Στην εποχή του 4K, των ray-traced σκιών και των 240 καρέ το δευτερόλεπτο, θα περίμενε κανείς ότι η εικόνα είναι ο απόλυτος κυρίαρχος της εμπειρίας. Κι όμως, ο ήχος παραμένει το αθόρυβο και συχνά παραμελημένο όπλο, που σε βυθίζει πραγματικά σε έναν εικονικό κόσμο. Η ψυχοακουστική επιστήμη εξηγεί το γιατί. Ο εγκέφαλος, μέσα από μικροσκοπικές διαφορές στον χρόνο, την ένταση και το φάσμα, υπολογίζει πού βρίσκεσαι και τι συμβαίνει γύρω σου. Η αντήχηση ενός τοίχου, η ελαφριά πτώση της έντασης καθώς απομακρύνεσαι από μια πηγή, το πώς ο αέρας μεταφέρει έναν ήχο. Όλα αυτά συνθέτουν χώρο, συναίσθημα και δράση. Το αποτέλεσμα είναι, να μπαίνεις ακόμη πιο βαθιά μέσα στον κόσμο του game και να νιώθεις πραγματικά μέρος του κόσμου και όχι απλά θεατής. Ο ήχος δεν είναι συμπλήρωμα της εικόνας. Είναι ο σύνδεσμος που ενώνει την αφήγηση με το gameplay. Και κάποια games το ξέρουν αυτό πολύ καλά.
1. Death Stranding
Το Death Stranding του Hideo Kojima είναι μια εμπειρία όπου η ησυχία μιλάει πιο δυνατά από τις εκρήξεις. Κάθε ήχος, από τον ήχο της ζώνης σου μέχρι τον βρυχηθμό μιας chiral καταιγίδας, είναι φτιαγμένος σε μικρά κομμάτια, σαν ηχητικό ψηφιδωτό. Ο Audio Director του Death Stranding, Ludvig Forssell (κύριος συνθέτης και sound designer), συνεργάστηκε άψογα με την ηχητική ομάδα της Kojima Productions audio team (υπεύθυνη για το immersive sound design). Και σαν επιτέγασμα, η μουσική των Low Roar και Silent Poets εμφανίζεται όχι ως υπόκρουση, αλλά σαν συναισθηματική παρέμβαση. Έρχεται και φεύγει, αφήνοντάς σε μόνο με τον άνεμο και τον ήχο των βημάτων σου. Δεν είναι τυχαίο που το game σάρωσε στα G.A.N.G. Awards κερδίζοντας βραβεία για τον ήχο και τον διάλογο.
2. The Last of Us: Part I
Η Naughty Dog ξέρει να χειρίζεται την ένταση σαν όργανο. με Audio Director, τον Erick Jacobson και Music Composer τον Gustavo Santaolalla, οδήγησαν την Naughty Dog Sound Team, να φτιάξει ένα υπέροχο αποτέλεσμα. Στην ανανεωμένη έκδοση του The Last of Us: Part I για PC, ο Gustavo Santaolalla επιστρέφει με μουσική που εμφανίζεται διακριτικά, αφήνοντας τον πρωταγωνιστικό ρόλο στους ήχους του κόσμου. Το τσάκισμα των φύλλων, το τρίξιμο μιας πόρτας, η αναπνοή του χαρακτήρα – όλα χτίζουν μια αόρατη πίεση. Ο παίκτης δεν παρακολουθεί απλώς μια σκηνή. Tην αισθάνεται και νιώθει πως είναι μέσα σε αυτήν.
3. Red Dead Redemption 2
Η Rockstar Games δίνει μαθήματα foley ηχογράφησης. Στο Red Dead Redemption 2 κάθε σέλα τρίζει διαφορετικά, κάθε ποτάμι έχει τη δική του ροή. Οι ήχοι της φύσης και των πόλεων δίνουν την αίσθηση ότι το τοπίο ζει ανεξάρτητα από εσένα. Ο ήχος δεν ντύνει απλώς την εικόνα. Σου επιβάλλει την αίσθηση της σκόνης στα ρούχα και του ήλιου στο δέρμα. Υπεύθυνος γι’ αυτό το δημιούργημα είναι ο Audio Director της Rockstar Games, Woody Jackson, που μαζί με τον Sound Designer, Michael Mando, καθοδηγησαν την Rockstar Advanced Game Engine Audio Team και τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Ένα εκπληκτικό game από όλες τις απόψεις, το οποίο θεωρείται και όχι άδικα, ένα από τα κορυφαία games όλων των εποχών.
4. Hellblade: Senua’s Sacrifice
Ένα πολύ δυνατό game και αδιανόητα καλό από άποψη ήχου και όχι μονο, είναι και το Hellblade: Senua’s Sacrifice. Η Ninja Theory πήγε το binaural recording σε άλλο επίπεδο. Το Hellblade: Senua’s Sacrifice δεν αναπαράγει απλώς ήχους. Τους τοποθετεί μέσα στο μυαλό σου. Οι ψίθυροι των φωνών, που η Senua ακούει λόγω ψυχωτικής εμπειρίας, ηχογραφήθηκαν με dummy-head μικρόφωνο, δίνοντας μια τρομακτικά ρεαλιστικότητα. Είναι από τα λίγα games που επιβάλλουν ακουστικά όχι για καλύτερη εμπειρία, αλλά γιατί χωρίς αυτά λείπει η μισή αφήγηση. To βάθος που έχει δοθεί από Audio Director, David Garcia και τον Sound Designer: Stuart Craig (binaural recording expert), είναι εκπληκτικό, ενώ ο Audio Composer, Andy Price, συμπληρωσε μια ομάδα, η οποία εκ των πραγμάτων, έφεραn ένα ηχητικό αποτέλεσμα, που δύσκολα βρίσκεις όμοιο του σε game.
5. SOMA
Η Frictional Games επέλεξε μια σχεδόν κινηματογραφική ηχητική σκηνοθεσία. Το SOMA ηχογραφεί βήματα σε πραγματικούς χώρους, χωρίς ψηφιακό καθάρισμα, και χρησιμοποιεί υδρόφωνα για να συλλάβει τον ήχο του βυθού. Το αποτέλεσμα είναι μια ασφυκτική μοναξιά. Δεν χρειάζεσαι jump scares. O Audio Director της Frictional Games Samuel Justice, μαζι με τον Tom Ketteringham σαν Sound Designer και τον Mikolai Stroinski ως Audio Composer, κατάφεραν να κάνουν το ηχητικό περιβάλλον μόνο του, να είναι αρκετό για να νιώσεις ευάλωτος.
6. Cyberpunk 2077
Στο Cyberpunk 2077 η CD Projekt Red δημιούργησε έναν ηχητικό καμβά τόσο πυκνό που μπορείς να σταθείς ακίνητος στο Night City και να ακούς τη ζωή να ξεδιπλώνεται γύρω σου. Από τις διαφημίσεις και τα neon hums μέχρι τα απόμακρα ουρλιαχτά των δρόμων, η πόλη δεν υπάρχει μόνο στην οθόνη. Οι ήχοι την φέρνουν μπροστά σου, σα να υπάρχει στα αυτιά σου. Με Audio Directors τους Patrick Millar, Adam Badowski (CD Projekt Red) και Sound Composers τους Marcin Przybyłowicz, P.T. Adamczyk, Paul Leonard-Morgan, η CD Projekt Red, δημιούργησε μια αρκετά μεγάλη ομάδα, η οποία όμως, έδωσε ένα καταπληκτικό αποτέλεσμα.
7. Doom Eternal
Η μουσική του Mick Gordon δεν είναι soundtrack. Είναι ο πλαμός του gameplay στο Doom Eternal. Στο Doom Eternal η ένταση, ο ρυθμός και η παραμόρφωση ανεβοκατεβαίνουν μαζί με την ένταση της μάχης. Δεν παίζεις απλώς στο ρυθμό της μουσικής. Πολεμάς γιατί αυτός ο ρυθμός σε σπρώχνει πρςος τη μάχη. Υπέυθυνοι για αυτό το αποτέλεσμα είναι ο Audio Director, Mick Gordon (κύριος συνθέτης και sound designer), σε συνεργασία με την id Software Audio Team ώς Sound Designers.
8. Elden Ring
Η FromSoftware χτίζει μελωδικά θέματα για κάθε τοποθεσία και boss fight, αλλά αφήνει τα ambient ηχητικά τοπία να γεμίσουν το κενό ανάμεσα. Η μουσική και οι ήχοι δίνουν μαζί το αίσθημα ενός κόσμου που δεν σε περιμένει, αλλά δέχεται την παρουσία σου σαν κάτι φυσικό ή επικίνδυνο. Ο παίκτης αλληλεπιδρά με τον ήχο. Βυθίζεται μέσα στον κόσμο του Elden Ring, που σε συνεργασία με το εκπληκτικό gameplay του, σε κάνει να μη θέλεις να βγεις από αυτόν τον κόσμο. Ο Audio Director, Yuka Kitamura (main composer & sound director), ηγήθηκε του FromSoftware Audio Department και δημιούργησαν ένα εκπληκτικό και άρτιο αποτέλεσμα.
9. The Witcher 3: Wild Hunt
Ένα ακόμη game της CD Projekt Red στη λίστα. Και δεν είναι καθόλου τυχαίο αυτό. Με παραδοσιακά όργανα και ηχογραφήσεις περιβάλλοντος, το The Witcher 3 δημιουργεί μια ηχητική ταυτότητα που δεν μοιάζει με κανενός άλλου. Οι ήχοι της αγοράς, τα τραγούδια των τροβαδούρων, ο αέρας που περνάει από τις πεδιάδες. Όλα αυτά δεν γεμίζουν απλώς το κενό. Τοποθετούν τον παίκτη εκεί. Τον βάζουν μέσα στον κόσμο του The Witcher και γίνεται ένα μαζί του. Οι γνωστοί για την εκπληκτική δουλειά τους και τα εκπληκτικά αποτελέσματα που φέρνουν στον ήχο, Audio Director, Marcin Przybyłowicz Sound Composers, Mikolai Stroinski και Damian Gorawski, έκαναν πάλι θαύματα. Άφησαν το στίγμα τους σε ένα ακόμη game, το οποίο παραμένει διαχρονικό και αγαπημένο από σχεδόν όλη τη gaming κοινότητα.
10. Resident Evil 2 Remake
Η Capcom κατάφερε να χρησιμοποιήσει τον ήχο σαν εργαλείο ελέγχου της ψυχολογίας του παίκτη. Στο Resident Evil 2 ακούς τον εχθρό πριν τον δεις, και αυτό είναι πάντα χειρότερο από την ίδια τη σύγκρουση. Κάθε βήμα στο σκοτάδι, κάθε κρότος σωλήνα, δημιουργεί ένταση που σπάει τα νεύρα σου πριν καν σηκώσεις το όπλο. Αυτό ήθελα να πετύχουν από την αρχή οι Audio Director, Masatoshi Tsurumi Sound Composer, Yoko Shimomura (διακεκριμένη συνθέτης). Και το κατάφεραν στο 100%, δίνοντας έναν απόκοσμο, τρομακτικό και διαδραστικό ήχο στο game.
Ο Ήχος ως Αφήγηση
Αν κάτι αποδεικνύουν αυτά τα games, είναι ότι ο ήχος δεν είναι δευτερεύον στοιχείο. Είναι το στοιχείο που μπορεί να σε κάνει να πιστέψεις έναν κόσμο, να σε συγκινήσει ή να σε τρομάξει πριν το καταλάβεις. Οι δημιουργοί που τον αντιμετωπίζουν ισότιμα με την εικόνα χτίζουν εμπειρίες που δεν παίζονται απλώς, αλλά βιώνονται. Και το σημαντικότερο είναι πως δημιουργούν μια καθολική εμπειρία ήχου και εικόνας, η οποία μένει ανεξίτηλη και χαραγμένη μέσα στο μυαλό του κάθε παίκτη. Αν δεν έχετε παίξει ποτέ τα συγκεκριμένα games, δοκιμάστε τα. Αν πάλι, τα έχετε παίξει, δοκιμάστε αυτή τη φορά με καλά ακουστικά, για να μπορέσετε να μπείτε ακόμη βαθύτερα στον κόσμο τους. Αν πάλι δε σας ενδιαφέρει ο ήχος τόσο πολύ αλλά θέλετε να δοκιμάσετε κάτι νέο, τότε μπορείτε να δείτε τις προτάσεις μας για games που ίσως σας έχουν ξεφύγει.
Μην μένεις σιωπηλός, σχολίασε και πες την άποψή σου ακριβώς παρακάτω!