Octopath Traveler

Το Octopath Traveler είναι πλέον κοντά μας και αποτελεί μια αποκλειστικότητα, προς το παρόν, έκπληξη για το υβριδικό μηχάνημα της Nintendo το Switch. Πρόκειται για ένα ιαπωνικής κοπής rpg με ρετρό 16bit αίσθηση σε mixed 2D-3D περιβάλλοντα με οπτική από πάνω όπως παλιότερα και θα σας θυμίσει έντονα Chrono trigger ή Final Fantasy 6 την εποχή του SNES. Πρόκειται για ένα παιχνίδι που θα σας απασχολήσει πολλές δεκάδες ώρες, ίσως και εκατοντάδες. Πάμε να πούμε μερικά πράγματα λοιπόν και να γνωρίσουμε τους πρωταγωνιστές του. 

Η περιοχή που εκτυλίσσονται τα γεγονότα ονομάζεται «The continent of Orsterra». 

Οι πρωταγωνιστές μας είναι οι παρακάτω:

Η Ophilia από την πόλη Flamesgrace στην περιοχή Frostlands η οποία είναι Cleric με βασικό έξτρα Skill την καθοδήγηση ως party support. Φεύγει από την περιοχή της για να φέρει σε πέρας την τελετή «Memorial Fire Offering» που λαμβάνει χώρα μια φορά στα 20 χρόνια.

Ο Cyrus από την πόλη Atlasdam στην περιοχή Flatlands που είναι καθηγητής, με βασικό έξτρα  skill τον έλεγχο με τον οποίο μπορεί να εκμαιεύσει πληροφορίες εύκολα από πολίτες με κάποιο ποσοστό επιτυχίας και αν αποτύχει επανηλειμμένως χάνει reputation στην αντίστοιχη περιοχή. Ο Cyrus ήταν διάσημος καθηγητής στην πόλη του και κατηγορήθηκε άδικα ότι παρασέρνει την κόρη του τοπικού άρχοντα. Έτσι για να μην δημιουργηθεί φασαρία αποφασίζει να ταξιδέψει για να γνωρίσει τον κόσμο και να εμπλουτίσει τη γνώση του. Πρόκειται όπως διαπίστωσα για έναν από τους πιο δυνατούς παίχτες του παιχνιδιού.

Η Tressa από την πόλη Rippletide στα Coastlands η οποία είναι Merchant. Σκοπός της να εξερευνήσει τον κόσμο και να επεκτείνει τις εμπορικές της δραστηριότητες παντού. Έχει ως βασικό έξτρα Skill να αγοράζει πράγματα από πολίτες NPCs.

Ο Olberic από την πόλη Cobbleston στα Highlands. Είναι φημισμένος μαχητής πρώην ιππότης που έχασε τα πάντα και τώρα ζει χωρίς να τραβάει τα βλέμματα. Ήταν πιστός ιππότης στο βασιλιά του τον οποίο όμως δολοφόνησε ένας άλλος φίλος ιππότης και στο γεγονός ήταν μάρτυρας και ο Olberic μην προλαβαίνοντας να το αποτρέψει. Φεύγει για να βρει τον ιππότη που σκότωσε το βασιλιά και να ζητήσει το λόγο. Διαθέτει ως βασικό έξτρα Skill το να μπορεί να προκαλέσει πολίτες σε μια δίκαιη μάχη.

Η Primrose από την πόλη Sunshade στα Sunlands η οποία είναι χορεύτρια, πρώην ευγενής με περιουσία την οποία έχασε, και κάποιοι σκότωσαν τον πατέρα της 10 χρόνια πριν, έχοντας το σήμα του κορακιού. Τώρα ζει μέσα στη φτώχεια και αναζητά εκδίκηση. Έχει ως βασικό έξτρα Skill το να μπορεί να δελεάσει άλλους με την ομορφιά της να την ακολουθήσουν, πάντα βέβαια με κάποιο ποσοστό αποτυχίας.

Ο Alfyn από την πόλη Clearbrook στα Riverlands ο οποίος είναι φαρμακοποιός και θέλει να ταξιδέψει στον κόσμο για να βοηθήσει ανθρώπους που έχουν ανάγκη. Ως έξτρα βασικό Skill έχει το να μπορεί να πάρει πληροφορίες εύκολα από άτομα κάτι παρόμοιο με τον Cyrus.

Ο Theron από την πόλη του Bolderfall στα Cliftlands ο οποίος είναι μεγάλος κλέφτης και έχοντας υποπέσει σε μια…παγίδα που τον στιγματίζει (του βάλανε το σημάδι της ντροπής στο χέρι του) συμφώνησε να φέρει σε πέρας μια αποστολή και να κλέψει τρεις dragonstones (ruby, emerald, gold) προκειμένου να του βγάλουν το σημάδι από το χέρι του. Ως βασικό Skill του έχει την κλοπή.

Η H’aanit από την πόλη S’warkii στα Woodlands. Η H’aanit είναι κυνηγός και κατάγεται από μεγάλη οικογένεια κυνηγών. Έχει ως βασικό έξτρα Skill να χρησιμοποιεί ζώα-κτήνη για να προκαλέσει άλλους σε μάχη. Ο μέντορας δάσκαλος της χάθηκε σε ένα κυνήγι και ενώ έχει περάσει ένας χρόνος δεν έχει επιστρέψει ακόμα. Μόνο το κατοικίδιο του ήρθε πίσω αγριεμένο και έτσι σκοπός της είναι να βρει τι απέγινε ο χαμένος δάσκαλος της.

Ξεκινώντας την περιπέτεια σας το Octopath σας βάζει να διαλέξετε τον ήρωας σας ανάμεσα στους οχτώ παραπάνω. Επίσης μαντέψτε, ο συνειρμός Octapus και Octopath δεν είναι τυχαίος μιας και οι δημιουργοί του από το χταπόδι με τα οχτώ πλοκάμια του εμπνεύστηκαν και το όνομα του τίτλου βάζοντας συνάμα και οχτώ πρωταγωνιστές ήρωες. Μπορείτε να επιλέξετε οποιονδήποτε από τους οχτώ ήρωες για να ξεκινήσετε την ιστορία σας. Αρχικά θα παίξετε το πρώτο κεφάλαιο της ιστορίας του επιλεγμένου ήρωα στην πόλη του και τη γύρω περιοχή της. Στη συνέχεια αναγκαστικά θα πρέπει να πάτε στις άλλες πόλεις για να ξεκλειδώσετε έναν έναν και τους υπόλοιπους εφτά ήρωες και να τους ενσωματώσετε στην ομάδα σας. Το παιχνίδι είναι, πέραν του αισθητικού που παραπέμπει σε 16bit εποχές, JRPG και οι μάχες γίνονται σε γύρους. Έτσι συναντώντας εχθρούς το παιχνίδι σας μεταφέρει σε μια τοποθεσίας σχετική με την περιοχή που βρισκόσαστε και εκεί εξελίσσεται η μάχη. Ο κάθε παίχτης διαθέτει τα skills του, το οπλοστάσιο του, την πανοπλία του και φυσικά όλα αυτά μπορείτε να τα αλλάξετε είτε από τα drops είτε αγοράζοντας διαφορά καλούδια από τα μαγαζιά στην κάθε πόλη. Σε κάθε πόλη υπάρχει πάντα ένα μαγαζί τύπου ταβέρνας όπου μπορείτε να αλλάξετε τη σύνθεση του γκρουπ, μπορείτε να έχετε μόνο τέσσερα άτομα κάθε φορά ενεργά στην ομάδα σας, καθώς επίσης και να αλλάξετε τον εξοπλισμό σας σε κάθε παίχτη, μαγαζί που πουλάει potions, μαγαζί που πουλάει εξοπλισμό. Γενικά κάθε πόλη καλό είναι να τη γυρίζετε καλά και να εξαντλείτε τους διαλόγους γιατί αυτό βοηθάει τόσο στον προσανατολισμός σας αλλά και για να μπείτε στο κλίμα. Είπαμε για διαλόγους, ναι καλά διαβάσατε, το Octopath διαθέτει σύστημα διαλόγων μεταξύ των παιχτών. Δεν μπορούμε να επιλέξουμε κάτι, απλά προχωράμε το διάλογο και διαβάζουμε. Θέλει χρόνο αυτό και θα σας πρότεινα να μην τους προσπερνάτε. Crafting σύστημα δεν υπάρχει αυτό κάθε αυτό αλλά εμμέσως ένας ήρωας μπορεί να συνθέσει κάποια potions βασιζόμενος σε κάποια υλικά που έχετε συλλέξει. Οι περιοχές που θα επισκεφτείτε είναι διαφορετικές και έτσι θα συναντήσετε χιόνια, ερήμους, σπηλιές, κάστρα ενώ οι εχθροί διαθέτουν αρκετή ποικιλία. Οι πόλεις δείχνουν πολύ όμορφα σχεδιασμένες και συνάμα απλές χωρίς αυτό να είναι αρνητικό. NPCs υπάρχουν μέσα σε αυτές χωρίς όμως να υπάρχει κίνηση. Με το που ολοκληρωθεί η οχτάδα της ομάδας τότε μέσα στις πόλεις ξεκινάνε πολλά NPCs να δίνουνε quests.

Χειρισμός και σύστημα μάχης. Όπως προαναφέραμε το παιχνίδι είναι JRpg. Ο χειρισμός είναι απλός και γίνεται με τον αριστερό αναλογικό μοχλό ενώ με τα κουμπιά επικυρώσουμε την κίνηση μας, είτε ακυρώνουμε και γυρνάμε πίσω. Η μάχη εκτυλίσσεται σε γύρους και ανάλογα με το αν ο εχθρός σας έχει αιφνιδιάσει ή όχι, επιτίθεστε πρώτοι ή όχι. Θα ήθελα να μπορούσα να καθόρισε στην αρχή κάθε γύρου ποιο μέλος της ομάδας μου θα επιτεθεί πρώτο, δεύτερο κ.ο.κ. και να μην καθορίζεται αυτό μόνο από κάποια skills. Κάθε παίχτης ανάλογα με το τι class είναι έχει τα δικά του skills τα οποία πρέπει να ξεκλειδώσετε μαζεύοντας πόντους JP μέσα από μάχες και αυτό είναι κάτι που θέλει αρκετή σκέψη ειδικά στο ξεκίνημα για να έχετε την μέγιστη καλύτερη βοήθεια. Κάθε μέλος διαθέτει μπάρα HP που είναι ο μετρητής ζωής καθώς και SP που είναι ο μετρητής μαγείας. Όλοι έχουν κινήσεις που είτε ξοδεύουν SP είτε όχι, αλλά στη πλειονότητα τους οι καλές κινήσεις ξοδεύουν SP όποτε καλό είναι να έχετε μαζί σας SP potions και μάλιστα μπόλικα. Κάθε εχθρός έχει αδύναμα σημεία τα οποία τα αποκαλύπτουμε σιγά σιγά πάνω στη μάχη με πειραματισμό ή skills. Τα αδύναμα σημεία δεν είναι πάντα ίδια ακόμα και σε ίδιου τύπου εχθρούς φέρνοντάς μας πολλές φόρες προ εκπλήξεως σε σχέση με τη σύνθεση της τετράδας που έχουμε επιλέξει.  Εκτός των παραπάνω ο κάθε παίχτης έχει και τα λεγόμενα support skills που ξεκλειδώνουν καθώς ξεκλειδώνετε skills και μπορούν να εξοπλίσουν τον κάθε παίχτη σας με μέγιστο αριθμό τέσσερα στον καθένα, χωρίς να κάνουνε stuck το ένα με το άλλο φυσικά. Εδώ κρίνουμε σημαντικό να συμπληρώσουμε ότι μέσα στις πόλεις, αλλά και εκτός σε περιοχές που υπάρχουν NPCs που αλληλεπιδρούμε, ο κάθε παίχτης ανάλογα με το τι class είναι έχει ένα μοναδικό έξτρα Skill, μπορεί για παράδειγμα ο κλέφτης να κλέψει, ο Cyrus μπορεί να αποσπάσει πληροφορίες για το NPC ή κρυμμένους θησαυρούς, η Ophilia μπορεί να κάνει κάποιον να την ακολουθήσει. Κάποια από αυτά τα skills έχουν 100% επιτυχία και κάποια όχι και μάλιστα πριν επικυρώσετε την ενέργεια σας υπάρχει μετρητής που αναγράφει το πιθανό ποσοστό επιτυχίας. Και το ερώτημα που γεννάται είναι: τι γίνεται αν αποτύχουμε για παράδειγμα να κλέψουμε κάτι; Το παιχνίδι ακόμα και εδώ είναι σωστά μελετημένο και έτσι μετά από τέσσερις διαδοχικές αποτυχημένες προσπάθειες (τα NPCs αντιδρούν εκφράζοντας τη δυσαρέσκεια τους αν σας καταλάβουνε) μειώνεται το reputation σας στη συγκεκριμένη πόλη-περιοχή. Για να το ανακτήσετε πάλι πρέπει να το κάνετε μέσω της ταβέρνας της πόλης. Και αν νομίζετε ότι αυτό ήταν μόνο σας αποκαλύπτω και το ακόλουθο, ότι μέσα στο χάρτη υπάρχουν shrines. Ναι και τι με αυτό; Μόλις ανακάλυψα το πρώτο και μπήκα μέσα αντιλήφθηκα ότι το παιχνίδι ξεκλείδωσε τα λεγόμενα jobs. Τα jobs είναι στην ουσία subclasses και αυτό σημαίνει ότι μπορείτε να ορίσετε πχ τον cleric να είναι ταυτόχρονα και κλέφτης με όλα τα skills του, το οποίο μπορείτε να εξελίξετε πάλι με τη χρήση JP πόντων. Μια πραγματική έκπληξη που προσδίδει μεγάλη ποικιλομορφία στο ήδη πανέμορφα πλεγμένο παιχνίδι. Το μόνο που δε μεταφέρεται ως Skill στο job είναι το έξτρα Skill που έχει ο κάθε παίχτης ανάλογα με το main class μέσα σε κάθε πόλη. Έτσι για παράδειγμα ο cleric δε μπορεί ταυτόχρονα αν έχει ως job τον κλέφτη να κλέβει μέσα στις πόλεις. Μετά το πέρας της μάχης το Octopath σας ανταμείβει με drops, αλλά και με πόντους EXP, JP. Έτσι σιγά σιγά ανεβάζετε επίπεδο στον κάθε παίχτη ξεκλειδώνονται την πρόσβαση σε αγορά skills αλλά και την ρεαλιστική πρόσβαση σε νέες περιοχές. Αναφέρουμε την προσβασιμότητα σε νέες περιοχές γιατί ενώ είναι εφικτή, δεν είναι ωστόσο βιώσιμη καθότι αν το μέσο επίπεδο της ομάδας σας είναι 10 και πάτε σε περιοχή με επίπεδο 11 ή 12 δεν υπάρχει περίπτωση να επιβιώσετε. Βέβαια οι δημιουργοί φρόντισαν πριν μπείτε σε νέα περιοχή να ενημερώνουν για το επίπεδο της ώστε να ξέρετε τι πρέπει να αποφύγετε και τι όχι. Τα επίπεδα των παιχτών ανεβαίνουν δύσκολα και θα χρειαστείτε αρκετές ώρες grinding περνώντας ξανά από τις ίδιες περιοχές που περάσατε αρχικά προκειμένου να ανεβείτε επίπεδο μέσω μαχών για να συνεχίστε σε νέες μεγαλύτερου επιπέδου περιοχές.   Από το γενικό μενού που έχετε πρόσβαση πατώντας το Χ κουμπί, μπορείτε να δείτε το χάρτη που έχετε ανοίξει και να κάνετε και fast travel μόνο σε πόλεις, όμως ο χάρτης δε δείχνει την ακριβή τοποθεσίας που βρισκόμαστε παρά μόνο την γενικότερη περιοχή με έναν χρωματισμό. Ο χάρτης μας δείχνει επίσης τς περιοχές των βασικών quests των χαρακτήρων της ομάδας μας αναφέροντας ευτυχώς το επίπεδο που πρέπει να είσαστε για να κάνετε το main quest του παίχτη σας. Έχετε στην ουσία οκτώ βασικά quests με steps. Στο γενικό μενού θα μπορέσετε να δείτε το inventory σας και να χρησιμοποιήσετε ή να εξοπλιστείτε τους παίχτες σας όποτε θέλετε ωστόσο είναι έτοιμοι στην επόμενη μάχη. Μετά το πέρας μιας μάχης δε γεμίζουν HP και SP ως δια μαγείας. Θα θέλαμε να μπορεί να είχε γίνει χρήση του touch screen στο χάρτη πράγμα που θα ήταν λίγο πιο βολικό και να είχε περιοριστεί το grinding ή έστω να υπήρχαν περισσότερες μικρού επιπέδου περιοχές προσβάσιμες με κάποια αντικείμενο για να ανεβαίνουμε πιο ευχάριστα επίπεδα.

Το Octopath Traveler δεν είναι μικρό παιχνίδι. Αντιθέτως τιμάει τον όρο jrpg. Για να συγκεντρώσουμε την ομάδα των οχτώ μας πήρε περίπου 15 ώρες και αυτό σημαίνει ότι τότε ξεκλείδωσαν τα side q στις πόλεις αλλά ακόμα το επίπεδο μας ήταν πολύ μικρό για να προχωρήσουμε στα main quests του κάθε χαρακτήρα. Έτσι επιδοθήκαμε στο γνωστό grinding με την ενδελεχή εξερεύνηση. Τα side quests πολλές φορές δεν παρέχουν πολλές πληροφορίες και πρέπει να ψάξετε. Φυσικά δεν υπάρχει tracking system για τα side quests και άρα οι διάλογοι παίζουνε ρόλο στο Octopath για μια ακόμη φορά. Στην αρχή θα ζοριστείτε λιγάκι αλλά μετά πιστέψτε με η αίσθηση της επιτυχίας θα σας γεμίσει με ένα πλατύ χαμόγελο. Αναφέραμε παραπάνω ότι κάθε φορά μπορούμε να έχουμε στην ομάδα μας 4 άτομα. Η σύνθεση της ομάδας μπορεί να αλλάξει μόνο στην ταβέρνα της μάθε πόλης. Αυτό τι συνέπεια έχει; Ναι καλά καταλάβατε, άλλοι παίχτες θα είναι 20 επίπεδο άλλοι 10 άλλοι 25. Εμείς εφαρμόσαμε τη στρατηγική να ασχοληθούμε με μια τετράδα παιχτών αρχικά (θεωρώντας σχετικά ισορροπημένη μια σύνθεση με cleric για mass heal, έναν ένα γένει μάγο, έναν μαχητή ως τανκ για physical damage καθώς και μια… χορεύτρια για shadow damage αλλά και κρυμμένα bonuses, ή μήπως όχι;) ώστε να ανέβουν επίπεδο αρκετά και μετά να ασχοληθούμε με τη δεύτερη τετράδα για ανέβασμα επιπέδου. Ευτυχώς η ποικιλία και οι συνδυασμοί με τα classes- jobs αλλά και τα skills δίνει τροφή για εξερεύνηση και ανέβασμα επιπέδων με πολλαπλούς συνδυασμούς παιχτών στην τελική τετράδα.  Τέλος θα θέλαμε στο παρόν να αναφέρουμε ότι οι ιστορίες των πρωταγωνιστών κρίνονται ενδιαφέρουσες ανεξάρτητα αλλά δεν κολλάνε μεταξύ τους και φυσικά δεν υπάρχει επαρκής αιτιολόγηση γιατί ο τάδε ήρωας ενσωματώθηκε στην αρμάδα, πέραν του ότι χρειάζεται άξιους πολεμιστές στο πλευρό του για να φέρει σε πέρας το στόχο του. Επίσης δεν υπάρχει αλληλεπίδραση μεταξύ των πρωταγωνιστών μέσα στο παιχνίδι, εννοούμε με τη μορφή διαλόγων. 

Μουσική επένδυση και ήχος. Ένα παιχνίδι όπως το Octopath Traveler δε θα μπορούσε να έχει εξαιρετική μουσική επένδυση. Έτσι κάθε περιοχή έχει τη δίκη της μουσική επένδυση με τη μια να είναι καλύτερη από την άλλη. Ένας συνδυασμός κλασικής και Κέλτικης μουσικής που αποπνέουν μια ρετρό πάλι αίσθηση εποχής SNES σε υψηλή όμως ποιότητα. Οι υπεύθυνοι προγραμματισμού θέλανε μέχρι και εκεί να βγαίνει η αίσθηση των 16bit και πιστεύω το καταφέρανε, όντας και αυτοί νοσταλγοί των 16bit την οποία ζήσανε στην παιδική τους ηλικία. Οι ήρωες μας διαθέτουν ηχητικές ομιλίες, σε Αγγλικά ή Ιαπωνικά) σε πολύ περιορισμένο βαθμό ενώ κάποια NPCs στους διαλόγους αναφέρουν λέξεις έκφρασης και συμπληρώνουν με διάλογο γραπτό. Θα θέλαμε αν ήταν εφικτό να υπήρχαν ηχητικά παντού.

Γραφικά. Το παιχνίδι βασίζεται, όσο και αν σας φαίνεται απίθανο στην Unreal Engine 4, ναι καλά διαβάσατε. Όλο έχει δομηθεί πάνω στην UE4 και σε 3D υπόβαθρο και κατόπιν ακολούθησε η οπτική υποβάθμιση προκειμένου να δοθεί μια ρετρό αίσθηση της εποχής των 16bit κονσολών. Ελάχιστα σημεία είναι δουλεμένα σε 2D αλλά είναι τόσο όμορφα συνδυασμένα με το 3D που δεν γίνεται αντιληπτό. Όλα τα εφέ και οι φωτισμοί είναι σε υψηλότερη ανάλυση και όλα δένουν πανέμορφα με το ρετρό σκηνικό. Οι σκιές του παίχτη μας δεν είναι μια απλή κουκκίδα αλλά είναι real time του κάθε τμήματος μας, αποτέλεσμα της Unreal engine 4, ενώ όλες οι αντανακλάσεις και η διάχυση του φωτός γίνονται με μεγάλη φυσικότητα. Έτσι αν κουβαλάτε έναν πυρσό μέσα σε σπηλιά το αποτέλεσμα είναι απλά εντυπωσιακό, όπως και τα εφέ ομίχλης, χιονιού, αντανακλάσεις του νερού και φως ημέρας που περνάει δέντρα και εσωτερικούς χώρους. Το Octopath Traveller τρέχει σε ανάλυση 720p σε docked mode και δεν ανεβάζει την ανάλυση στα 1080p παρά το είδος του παιχνιδιού στο γραφικό τομέα. Ίσως οι δημιουργοί δε θέλανε να χάσουμε την ρετρό 16bit αίσθηση ακόμα και σε docked mode. Νομίζω όμως ότι τουλάχιστον 1080p έπρεπε να παίζει στην τηλεόραση. Τώρα όσον αφορά το handheld mode, το UI παραμένει σε ανάλυση 720p ενώ η ανάλυση της οθόνης πέφτει ελάχιστα στα 1024×576 χωρίς όμως να γίνεται αισθητό, προσφέροντας μια εμπειρία εφάμιλλη του docked mode. Και στα δύο modes το Octopath έχει ως στόχο τα 30fps και δείχνει να το πετυχαίνει. Έχει ωστόσο κάποια μικρά frame-pacing θεματάκια στις μάχες κυρίως και ελάχιστες φορές μέσα στο παιχνίδι.

Επίλογος. Το Octopath traveler έρχεται να μας δώσει μια δυνατή δόση νοσταλγίας της 16bit εποχής έν έτει 2018. Αποτελεί ένα εξαιρετικό Jrpg που ανήκει στην κατηγορία του Final fantasy 6 και του Chrono Trigger της εποχής του SNES και καταφέρνει να συνδυάσει το 2D με το 3D μέσω της Unreal engine 4 παρά πολύ ομαλά. Τα πίξελς, η μουσική του, η ξεχωριστές ιστορίες, οι ήρωες, ο χάρτης και γενικά η όλη σκηνοθεσία, το στήσιμό του και η αισθητική του δημιουργούν μια ατμόσφαιρα ρετρό στο σήμερα που όλοι οι κάτοχοι του Switch, παλιοί και νέοι, πρέπει να ζήσουν!

 

[vc_row][vc_column width=”1/2″][/vc_column][vc_column width=”1/2″]Πλατφόρμα που χρησιμοποιήθηκε για Review: Nintendo Switch
Είδος: Jrpg, role playing
Κυκλοφορεί για: Nintendo Switch
Ημερομηνία κυκλοφορίας: 13/07/2018
Εκδότρια εταιρία: Nintendo JP, Square Enix
Εταιρίες ανάπτυξης: Acquire

[/vc_column][/vc_row]

 

Μην μένεις σιωπηλός, σχολίασε και πες την άποψή σου ακριβώς παρακάτω!