Τι θα έκανες αν μπορούσες να παίξεις με τον χρόνο; Το εντυπωσιακό Quantum Break απαντά στην ερώτηση με τον δικό του, πρωτοποριακό τρόπο.
Πόσο χρόνο σου παίρνει να «καθαρίσεις» ένα δωμάτιο γεμάτο εχθρούς; Αναλόγως — μιλάμε για χρόνο στη δική μας διάσταση, ή στου Quantum Break; Διότι στο σύμπαν του παιχνιδιού, ο χρόνος διακόπτεται τόσο συχνά που είναι αδύνατο να τον μετρήσεις σωστά.
Οι δημιουργοί του Max Payne και του Alan Wake, η Remedy Entertainment, επιστρέφει με ένα παιχνίδι που όχι απλώς υπόσχεται κορυφαία αφήγηση, γραφικά και gameplay, αλλά και την σωστή υλοποίηση του οράματος της Microsoft, όπου παιχνίδια και σειρές τηλεόρασης γίνονται ένα. Ήταν ένα επιτυχές πείραμα;

Ξεκινώντας το παιχνίδι, ήμουν έτοιμος να μπω στο μυστήριο της πλοκής. Τα μηνύματα που έλεγαν την ώρα και την τοποθεσία στο κάτω μέρος της οθόνης, μιλούσαν επίσης για μια ρωγμή στον χρόνο, κάτι που με παραξένευε και με προετοίμαζε για το κύριο συμβάν του παιχνιδιού, αυτό που ξεκινά την «μηχανή». Από αυτό, γεννιούνται δύο προσωπικότητες: του Jack Joyce και του Paul Serene, του πρωταγωνιστή και του ανταγωνιστή, αντίστοιχα. Δύο άνθρωποι με κοινό παρελθόν, δύο φίλοι, αναγεννιούνται με παρόμοιες δυνάμεις και έρχονται σε σύγκρουση όταν ο καθένας θέλει να δράσει εις βάρος του άλλου κατά την επικείμενη καταστροφή του χρόνου, άρα και του κόσμου. Η δυναμική κυρίως αυτών των δύο χαρακτήρων είναι εκπληκτική και είναι σίγουρα το μεγαλύτερο συν της πλοκής για εμένα, δίχως να σημαίνει ότι οι υποστηρικτικοί χαρακτήρες δεν κάνουν αξιοπρεπέστατα το κομμάτι τους.
Οι ηθοποιοί που απαρτίζουν το καστ του παιχνιδιού δανείζουν την εμφάνισή τους και τη φωνή τους στους χαρακτήρες, το οποίο μεταφράζεται σε πολύ φυσικές κινήσεις σώματος και προσώπου, με τις παραμικρές λεπτομέρειες σε μάγουλα, στόμα κλπ να είναι εύκολα ορατές. Με τη σειρά του, αυτό κάνει τις σκηνές στις οποίες οι χαρακτήρες αλληλεπιδρούν ακόμα πιο ρεαλιστικές, οδηγώντας σε πολλές αξιομνημόνευτες στιγμές. Καθ’ όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού, παρότι θα παίζετε ως Jack Joyce, υπάρχουν λίγες στιγμές που μπαίνετε στο κοστούμι του Paul Serene, και καλείστε να πάρετε μία απόφαση μεταξύ δύο επιλογών, οι οποίες επηρεάζουν την έκβαση γεγονότων της ιστορίας εντός παιχνιδιού αλλά κυρίως το τηλεοπτικό show που τρέχει ενδιάμεσα — αυτά ονομάζονται Junction Moments.
Στο τέλος κάθε κεφαλαίου, ένα επεισόδιο της σειράς θα παίξει και θα κριθεί από τις επιλογές σας στις κρίσιμες στιγμές του παιχνιδιού. Μέσα από αυτά, τα οποία διαρκούν περίπου 20 λεπτά έκαστο, όχι μόνο γνώρισα καλύτερα τους χαρακτήρες, όμως έβλεπα τον κόσμο από ακόμη μία σκοπιά και το πως αυτός επηρεάζεται από τις πράξεις μου. Κι ενώ φοβόμουν ότι σ’ αυτά τα 20 λεπτά θα έτρεχα να πατήσω το πλήκτρο που κάνει skip λόγω κακής ποιότητας, ήταν ευχάριστη έκπληξη το πόσο καλό ήταν συνολικά. Ηθοποιοί όπως ο Shawn Ashmore (Jack Joyce), Aidan Gillen (Paul Serene), Lance Reddick (Martin Hatch) και άλλοι, υλοποιούν τους χαρακτήρες τους στο show με απόδοση που θα ζήλευαν αρκετά ήδη υπάρχοντα σήριαλ. Από το σκηνοθετικό κομμάτι ως την ηθοποιία και τα σκηνικά, είναι όλα άνω του αξιοπρεπούς, με μοναδική εξαίρεση ορισμένες στιγμές όπου τα εφέ του παιχνιδιού εφαρμόζονται στην σειρά, και το οπτικό αποτέλεσμα δεν έχει τόσο μεγάλη συνοχή. Σημειώστε πως τα επεισόδια προσφέρονται μέσω επί τόπου streaming, ή μπορείτε να τα εγκαταστήσετε στον σκληρό σας δίσκο για ευκολία — η πρώτη επιλογή ήταν αυτό που έκανα λόγω χώρου, και δεν υπήρξε το παραμικρό κόλλημα καθ’ όλη τη διάρκειά τους.

Με μεγάλη μου ευχαρίστηση λοιπόν, ακουμπούσα το χειριστήριο κάτω και παρακολουθούσα τα επεισόδια, τα οποία δεν θα τα έλεγα τόσο διαφορετικά από κάποια μεγάλης διάρκειας cutscenes — ίσα-ίσα που το παιχνίδι καθεαυτό δεν διακόπτεται συχνά από cutscenes που διαρκούν περισσότερο του ενός λεπτού, κυρίως διότι οι μεγάλες πρόοδοι στην πλοκή γίνονται κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, στο τέλος κάθε κεφαλαίου, ή εντός των επεισοδίων (τα οποία δεν είναι απαραίτητα για την κατανόηση της πλοκής, όμως προτείνω να τα δείτε). Και για αυτούς που δεν χορταίνουν, υπάρχουν αμέτρητα κρυμμένα μυστικά, όπως e-mails, έγγραφα κ.ά., τα οποία αποκαλύπτουν ακόμη περισσότερες λεπτομέρειες για τον πλούσιο κόσμο που κατασκεύασε η Remedy.
Είναι από τα λίγα παιχνίδια που οικειοθελώς κυνηγούσα κάθε μία μικρή πηγή πληροφοριών, όχι διότι το παιχνίδι με ανάγκαζε, αλλά γιατί «διψούσα» για περισσότερο. Παρότι με την πρώτη ματιά ίσως φανεί για μια ακόμη ιστορία καλού και κακού με μια δόση sci-fi και ταξιδιού στον χρόνο, μπορείς να ανακαλύψεις από πολύ νωρίς διάφορες πτυχές της οι οποίες κάνουν τα πράγματα γκρι αντί για ασπρόμαυρα για πολλούς χαρακτήρες, το οποίο με ώθησε σε πολλές Junction επιλογές τις οποίες δεν θα έκανα δίχως πρωτύτερη γνώση των λεπτομερειών. Στο σύνολό της, η ιστορία είναι εξαιρετικά καλογραμμένη από κάθε πλευρά, κι αν το λεπτό θέμα του ταξιδιού στον χρόνο (το οποίο τόσοι έχουν, κατ’ επανάληψη, αποτύχει να αποτυπώσουν με ικανοποιητικό και συνάμα έξυπνο τρόπο) σας «ξινίζει», μπορώ να πω πως του έχει γίνει σχεδόν άψογος χειρισμός. Δεν μπορώ να πω πολλά δίχως να αποκαλύψω κάποιο σημαντικό μέρος της, όμως θα πω γενικώς, ότι διαθέτει αρκετές έντονες στιγμές για να εντυπωσιάζει κι ισόποσο ποιοτικό διάλογο ή στιγμές «ανάπαυσης» από την ξέφρενη πορεία της.
Πόσο διασκεδαστικό είναι όμως, σαν παιχνίδι, μακριά από την ιστορία του; Είναι ένα τρίτου προσώπου shooter σε μεσαίου μεγέθους πίστες, όπου η εξερεύνηση ποτέ δεν ξεφεύγει πολύ από τις «ράγες» των σχεδιαστών. Στην διάρκειά του, η οποία (χωρίς τα ενδιάμεσα επεισόδια) φτάνει τις 12-15 ώρες αναλόγως το ψάξιμο του καθενός, θα κληθείτε να λύσετε μικρά puzzles με τη δύναμη παραμόρφωσης του χρόνου, να σκοτώσετε εχθρικούς στρατιώτες και να κάνετε τις άνωθεν ονομασμένες επιλογές για χάρη της πλοκής. Στην γκάμα σου είναι δύο μεγάλα όπλα κι ένα πιστόλι με ατελείωτες σφαίρες, όλα από τα οποία προμηθεύεσαι από τους εχθρούς σου ή τα βρίσκεις στον κόσμο. Ο αυτόματος cover μηχανισμός δουλεύει αρκετά σωστά κι όντως ο Jack κολλάει στον τοίχο ή σκύβει πίσω το χαμηλό εμπόδιο — υπάρχουν όμως φορές που δεν το κάνει, ειδικά το δεύτερο, και είναι κρίσιμες.

Αυτό γιατί, παρά τις δυνάμεις του, είναι ακόμη ένας άνθρωπος που έρχεται αντιμέτωπος με εκπαιδευμένους στρατιώτες διαφόρων ειδών, από απλούς «γραφειάδες» ως κινούμενα οχυρά. Τα όπλα καθαυτά δεν είναι τόσο αξιοσημείωτα στον χειρισμό, παρότι ο κάθε τύπος, από shotgun ως SMG, έχει την δική του ταυτότητα. Αυτό ίσως συμβαίνει γιατί η πραγματική πηγή δύναμης για τον Jack είναι οι δυνάμεις του, και μόνο χρησιμοποιώντας αυτές θα επιβιώσεις. Ασπίδα ενάντια σε σφαίρες, γρήγορο σπριντ, κύμα που σταματά τον χρόνο σε συγκεκριμένο μέρος και super όραση είναι οι βασικές δυνάμεις του, με περισσότερες (παραλλαγές) αυτών να ξεκλειδώνονται σταδιακά με την πρόοδο της ιστορίας. Επίσης, αποκτώντας Shards που βρίσκεις κρυμμένα στον κόσμο, παίρνεις πόντους που χρησιμοποιείς για να ενδυναμώσεις τις ικανότητές σου, με την καθεμιά να έχει 2-3 στάδια βελτίωσης.
Με την κάθε δύναμη να έχει δικό της «ρολόι» χρήσης, κάνοντάς τες ανεξάρτητες μεταξύ τους, τα σενάρια που μπορείς να δημιουργήσεις σε κάθε μάχη είναι από μόνα τους το «ζουμί» του gameplay. Μπορείς να βάλεις μια δυάδα εχθρών σε σύντομη στάση, ώστε όσο αυτοί είναι ακίνητοι, να κάνεις ένα γρήγορο σπριντ πίσω από τον δυνατό εχθρό και να του τινάξεις τα μυαλά στον αέρα με το shotgun σου. Μπορείς να «ψαρέψεις» εχθρούς προς την μεριά σου, να τους κλείσεις μέσα στην ασπίδα σου και όσο ο χρόνος είναι σταματημένος, να πυροβολήσεις τα εύφλεκτα βαρέλια δίπλα τους. Καμιά μα καμιά μάχη δεν μου φάνηκε εύκολη ή δυνατή να τερματιστεί με έναν μόνο τρόπο, κάτι που εκτίμησα κυρίως στο δεύτερο playthrough μου (το έκανα για να δω τις αντίθετες Junction επιλογές μου).
Η ποικιλία εχθρών είναι ικανοποιητική, ενώ τα μέρη στα οποία δίνεις τις μάχες σου έχουν πάνω από μια διάσταση, πράγμα που σημαίνει ότι δεν προχωράς και πυροβολείς, όμως έχεις τον νου σου και στο περιβάλλον. Αντίστοιχα, σε διάφορα σημεία του παιχνιδιού θα πρέπει να δράσεις έξυπνα και γρήγορα για να φτάσεις απλώς στην απέναντι πλευρά, είτε πρέπει να γυρίσεις λίγο πίσω τον χρόνο ώστε η κατεστραμμένη γέφυρα να ξαναφτιαχτεί για λίγα δεύτερα, είτε να σταματήσεις τον χρόνο σε μια πόρτα που λειτουργεί εξωφρενικά γρήγορα λόγω βλάβης. Τα συγκεκριμένα puzzle είναι εξαιρετικά απλής φύσεως, όπως και τα platforming μέρη του παιχνιδιού, οπότε η έμφαση δίνεται στο shooting κομμάτι και στο σενάριό του.

Τι συμβαίνει στο τεχνικό μέρος; Τα μαντάτα είναι εξαιρετικά καλά και σ’ εκείνη τη μεριά. Η Remedy ενσωματώνει ένα ανορθόδοξο κι άκρως αποτελεσματικό τρόπο απόδοσης των γραφικών, με διάφορα στοιχεία της εικόνας να υλοποιούνται σε 720p κι άλλα σε 1080p, κάνοντας το παιχνίδι ένα πρωτόγνωρο υβρίδιο όσον αφορά την ανάλυσή του. Τα νούμερα όμως έχουν μικρή σημασία όταν αυτό που βλέπεις είναι αρμόζουσας ποιότητας. Ως παιχνίδι που στηρίζεται πολύ στον ρεαλισμό και στα επιστημονικής φαντασίας, πολύχρωμα εφέ, είναι ευχάριστα νέα το ότι δείχνει πανέμορφο και ξεδιπλώνεται ομαλότατα.
Οι υφές των χαρακτήρων δείχνουν πολύ φυσικές και οι λεπτομερέστατες κινήσεις των προσώπων βοηθούν το σύνολο, όπως και η εντυπωσιακά προσεγμένη γενικότερη κίνηση — εντυπωσιάστηκα όταν έδωσα εντολή στον Jack να σκαρφαλώσει σε ένα περβάζι αριστερά του, και γύρισε με μεγάλη φυσικότητα το σώμα του κι εκτέλεσε την ενέργεια, αντί να τηλεμεταφερθεί σε αυτό όπως σε αμέτρητα παιχνίδια. Η ίδια «απαλή» στο μάτι κίνηση βρίσκεται και στα ρούχα, από το μπουφάν του Jack που ανεμίζει σε κάθε κίνηση, ως τις μαλακές, επενδυμένες στολές των εχθρών ή το κοστούμι του Paul.
Συχνά, σε μάχες μεγάλων διαστάσεων με κάποιους συγκεκριμένους εχθρούς, εξαιτίας της χρήσης δυνάμεων, ορισμένες φωτεινές γραμμές μένουν στον αέρα απεικονίζοντας την πορεία του αντικειμένου μέσα από τον «σπασμένο» χρόνο, τα οποία δημιουργούν μια αισθητικά όμορφη εικόνα. Αντίστοιχα όμορφη λεπτομέρεια είναι και το πως οι εχθροί μπορεί να μείνουν μετέωροι και να έχουν σπασμούς, απόρροια ξανά του ασταθούς χρόνου. Όλα αυτά συνολικά δημιουργούν μια πανέμορφη οπτική εμπειρία που δείχνει πως το Xbox One είναι ικανό να παράγει αποτελέσματα εφάμιλλα του PlayStation 4, όταν οι developers προσπαθούν.


Στο κομμάτι του ήχου, υπάρχουν εξίσου καλά νέα. Η στρατολόγηση ηθοποιών και η άμεση συσχέτισή τους με τους χαρακτήρες αποδίδει, με διαλόγους και μονολόγους που δεν σε κάνουν να νιώθεις «άβολα», ενώ είναι ιδιαίτερα ευχάριστο που η Remedy δεν αναλώθηκε σε μακροσκελείς επιστημονικές εξηγήσεις για το παραμικρό φαινόμενο — κάτι που, προσωπικά, με κουράζει αφάνταστα σε τέτοιου είδους παιχνίδια. Από το soundtrack περίμενα περισσότερα, είναι η αλήθεια, καθώς δεν μπορώ να πω ότι ξεχώρισα κάποιο κομμάτι του, παρότι κάθε στιγμή όλα συντροφεύουν αποτελεσματικά την εικόνα που βλέπεις. Ίσως οι φημισμένοι “Old Gods of Asgard (Poets of the Fall)” του Alan Wake να με κακόμαθαν.
Αν με ρωτούσε η Remedy τι θα άλλαζα στο παιχνίδι, πάντως, το μοναδικό μου μεγάλο παράπονο είναι το ότι δεν αξιοποιούνται στο έπακρο οι δυνάμεις του Jack εκτός της μάχης. Στα λίγα puzzle, που όπως προανέφερα δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολα, μπόρεσα να σκεφτώ πολλά σενάρια που κάλλιστα θα ενσωματώνονταν δίχως να κουράσουν, όμως εξαιτίας της τόσο απλής τους φύσης, κυρίως ανυπομονούσα να φτάσω στην επόμενη μάχη ή χώρο να εξερευνήσω. Ας ελπίσουμε ότι σε κάποιο πιθανό sequel, θα δούμε περισσότερα.
Ως κλείσιμο, μια μικρή σύνοψη. Το Quantum Break είναι μια μεγάλη επιτυχία για την Remedy και την Microsoft, και το πρώτο ουσιαστικό δείγμα της φιλοσοφίας “TV + video games” — το οποίο λειτουργεί εξαιρετικά στην προκειμένη. Σεναριακά, είναι κάτι που θα ζήλευε το Hollywood, χάρις στην έξυπνη απόδοση, τον πλούσιο και γεμάτο λεπτομέρειες κόσμο, αλλά και τους φανταστικούς χαρακτήρες που «κουβαλούν» την πλοκή. Όσον αφορά τον Jack και τις δυνάμεις του, είναι μια άκρως διασκεδαστική εμπειρία που προκαλεί να συνδυάσεις πολλά πράγματα σε κάθε ευκαιρία, όμως θα μπορούσε να εφαρμοστεί περισσότερο και σε περισσότερα μέρη. Στα δικά μου μάτια, το Quantum Break είναι μια ξεκάθαρη επιτυχία που δεν… σπαταλά τον χρόνο σας.
[Ενημέρωση: Ενημερώθηκα από φίλους μας πως υπάρχει ένα μεγάλης σημασίας bug στο παιχνίδι, το οποίο σβήνει εντελώς τα save files του χρήστη. Στα δύο μου playthroughs δεν μου έτυχε, όμως τουλάχιστον δύο άτομα ήταν «άτυχα». Προσπαθώ να βρω την αιτία που το δημιουργεί, όμως ακόμη δεν υπάρχει ούτε αυτό, ούτε κάποια επίσημη ανακοίνωση από τους δημιουργούς — είναι επίσης άγνωστο το αν και πότε θα διορθωθεί μέσω update.]
[vc_row][vc_column width=”1/2″]

Ταυτότητα Παιχνιδιού
Πλατφόρμα που χρησιμοποιήθηκε για review: Xbox One
Είδος: Action
Κυκλοφορεί για: Xbox One, PC 
Ημερομηνία κυκλοφορίας: 05/04/2016
Εκδότρια εταιρία: Microsoft Studios
Εταιρία ανάπτυξης: Remedy Entertainment
[/vc_column][/vc_row]




















