήξει άλλες επιφάνειες, να ανοίξει χώρο σε μία μπλοκαρισμένη είσοδο και άλλες σχετικές λειτουργίες ενώ διαθέτει και μια μεγάλη πληθώρα επιλογών από όπλα, με κυριότερο το τόξο και το πολυχρηστικό δόρυ-κοντάρι της. Από εκεί και πέρα μπορεί να χρησιμοποιήσει στις μάχες, βαλλίστρες, σφεντόνες βομβών, εκρηκτικά ακόντια, βόμβες, παγίδες και πολλά άλλα, που είναι διαβαθμισμένα και μπορούν να αναβαθμιστούν. Το ίδιο συμβαίνει και με τις στολές της Aloy ενώ παράλληλα μπορούμε να χρησιμοποιούμε potions, μαγειρεμένα φαγητά που μας δίνουν boost και πολλά ακόμη ενώ υπάρχουν και άπειρα πράγματα να συλλέξουμε και να craft-άρουμε. Η μάχη εξ αποστάσεως κυρίως με το τόξο και τα διαφορετικού τύπου βέλη είναι ζωτικής σημασίας ιδίως ενάντια στις μηχανές όπου κι εκεί με μία πιο εξελιγμένη απεικόνιση και εθιστική πρακτική είναι προτιμότερο να στοχεύουμε τα επιμέρους μέρη των μηχανών, πρωτίστως για να τα αποκολλούμε από πάνω τους και να τα συλλέγουμε στη συνέχεια και δευτερευόντως για να εξοντωθούν πιο εύκολα. Στις μεσαίες και μεγαλύτερες βαθμίδες δυσκολίες (έχει αρκετές για όλα τα γούστα) το να στοχεύομε στα μέρη των μηχανών που σκανάρουμε με το focus μας είναι προϋπόθεση. Από εκεί και πέρα, ένα αρνητικό που είχα γράψει στο Horizon Zero Dawn για να δικαιολογήσω το εννιάρι που του είχα βάλει τίτε ήταν η ελαφρώς αδυναμία του παιχνιδιού να διαχειριστεί τις μάχες σώμα με σώμα ή αλλιώς melee επιθέσεις σε σύγκριση πάντα με τις εξ αποστάσεως μάχες που ήταν σημαντικά σε ανώτερο επίπεδο. Η Guerrilla Games όμως είχε γνώση του θέματος και ήρθε στο Forbidden West και όχι μόνο το διόρθωσε αλλά του έδωσε και το απαραίτητο βάθος καθώς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε συνδυαστικά επιθέσεις ακόμα και κάποια combos. Πραγματικά θα μπορούσα να γράψω σεντόνια για το Forbidden West και το βάθος που έχει σε όλους τους τομείς γιατί πέρα από όλα αυτά που ανέφερα, υπάρχει ένα πολύ αναλυτικό skill tree, όπου ξεκλειδώνουμε νέες δυνατότητες βάσει των πόντων εμπειρίας που κερδίζουμε όταν ανεβαίνουμε επίπεδο ή ολοκληρώνουμε κάποια αποστολή, υπάρχουν ικανότητες που είναι κάτι σαν rage όπου δυναμώνουν κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, ειδικές επιθέσεις, heavy weapons και πάρα πολλά ακόμη μικρότερης ή μεγαλύτερης σημασίας. Το έχετε καταλάβει ότι εφόσον μπούμε στον κόσμο του Horizon Forbidden West ή έξοδος φαντάζει μακρινή και η διαδρομή έχει πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα για να ανακαλύψουμε και να εφαρμόσουμε, ευτυχώς.
Τεχνικά, το Horizon Forbidden West, παρόλο που κυκλοφορεί και στο PS4, όπου και εκεί δείχνει πανέμορφο και είναι στα δύο τρία πιο όμορφα παιχνίδια της κονσόλας, στο PS5 που το έπαιξα είναι ένας πραγματικός next-gen τίτλος. Απίστευτα γραφικά, πανέμορφα περιβάλλοντα με ποικιλομορφία, τρομερά μοντέλα χαρακτήρων, ρευστά animations, motion cap φοβερό, physics επίσης. Πολύ μεγάλη εντύπωση μου έκανε ακόμα πως τα NPC που συνάντησα στην πορεία μου και δεν αναφέρομαι στους βασικούς χαρακτήρες, που λογικό είναι να παρουσιάζονται αψεγάδιαστοι, αλλά σε αυτούς που είτε θα κάνεις μία κουβέντα μαζί τους είτε θα σου ανοίξουν μία από τις πολλές και κατηγοριοποιημένες δευτερεύουσες αποστολές έχουν πέρα από ενδιαφέρον και προσωπικότητα και πετυχημένο lip sync. Δεν θυμάμαι ξανά σε τέτοιας έκτασης παιχνίδι να έχω συναντήσει κάτι αντίστοιχο πραγματικά. Επίσης στο PS5 που το έπαιξα υπάρχουν επιλογές γραφικών, που επικεντρώνονται είτε στην απεικόνιση με 4K ανάλυση αλλά 30fps είτε στην απόδοση που διατηρούν την ανάλυση και την ποιότητα εικόνας επίσης κρυστάλλινη και καθαρή, με τις όποιες μικρές «θυσίες» απαιτούνται λογικά αλλά με 60fps. Νομίζω δεν θέλει ερώτημα ότι προφανώς προτίμησα την επιλογή της απόδοσης και τα 60fps αφού οι εκπτώσεις στην εικόνα σε σύγκριση με το άλλο mode είναι μικρές και τα 60fps απογειώνουν την εμπειρία και το gameplay γενικότερα. Ηχητικά κινούμαστε στα ίδια υψηλά επίπεδα, συμπεριλαμβανομένου 3D audio φυσικά, από τα voice overs μέχρι την μουσική υπόκρουση και τα εφέ είναι όλα εξαιρετικά. Ειδική μνεία θέλω να κάνω στο DualSense που η Guerrila Games μας προσφέρει ίσως την πιο εντυπωσιακή εκμετάλλευση των φανταστικών δυνατοτήτων του σε ένα τέτοιας έκτασης παιχνίδι. Το haptic feedback, τα adaptive triggers, το ηχείο του χειριστηρίου (δυναμώστε την έντασή του και θα με θυμηθείτε), όλα συνεργάζονται εξαιρετικά για να μας χαρίσουν μία τρομερή εμπειρία και πλέον δύσκολα δεν θα «γκρινιάξω» αν παίξω άλλο παιχνίδι χωρίς να νιώθω τα πάντα στα χέρια μου όπως συμβαίνει στο Forbidden West.
Πάμε λοιπόν σιγά σιγά προς το κλείσιμο του κειμένου με τις εντυπώσεις μου γιατί βλέπω ότι ναι μεν δεν έχουμε ξεφύγει αφού η έκταση και το περιεχόμενο του παιχνιδιού αποτελούν γόνιμο έδαφος για να γράψω άλλο τόσο παρόλα αυτά κατανοώ ότι ένα κείμενο είναι πάντα κείμενο ενώ παράλληλα πιστεύω ότι έχετε σχηματίσει μια αντιπροσωπευτική εικόνα του παιχνιδιού. Πάντα μπορείτε να ανατρέξετε και στο βίντεο που θα ανεβάσω στο κανάλι στο YouTube για επιπλέον λεπτομέρειες. Να επισημάνω επίσης ότι το Horizon Forbidden West κυκλοφορεί στην Ελλάδα και διαθέτει ελληνική γλώσσα τόσο στο μενού όσο και στους υπότιτλους. Δεν είναι ποτέ αρκετό να δίνω τα εύσημα στο PlayStation και στην εκπροσώπησή του στη χώρα μας για την έκταση που έχει πάρει και συνεχίζει να παίρνει η προσθήκη ελληνικής γλώσσας στους τίτλους της πλατφόρμας. Ειδικά για ένα παιχνίδι σαν το Horizon Forbidden West που διαθέτει πολλούς διαλόγους και στοιχεία, η ελληνική γλώσσα θα κάνει την κατανόηση τους πολύ εύκολη και ευχάριστη διαδικασία. Η Guerrila Games λοιπόν κατάφερε, όχι με κάποιο μαγικό τρόπο αλλά με πολύ δουλειά και αφοσίωση ταλαντούχων ανθρώπων που πίστευαν στο project να πάνε το Horizon Forbidden West αρκετά σκαλιά πάνω από τον ήδη εξαιρετικό προκάτοχό του και καταλήγει να αποτελεί benchmark στο είδος και στην κατηγορία του. Το βάθος που έχει δοθεί στη ιστορία, στις αποστολές, κύριες και δευτερεύουσες, στους χαρακτήρες, στις τοποθεσίες, στην εξερεύνηση (να αναφέρω ότι υπάρχει επιλογή να παιχτεί το παιχνίδι και σε exploration mode δίχως σημάδια που θα καθοδηγούν τον παίκτη στο χάρτη), στα μυστικά που κρύβονται στην απαγορευμένη δύση και που θα μας επιβραβεύσουν αν τα ανακαλύψουμε, το εθιστικό gameplay από τις μάχες με τις μηχανές μέχρι το ταξίδι πάνω σε αυτές, οι ενδιαφέροντες χαρακτήρες που συναντάμε, τα πανέμορφα γραφικά και γενικότερα ο τεχνικός τομέας τοποθετούν το Horizon Forbidden West σε μίας πολύ κλειστή λίστα στη συνείδησή μου, των καλύτερων παιχνιδιών που έχω παίξει τα τελευταία χρόνια, καθώς είναι και ένα είδος που λατρεύω να παίζω. Καθώς καταθέτω την άποψή μου, μου έρχονται συνέχεια επιμέρους στοιχεία από το παιχνίδι στο μυαλό μου που αξίζουν να αναφερθούν και ένα αντιπροσωπευτικό παράδειγμα αυτών και της εξαιρετικής δουλειάς που φαίνεται ότι έκανε η Guerrila Games αλλά και του πόσο εύκολα μπορείς να «απορροφηθείς» στον κόσμο του είναι μία εξαιρετική λειτουργία φωτογραφίας με πάρα πολλές επιλογές αλλά και ένα νέο επιτραπέζιο που μπορείς να παίξεις σε διάφορα σημεία του παιχνιδιού, το Strike, ελληνικά μεταφράζεται ως «πόλεμος» όπου μπορούμε να συλλέξουμε πιόνια μέσα στην πορεία μας για να εμπλουτίσουμε και αυτήν την εμπειρία που μπορεί κάλλιστα να μας κρατήσει απασχολημένους για πολλές ώρες. Και καταλήγω επιτέλους στα της βαθμολογίας, το Horizon Zero Dawn το είχα βαθμολογήσει με εννιά και το Horizon Forbidden West μας έρχεται καλύτερο και πιο εμπλουτισμένο σε εντυπωσιακό βαθμό σε όλα του, μισά βαθμολογιών τα έχουμε καλώς καταργήσει στο Busted οπότε το δεκάρι του αξίζει όπως αξίζει κάποια στιγμή, είτε στο launch είτε κάποια στιγμή αργότερα να παίξετε το Horizon Forbidden West, που κάτι μου λέει εκτός συγκλονιστικού απροόπτου θα ακούγεται για πολύ καιρό ακόμα θέτοντας από τώρα σοβαρή υποψηφιότητα για goty.
Ευχαριστούμε την Sony PlayStation Ελλάδας για τη διευκόλυνση πραγματοποίησης του Review.
Τι σημαίνουν οι βαθμολογίες στο Busted
Μην μένεις σιωπηλός, σχολίασε και πες την άποψή σου ακριβώς παρακάτω!