Ήρθε λοιπόν η μεγάλη στιγμή του God of War Ragnarök και πριν ξεκινήσω να γράφω και να αναλύω τις εντυπώσεις μου θέλω να είμαι ξεκάθαρος από την πολύ αρχή ότι στο παρόν κείμενο αλλά και στο Video Review που θα το συνοδεύσει ότι δεν πρόκειται να έρθετε αντιμέτωποι με κανένα είδους Spoiler για τον τίτλο και το σενάριο που αφηγείται οπότε μπορείτε να συνεχίσετε την ανάγνωση και την προβολή σας άφοβα. Τον Kratos τον γνωρίσαμε ξανά στα κατατόπια της Νορβηγικής μυθολογίας με το Reboot της σειράς God of War, το οποίο αναπτύχθηκε και πάλι από το ανανεωμένο αυτή τη φορά Santa Monica Studio και κυκλοφόρησε αρχικά το 2018 στο PS4 ενώ λίγο αργότερα και με την κυκλοφορία του PS5 έλαβε ένα δυνατό patch που βελτίωσε την απόδοσή του, το κυριότερο, αλλά και τα ήδη εξαιρετικά γραφικά του. Το God of War αποτέλεσε ένα από τα δύο παιχνίδια, εφόσον δεν με απατά η μνήμη μου, που απέσπασε από εμένα προσωπικά βαθμολογία 10, χαρακτηρίζοντας το ως αριστούργημα, τα τελευταία (πολλά) χρόνια και φυσικά πέρα από το απόλυτο εδώ στο Busted κέρδισε δικαίως πάμπολα βραβεία παγκοσμίως, μεταξύ των οποίων και παιχνίδι της χρονιάς και αγαπήθηκε όσο λίγα από κοινό και κριτικούς. Αρχικά οι περιπέτειες του Kratos στα εδάφη της Νορβηγικής μυθολογίας αλλά και του γιου του Atreus, που μας πρωτοσυστήθηκε σε αυτή την εκδοχή του franchise, ήταν να ολοκληρωθούν σε μία τριλογία. Όμως τα σχέδια του Santa Monica Studio διαφοροποιήθηκαν κατά την ανάπτυξή του και αποφασίστηκε να ολοκληρωθεί με το God of War Ragnarök. Επομένως εάν περίμενα ήδη με μεγάλη ανυπομονησία το sequel, αντιλαμβάνεστε πως αυτή εκτοξεύθηκε όταν έμαθα κι εγώ ότι ο κύκλος θα κλείσει με το Ragnarök. Όταν κάτι είναι καλό και το κάνεις καλύτερο είναι σπουδαίο, τι σημαίνει αυτό όμως για κάτι που είναι σχεδόν (ή και για πολλούς) ήδη άρτιο; Πως μπορείς να βελτιώσεις κάτι ακόμα περισσότερο; Γιατί, για του λόγου του αληθές, ο τρομερός αντίκτυπος του God of War του 2018 είχε να κάνει και με το στοιχείο της έκπληξης καθώς κανείς μας δεν ήξερε τι ακριβώς να περιμένει. Αντιθέτως τώρα είχαμε δει ήδη έναν εξαιρετικό τίτλο, γνωρίζαμε πρόσωπα και καταστάσεις και που ακριβώς κινείται. Πάμε να δούμε λοιπόν ειδικότερα τι συμβαίνει με το God of War Ragnarök.
Το God of War Ragnarök συνεχίζει μετά από ελάχιστα χρόνια από τα γεγονότα του God of War (2018), όπου ο Kratos και ο Atreus είχαν καταφέρει να εκπληρώσουν την επιθυμία της μητέρας του δεύτερου, Laufey και να σκορπίσουν τις στάχτες της από την υψηλότερη κορυφή του κόσμου που βρισκόταν στο Jötunheim, το βασίλειο των Giants. Εκεί λίγο πριν την ολοκλήρωση αντιλήφθηκαν μία τοιχογραφία, στην οποία προφήτευε το ταξίδι τους μέχρι εκείνο το σημείο ενώ για τα μελλούμενα αναδείκνυε το καταστροφικό γεγονός του Ragnarök, που θα οδηγούσε στην απόλυτη μάχη και τον θάνατο πολλών Θεών αλλά και του κόσμου, ο Atreus βλέπει τον εαυτό του να αναφέρεται ως Loki ενώ ο Kratos βλέπει τον εαυτό του σε μία ασυνήθιστη γι’ αυτόν και τελείως απρόσμενη δεινή θέση. Στο God of War Ragnarök λοιπόν συναντούμε τον Atreus, ως έφηβο πλέον, να μένει και να εκπαιδεύεται με τον πατέρα του Kratos κάπου απομονωμένα και προστατευμένα στο Midgard, την περίοδο που ο βαρύς τριετής χειμώνας Fimbulwinter βρίσκεται σε πλήρη ισχύ και ο οποίος προμηνύει το Ragnarök. Η Freya, η πρώην γυναίκα του Odin και μητέρα του Baldur, τον οποίο μεταξύ άλλων, είχαμε στείλει στα θυμαράκια στο πρώτο παιχνίδι έχει ορκιστεί για εκδίκηση και βρίσκεται στο κατόπι μας από την πολύ αρχή. Τον Kratos τον βλέπουμε αρχικά, με τον δικό του σπαρτιατικό και λακωνικό, λιγομίλητο τρόπο να νοιάζεται όσο τίποτε άλλο να κρατήσει τον γιο του Atreus ασφαλή. Δεν τον ενδιαφέρει ούτε το Ragnarök ούτε οι αιματοχυσίες Θεών (σ.σ. ποιος να το περίμενε) παρά μόνο να ξέρει ότι ο Atreus είναι και θα παραμείνει στο μέλλον ασφαλής, με ή χωρίς αυτόν. Ο Atreus, ως έφηβος πλέον, έχοντας δει και τις τοιχογραφίες και τις προφητείες και έχοντας μάθει για την καταγωγή του ως Giant έχει πολλά ερωτήματα που ψάχνουν απαντήσεις και ο πατέρας του που δεν πολυμιλά και νοιάζεται αποκλειστικά για την ασφάλεια του δεν είναι ο κατάλληλος να δώσει απαντήσεις. Επομένως είναι ανήσυχος με ό,τι συνεπάγεται αυτό. Προφανώς και θα βάλω μία τελεία στην αφήγηση σε αυτό το σημείο, πιστέψτε με έχω ξύσει μόνο την επιφάνεια από όσα λαμβάνουν χώρα στο God of War Ragnarök, την εξέλιξη και τις ανατροπές που συμβαίνουν και θα συμπληρώσω απλά πως όλοι οι γνώριμοι χαρακτήρες με τις ξεχωριστές προσωπικότητές τους είναι εκεί, όπως το κεφάλι του Mimir, που αποτελεί εξαιρετικός sidekick χαρακτήρας, τα αδέρφια των θρυλικών blacksmith Dwarfs, Sindri και Brok με ξεχωριστές προσωπικότητες και αναβαθμισμένο ρόλο στις διαπροσωπικές μας σχέσεις αλλά και πάρα πολλοί χαρακτήρες που θα έρθουμε σε επαφή στο παιχνίδι και θα παίξουν άκρως σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της φανταστικής ιστορίας που έχει να μας αφηγηθεί το God of War Ragnarök. Ήδη έχετε δει από τα trailers για παράδειγμα τον Thor και τον Tyr και λίγο τον Odin. Θα πω μόνο πως η ιστορία και η εξέλιξη της είναι υποδειγματική και άκρως εντυπωσιακή, η λέξη υπερπαραγωγή ερχόταν πολύ συχνά μέσα στο μυαλό μου ενώ η αξεπέραστη τεχνική της μίας λήψης, δηλαδή της συνεχόμενης κάμερας που ακολουθεί τη δράση χωρίς να κάνει κοψίματα (σ.σ. το είδαμε να συμβαίνει και στο προηγούμενο παιχνίδι αυτό) μας κρατά στο επίκεντρο των εξελίξεων υποδειγματικά. Αυτή η τεχνική πραγματικά δεν σταματά να με εντυπωσιάζει ποτέ και βγάζω το καπέλο στο Santa Monica Studio για την επιμονή και εν τέλει για την επιτυχία του. Η ποιότητα των cutscenes με το εξαιρετικό motion capture και τις απίστευτες ερμηνείες των ηθοποιών θυμίζει χωρίς υπερβολή χολιγουντιανή ταινία, πολύ υψηλής ποιότητας και παραγωγής. Για τα γραφικά και τη μουσική θα τα πούμε λίγο αργότερα οπότε πάμε να περάσουμε στις αλλαγές και στις βελτιώσεις που βλέπουμε στο God of War Ragnarök.
Στο God of War Ragnarök έχουμε στο gameplay τον ίδιο εντυπωσιακό πυρήνα σε γενικές γραμμές που γνωρίσαμε στο God of War (2018) αλλά το Santa Monica Studio κατάφερε να ξεπεράσει ακόμα και τον ίδιο του το εαυτό. Αρχικά ο Kratos στις μάχες του God of War Ragnarök εμφανίζεται πολύ πιο βίαιος από ότι στο προηγούμενο παιχνίδι. Το R3 πάνω από τα κεφάλια των εχθρών για finishing moves το βλέπουμε πλέον πολύ πιο συχνά ενώ τα animation για τα τελειώματα αυτά έχουν εντάξει ότι όπλο κρατάμε εκείνη τη στιγμή στα χέρια μας, είτε το τσεκούρι Leviathan είτε τα Blades of Chaos, κόβοντας τους εχθρούς στη μέση, αποκεφαλίζοντάς τους, διαμελίζοντας τους και άλλα τόσα που έχουν χαρακτηρίσει τη σειρά God of War από τα γεννοφάσκια της. Επίσης, ο Kratos κινείται με περισσότερη ευελιξία στο περιβάλλον ενώ αυτή η ευελιξία έχει αντίκτυπο και στη μάχη αφού πλέον το να πηδήξουμε από μία ψηλότερη πλατφόρμα σε ένα γκρουπ εχθρών για μία καταστροφική και μενόμενη επίθεση από ψηλά είναι όσο απολαυστικό μπορεί να φαντάζεστε ή ακόμα περισσότερο όταν το βιώνετε. Από εκεί και πέρα θα βρούμε πολλά σεντούκια να ανοίξουμε, πολλά βάζα για να σπάσουμε, είτε για να συλλέξουμε ψήγματα ασημιού είτε διάφορα υλικά που θα μας επιτρέψουν να φτιάξουμε ή να αναβαθμίσουμε τον εξοπλισμό μας και τις δυνατότητες μας παράλληλα με τους Πόντους Εμπειρίας που θα συγκεντρώνουμε από τις μάχες και την ολοκλήρωση των αποστολών. Εκτός από τις βασικές αποστολές θα συναντήσουμε και δευτερεύουσες οι οποίες κρατάνε το ενδιαφέρον σε πολύ υψηλό επίπεδο, είναι εκεί για να προσθέσουν στην εμπειρία, έχουν την ίδια ποιότητα εξέλιξης με τις βασικές και πραγματικά με πόνο ψυχής άφησα κάποιες για το τέλος καθώς πήγαινα για τον τερματισμό του παιχνιδιού. Είναι μαεστρικός ο τρόπος που εντάσσονται αυτές οι δευτερεύουσες αποστολές που σε κάνει να θες έστω απλά να πας για να δεις τι γίνεται, ανεξαρτήτου το ότι θα συλλέξεις και κάτι που θα βελτιώσει τα στατιστικά μας ακόμα περισσότερο. Ξεχωριστή μνεία θέλω να κάνω και στο υποδειγματικό level design του τίτλου καθώς σε πολλές περιοχές δείχνουν επηρεασμένες από τα παλαιότερα God of War και δεν μπορώ να κρύψω πως ήταν ένα κομμάτι που μόλις το αντιλήφθηκα με ενθουσίασε. Η δουλειά του Santa Monica Studio με επιμονή στη λεπτομέρεια που έχει γίνει στο God of War Ragnarök φαίνεται και από το ελάχιστο έως μηδενικό backtracking που υπάρχει σε περιοχές που έχουμε ήδη επισκεφθεί και καλούμαστε να πράξουμε ξανά ενώ ακόμα και η είσοδός μας σε βασίλεια που έτυχε να είχαμε επισκεφθεί και στο God of War (2018) μοιάζουν σαν να πηγαίνουμε για πρώτη φορά καθώς η προσέγγισή τους γίνεται από διαφορετική αφετηρία. Δείχνοντας για ακόμη μία φορά πως το God of War Ragnarök δεν πατάει εκμεταλλευόμενο πάνω στο ήδη εξαιρετικό προηγούμενο God of War αλλά κάνει τα πράγματα διαφορετικά και μάλιστα καλύτερα. Ακόμη υπάρχει χώρος για εξερεύνηση και αυτή η αίσθηση του semi-open world (σ.σ. περισσότερο semi και αρκετά λιγότερο open) φωνάζει παρούσα και στο God of War Ragnarök. Να αναφέρω επίσης πως για να ολοκληρώσω τη βασική ιστορία του παιχνιδιού, με κάποιες δευτερεύουσες αποστολές χρειάστηκε λίγο κάτω από τριάντα ώρες ενώ υπολογίζω ότι θα χρειαστούν οι διπλάσιες προκειμένου να το ανακαλύψουμε ολόκληρο και να κάνουμε το λεγόμενο completion, συλλέγοντας τα πάντα.
Τεχνικά δεν νομίζω να είναι υπερβολή να αναφέρω ότι το God of War Ragnarök είναι ότι πιο άρτιο και όμορφο έχω συναντήσει στο PS5. Τα γραφικά του είναι ό,τι καλύτερο έχω δει σε αυτό το είδος ενώ όπως ανέφερα και προηγουμένως, από τα motion captures μέχρι τα animations συνολικά αποτελούν αδιαμφησβήτητα benchmark. Για τα γραφικά και την απόδοση θα συναντήσουμε όχι ένα ούτε δύο αλλά τέσσερα modes, ένα που προσφέρει 4K ανάλυση και 30fps, ένα που είναι αφιερωμένο στην απόδοση των 60fps με μικρή έκπτωση στην ανάλυση ενώ για τηλεοράσεις που υποστηρίζουν HDMI 2.1 υπάρχει η επιλογή για 4K ανάλυση σε κλειδωμένα 40fps και ένα που στοχεύει στα 120fps, με μεγαλύτερη έκπτωση στην ανάλυση και στην ποιότητα εικόνας όμως. Προσωπικά αγαπημένο μου και εκεί που ολοκλήρωσα το παιχνίδι είναι αυτό με τα 60 fps όπου η εικόνα είναι κρύσταλλο και η απόδοση εκεί που πρέπει. Για τους κατόχους του PS4 το αποτέλεσμα μπορεί προφανώς να μην αγγίζει αυτό του PS5 αλλά όσοι θυμόσαστε το God of War του 2018 που στο PS4 ήταν πανέμορφο, να αναμένετε κάτι αντίστοιχο και λίγο παραπάνω. Στα πλαίσια της υπερπαραγωγής κινείται όπως αναμένεται και η μουσική υπόκρουση του τίτλου, με έντονα τα ορχηστρικά στοιχεία και την επικότητα να ξεχειλίζει και να δένει με το υπόλοιπο σύνολο. Το ίδιο ισχύει φυσικά και για τα voice overs. Εδώ να επισημάνω και να επικροτήσω ξανά την ύπαρξη ελληνικής γλώσσας τόσο στα κείμενα όσο και στη μεταγλώττιση που παρουσιάζεται κάθε φορά και καλύτερη και το αποτέλεσμα τους δικαιώνει στο Ragnarök. Προφανώς όμως όταν έχεις τη δυνατότητα να ακούς τον Kratos από τον Cristopher Judge και τον Mimir από τον Alastair Duncan δεν το προσπερνάς εύκολα. Έτσι έκανα κι εγώ σχεδόν στο σύνολο του παιχνιδιού, έχοντας επιλέξει τον αυθεντικό ήχο και ελληνικούς υπότιτλους αλλά είναι άξια συγχαρητηρίων η ύπαρξη και ελληνικής μεταγλώττισης που αποτελεί μία αξιόλογη προσπάθεια και παρατηρώ ότι παιχνίδι με παιχνίδι υπάρχουν σημάδια βελτίωσης. Ακόμη δεν γίνεται να μην εκφράσω τον θαυμασμό μου και για την καλύτερη έως σήμερα εκμετάλλευση των μοναδικών χαρακτηριστικών του DualSense από το Santa Monica Studio, που υπάρχει τόση λεπτομέρεια και επίδραση τόσο του haptic feedback, των adaptive triggers και του ηχείου που δημιουργούν στιγμές απόλαυσης. Ειδικά οι μάχες με αυτό το χειριστήριο στα χέρια, είναι άλλο να σας το περιγράφω και άλλο να το βιώνετε. Επιμένω όμως ότι τη διαφορά την κάνει η επιμονή στη λεπτομέρεια σε κάθε έκφανση του παιχνιδιού όπου το DualSense είναι εκεί για να δέσει και να απογειώσει την εμπειρία.
Ολοκληρώνοντας, γιατί κάποια στιγμή πρέπει να ολοκληρώσω τις εντυπώσεις μου για το God of War Ragnarök αφού θα μπορούσα να γράψω τόσα και άλλα τόσα αλλά γι’ αυτό όμως υπάρχει και το Video Review όπου μπορώ να πω και να περιγράψω ακόμα περισσότερα. Είχαμε λοιπόν ένα αριστούργημα με το God of War του 2018 που στο πίσω μέρος του μυαλό μου είχα αναρωτηθεί κι εγώ πως θα καταφέρει το Santa Monica Studio να το κάνει ακόμα καλύτερο. Τελικά φαίνεται πως μόνο οι ίδιοι μπορούσαν να ξεπεράσουν τον εαυτό τους και τελικά το κατάφεραν ολοκληρώνοντας το κεφάλαιο του God of War στη Νορβηγική μυθολογία, παρουσιάζοντας μας τόσα πολλά, όσον αφορά αυτά που συμβαίνουν, με τέτοιο εκπληκτικό τρόπο. Οι βελτιώσεις που έχει δεχθεί το gameplay και ειδικότερα οι μάχες, τα boss fights που πλέον είναι πολλά περισσότερα, το φανταστικό level design και γενικότερα η (υπερ) παραγωγή του God of War Ragnarök είναι κάτι που όμοιό του δεν έχουμε ξαναδεί και το αναγάγει σε μία εμπειρία επικών διαστάσεων.
Ευχαριστούμε την Sony PlayStation Ελλάδας για τη διευκόλυνση πραγματοποίησης του Review.
Τι σημαίνουν οι βαθμολογίες στο Busted
Μην μένεις σιωπηλός, σχολίασε και πες την άποψή σου ακριβώς παρακάτω!