Πέρασαν σχεδόν δύο χρόνια από την E3 του 2016 όπου η Sony άνοιξε την παρουσίασή της με τη συνοδεία ζωντανής ορχηστρικής μουσικής και τον Kratos να ξεπροβάλλει από τις σκιές προκαλώντας ντελίριο ενθουσιασμού σε όσους παρακολουθούσαν εκείνη τη στιγμή. Η εντύπωση από την όψη του γερασμένου αλλά πάντα ακμαίου Kratos αλλά και όσα επακολούθησαν στις οθόνες, μας γέμισαν αμέτρητα ερωτηματικά για το επόμενο God of War που φαινόταν εξαρχής ότι η Santa Monica Studio είχε αποφασίσει να αλλάξει πλεύση στον τίτλο που τόσο αγαπήσαμε. Μέχρι να φτάσουμε στο σήμερα, οι πληροφορίες και το υλικό που έκανε διαθέσιμα ανά καιρούς η Sony και παρακολουθούσαμε με περισσή αγωνία δημιούργησε δύο ρεύματα στις συνειδήσεις του κοινού. Το πρώτο και το μεγαλύτερο, αυτό που ενθουσιαζόταν με την προοπτική που έδειχνε να παίρνει το νέο ξεκίνημα του God of War και το δεύτερο αλλά σημαντικά μικρότερο, αυτό που στεκόταν επιφυλακτικό και αναρωτιόταν αν τελικά η νέα περιπέτεια του Ghost of Sparta θα θυμίζει τα προηγούμενα μόνο στον τίτλο. Όσον αφορά την πρώτη περίπτωση, κατανοώ απόλυτα τον ενθουσιασμό γιατί κι εγώ ήμουν οπαδός των παιχνιδιών God of War και της πλοκής που στηριζόταν στην ελληνική μυθολογία αλλά κατανοώ και τη δεύτερη περίπτωση γιατί βλέπαμε ένα God of War που έχει μεταπηδήσει στη νορβηγική μυθολογία και έναν Kratos να έχει αποκτήσει πλέον συντροφιά στη νέα του περιπέτεια, τον γιο του, Ατρέα. Με τις Αργίες του Πάσχα που μεσολάβησαν στη χώρα μας να καθυστερούν την άφιξη του παιχνιδιού στην Ελλάδα σε σχέση με το εξωτερικό, όπου τα Reviews εμφανίστηκαν από τις 12 του μήνα, έχασα το φως της ημέρας για τρεις ολόκληρες ημέρες και αφήνοντας πίσω οποιοδήποτε ίχνος hype και όσων επέλεξα να διαβάσω και να αγνοήσω από τις ξενόγλωσσες παρουσιάσεις έως σήμερα, ήρθε η ώρα να καταθέσω την άποψή μου για την νέα περιπέτεια του God of War, που σημειωτέον θα βρεθεί στα ράφια των καταστημάτων από τις 20 του Απρίλη.
Ένα από τα μεγάλα μου ερωτηματικά που αφορούσαν το God of War αποτελούσε το πως θα καταφέρουν να συνδυάσουν ή καλύτερα να συνδέσουν οι developers τη μετάβαση του Kratos από την ελληνική μυθολογία στη νορβηγική. Δυστυχώς όμως δεν θα σας αποκαλύψω την απάντηση εδώ γιατί αν κάτι απεχθάνομαι είναι τα spoilers και μέχρι να πιάσετε το παιχνίδι στα χέρια σας θα συνιστούσα προσοχή σε αυτά που διαβάζετε στο διαδίκτυο. Ένα βίντεο, μία εικόνα, μια φράση είναι ικανά για να σας χαλάσουν την εμπειρία από κάτι που είναι ζωτικής σημασίας στο God of War, το σενάριο. Ένα σενάριο που ξετυλίγεται αργά και μεθοδικά με τρόπο που σπάνια έχω δει σε αντίστοιχο παιχνίδι. Η Santa Monica Studio δούλεψε για πέντε ολόκληρα χρόνια στο νέο God of War και σε κάθε της έκφανση ήθελε να δώσει την ευκαιρία να γευτούν οι απανταχού παίκτες την εμπειρία μόνοι τους χωρίς spoils, οπότε θεωρώ χρέος μου καθώς και όσων ασχολήθηκαν με το παιχνίδι πριν την κυκλοφορία του να το σεβαστούμε. Παρόλα αυτά δεν πρόκειται να σας αφήσω στο απόλυτο σκοτάδι. Η νέα περιπέτεια στο God of War, βρίσκει τον Kratos συντροφιά με τον γιο του, Ατρέα, καθώς ξεκινούν ένα ταξίδι για να εκπληρώσουν την επιθυμία της πρόσφατα χαμένης μητέρας του μικρού σε μία ψηλή κορυφή. Οι τροπές που λαμβάνει η ιστορία είναι εξαιρετικά καλογραμμένες και παρουσιασμένες ενώ δεν θα ξεχάσω πως σε μία από αυτές ένιωσα το σώμα μου και το κεφάλι μου να ανατριχιάζουν. Πιστέψτε με ότι μετά από τόσα χρόνια και αμέτρητα παιχνίδια που έχω ασχοληθεί, είναι ένα φαινόμενο που σπάνια συμβαίνει πλέον. Οι χαρακτήρες που συναντούμε στο διάβα μας, από τους εχθρούς μέχρι τους υποστηρικτικούς, διαθέτουν ξεχωριστές προσωπικότητες, διαδραματίζουν εξέχοντα ρόλο και όλοι έχουν να προσδώσουν κάτι σημαντικό στη μεγαλειώδη ατμόσφαιρα του παιχνιδιού. Όσον αφορά τους πρωταγωνιστές, ο Kratos συνεχίζει να είναι ο Kratos που όλοι αγαπήσαμε. Σκληρός, απόμακρος, θυμωμένος και λιγομίλητος. Η μεγάλη διαφορά με τα προηγούμενα παιχνίδια God of War είναι ότι σε εκείνα διακατέχονταν από ένα έντονο συναίσθημα εκδίκησης και εφορμούσε στις μάχες χωρίς να έχει κάτι να χάσει. Πλέον όμως που έχει, τον κάνει κάποιες φορές ευάλωτο αλλά και κάποιες, ιδιαίτερα θυμωμένο και βίαιο. Ο Ατρέας, συμπεριφέρεται σαν ένα παιδί της νεαρής ηλικίας του, που έχει χάσει μόλις τη μητέρα του κι έχει ξεμείνει με έναν πατέρα που ελάχιστα γνωρίζει. Οι συναισθηματικές και ψυχολογικές φάσεις που θα περάσει ο Ατρέας στην εξέλιξη της ιστορίας είναι αυτές που θα σχηματίσουν και τον χαρακτήρα του πλησιάζοντας στο τέλος του παιχνιδιού.
Νομίζω ότι όσον αφορά την ιστορία αναφέραμε αρκετά και το σημαντικότερο, όσα χρειάζονται για να ξεκινήσετε και να απολαύσετε το δικό σας ταξίδι στο God of War. Ας περάσουμε όμως στις σημαντικές αλλαγές που φέρει το νέο παιχνίδι της Santa Monica Studio σε σχέση με τα προηγούμενα και αυτές αφορούν την παρουσίαση και τους μηχανισμούς gameplay. Ξεχνάμε πλέον την πανοραμική κάμερα και την fixed γωνία καθώς η κάμερα έχει μεταφερθεί πάνω από τον ώμο του Kratos και τον ακολουθεί συνεχώς. Το όλο εγχείρημα της “μίας λήψης” το είχα θεωρήσει εξαρχής που το πληροφορήθηκα αρκετά φιλόδοξο όμως το αποτέλεσμα ήρθε να με καθησυχάσει διότι όχι μόνο καταφέρνει να μην μας αποσπά από τα γεγονότα αλλά καταφέρνει να μας τοποθετεί νοερά μέσα σε αυτά. Το να παρακολουθώ τον Kratos από τόσο κοντά είναι κάτι που προσδοκούσα ανέκαθεν και είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που μπορούμε πλέον να το πράξουμε και μάλιστα με τόσο εντυπωσιακά αποτελέσματα. Αυτό που καλούμαστε επίσης να ξεχάσουμε είναι το ατελείωτο button smashing και το γνωστό συνδυασμό πλήκτρων τετράγωνο, τετράγωνο, τρίγωνο. Οι κινήσεις μάχης έχουν μεταφερθεί πλέον στα shoulder buttons όπου το R1 σηματοδοτεί ελαφριά επίθεση και το R2 βαριά. Με αυτές τις δύο βασικές κινήσεις, αν εξαιρέσουμε αυτές της άμυνας με την ασπίδα στο L1 και την αποφυγή στο X, θα πορευτούμε στις πρώτες μάχες του παιχνιδιού. Όσο προχωράμε όμως οι κινήσεις και οι συνδυασμοί αυτών θα πληθαίνουν σηματοδοτώντας αποτελεσματικότερες και πολύ πιο εντυπωσιακές επιθέσεις. Οι μάχες έχουν γίνει πλέον πιο σύνθετες και κυρίως πιο απαιτητικές ακόμα και στο μεσαίο επίπεδο δυσκολίας. Η συγκέντρωση που εφιστά συνεχώς ο Kratos στον Ατρέα, απευθύνεται και σε εμάς καθώς αν δεν κινηθούμε στρατηγικά αντιμετωπίζοντας τον εχθρό τότε δεν θα αργήσει η στιγμή να χρειαστεί να επανεκκινήσουμε από το τελευταίο checkpoint. Βασικό μας όπλο στη μάχη είναι το τσεκούρι Λεβιάθαν που μπορούμε να το αναβαθμίσουμε προκειμένου να πετσοκόβουμε με περισσότερη επιτυχία τους αντιπάλους και όχι μόνο καθώς θα απαιτηθεί η χρήση του στους εξαιρετικούς γρίφους που συναντούμε συχνά, είτε για να προχωρήσουμε την ιστορία είτε για να lootάρουμε ένα σεντούκι. Η πιο εθιστική λειτουργία του τσεκουριού μας όμως είναι η επαναφορά. Όταν λοιπόν εκτοξεύουμε το τσεκούρι μας, με το πλήκτρο τρίγωνο το καλούμε ξανά στα χέρια μας, φανταστείτε κάτι αντίστοιχο με το σφυρί του Θωρ από τις ομώνυμες ταινίες της Marvel. Το animation της επαναφοράς αλλά και το πως αλληλεπιδρά με το περιβάλλον και τους εχθρούς είναι κάτι που θα σας ευχαριστεί οργασμικά κάθε φορά που επιστρέφει στο χέρι σας, είτε βρίσκεστε στις πρώτες δύο ώρες του παιχνιδιού είτε στις είκοσι. Ο Ατρέας από την άλλη φέρει σαν βασικό του όπλο τόξο, που επίσης μπορεί να αναβαθμιστεί και αποτελεί την προέκτασή μας στη μάχη. Με το πλήκτρο του τετραγώνου μπορούμε να ορίσουμε οποιαδήποτε στιγμή την βολή του τόσο σε συγκεκριμένο στόχο όσο και σε ποσότητα βελών. Ένα ακόμα στοιχείο του παιχνιδιού, αυτό της συνεργασίας στη μάχη, που δεν περίμενα σε καμία περίπτωση να λειτουργεί με αυτόν τον ιδανικό τρόπο. Από εκεί και πέρα, το God of War έχει εμπλουτιστεί με αρκετά ακόμα RPG στοιχεία που αφορούν τις αναβαθμίσεις της πανοπλίας κυρίως του Kratos, οι οποίες σημειωτέον δεν είναι μόνο αριθμητικές για τα στατιστικά μας αλλά και οπτικές. Τα υλικά στοιχεία που φέρουμε αναβαθμίζονται ή αγοράζονται με “ψήγματα ασημιού”, όπως τα αναγράφει η ελληνική μετάφραση, ενώ οι δεξιότητες και οι ειδικές επιθέσεις αναβαθμίζονται με πόντους XP. Το βάθος που συναντούμε στις επιλογές και ο βαθμός παραμετροποίησης τους είναι κάτι που πιστεύω δεν περιμέναμε ποτέ να συναντήσουμε σε παιχνίδι God of War, όμως ποτέ μη λες ποτέ.
Τεχνικά, το God of War είναι ίσως ο πιο άρτιος τίτλος της γενιάς που διανύουμε. Τα γραφικά του και το επίπεδο λεπτομέρειας από τα textures, τα animations, τα μοντέλα χαρακτήρων μέχρι τις εκφράσεις προσώπου είναι υποδειγματικά και τόσο υψηλού επιπέδου που φτάνουν το PS4 στα όρια του. Το παιχνίδι παίχτηκε κυρίως στο PS4 Pro σε 4K τηλεόραση με την επιλογή HDR ενεργοποιημένη και θεωρώ ότι σε αυτές τις επιλογές το παιχνίδι ξεχειλίζει ζωντάνια. Το θετικό είναι ότι το God of War εντυπωσιάζει για τον κορυφαίο τεχνικό του τομέα και στο βασικό PS4, με την ανάλυση στα 1080p και διατηρώντας την απόδοσή του στα 30 καρέ το δευτερόλεπτο. Στο PS4 Pro δίνεται επιπλέον η επιλογή performance όπου σε ανάλυση 1080p έχουμε ξεκλείδωτο framerate που κατά μέσο όρο κυμαίνεται στα 40 με 45 καρέ το δευτερόλεπτο ενώ κάποιες στιγμές μπορεί να αγγίξει ακόμα και τα 60. Όμως η καλύτερη επιλογή για εμένα είναι αυτή της ανάλυσης 4K που επιτυγχάνεται μέσω της γνωστής πλέον τεχνικής checkerboard και τα 30 καρέ το δευτερόλεπτο σε συνδυασμό πάντα με το HDR. Όμως το God of War δεν θα το χαρακτήριζα κορυφαίο μόνο για τον οπτικό του τομέα αλλά και για τον ηχητικό. Η ορχηστρική μουσική με τις ενίοτε διακυμάνσεις εκεί που απαιτείται και που συνοδεύει την περιπέτεια μας είναι επικών διαστάσεων που ταιριάζει απόλυτα με τον χαρακτήρα και το ύφος του τίτλου. Στα δε voice overs, ο Christopher Judge που χαρίζει τη φωνή του στον Kratos είναι ότι πιο ταιριαστό μπορούσα να φανταστώ και κάπου εδώ θα κάνουμε παρένθεση για να εκφέρω την άποψή μου για την ελληνική μεταγλώττιση που συναντούμε για δεύτερη φορά σε παιχνίδι God of War μετά το Ascension. Να ξεκαθαρίσω ότι θεωρώ μεγάλο προσόν για μία μικρή κοινότητα στο παγκόσμιο στερέωμα της gaming βιομηχανίας, όπως η δική μας, να διαθέτει ελληνική μετάφραση και μεταγλώττιση. Γι’ αυτό οφείλουμε να υποστηρίξουμε την εγχώρια αντιπρόσωπο του παιχνιδιού που προσπαθεί σε δύσκολες εποχές να αναλαμβάνει τέτοιας σημασίας projects. Τηρουμένων πάντα των αναλογιών, ο Δημήτρης Χαβρές στο ρόλο του Kratos είναι αρκετά αξιοπρεπής και στέκεται στο ύψος του ιδιόρρυθμου χαρακτήρα που παριστάνει αλλά κάποιες παραφωνίες, όπως ο ενήλικος ηθοποιός για τη φωνή του νεαρού Ατρέα αλλά και όλες οι γυναικείες φωνές που αναπαριστώνται από την ίδια ηθοποιό δημιουργούν ένα αποτέλεσμα που αδικεί αρχικά την προσπάθεια και εν συνεχεία δεν καταφέρνει να αποδώσει με πιστότητα την δραματικότητα που θέλουν να μας περάσουν οι σεναριογράφοι του God of War. Επομένως, θα σας πρότεινα να παίξετε το παιχνίδι στην αγγλική γλώσσα με ελληνική μετάφραση στα κείμενα και στους υποτίτλους του. Είναι πραγματικά ευχή να έχεις τη δυνατότητα και επιλογή να ασχοληθείς με ένα κορυφαίο παιχνίδι στη μητρική σου γλώσσα και είναι κάτι που επικροτώ απόλυτα ανεξαρτήτου αποτελέσματος. Άλλωστε οι συνεχείς προσπάθειες είναι αυτές που θα επιφέρουν και την επιθυμητή βελτίωση.
Οδεύοντας προς την ολοκλήρωση της παρουσίασης και της κριτικής μου, θα σας αποκαλύψω ότι με τις διθυραμβικές κριτικές που έλαβε το God of War τα αμέσως προηγούμενα εικοσιτετράωρα εστίαζα από τη πρώτη στιγμή στον εντοπισμό μιας λεπτομέρειας που θα με ξενίσει, ενός στοιχείου της ιστορίας, των γραφικών, που θα μπορεί να συγκαταλεχθεί στα αρνητικά αλλά πραγματικά όχι μόνο δυσκολεύτηκα να εντοπίσω αλλά αυτή η έξτρα προσοχή που επιδείκνυα με έκανε να απολαύσω κάθε πτυχή του παιχνιδιού ακόμη περισσότερο. Αξίζει να αναφέρω επίσης, πριν περάσω στα της βαθμολογίας, ότι για πρώτη φορά σε God of War μπορούμε να επιστρέψουμε στον κόσμο του παιχνιδιού προκειμένου να τον εξερευνήσουμε, να επισκεφθούμε ξανά μέρη που προσπεράσαμε και να αναζητήσουμε αντικείμενα, να ολοκληρώσουμε συμπληρωματικές αποστολές και να δυναμώσουμε τον Kratos στο μέγιστο βαθμό. Δραστηριότητες που υπερδιπλασιάζουν τις είκοσι και πλέον ώρες που απαιτούνται για να ολοκληρώσουμε μόνο τη κεντρική ιστορία. Φτάσαμε λοιπόν στο σημείο που αποτέλεσε βασική ερώτηση προς το μέρος μου τις τελευταίες ημέρες: “Τι βαθμό θα του βάλεις;“. Όταν θέλουμε να φανούμε αυστηροί στις βαθμολογίες μας έχουμε συνηθίσει να αναφέρουμε ότι “το δέκα ανήκει στο θεό” και ο Kratos είναι… θεός.
[vc_row][vc_column width=”1/2″][/vc_column][vc_column width=”1/2″]Πλατφόρμα που χρησιμοποιήθηκε για Review: PS4 ProΕίδος: Action – Adventure – RPG
Κυκλοφορεί για: PS4
Ημερομηνία κυκλοφορίας: 20/04/2018
Διάθεση για την Ελλάδα: Sony Hellas
Εκδότρια εταιρία: Sony Interactive Entertainment
Εταιρεία ανάπτυξης: SIE Santa Monica Studio
Ευχαριστούμε θερμά τη Sony Hellas για την έγκαιρη παραχώρηση του παιχνιδιού για τις ανάγκες του παρόντος Review.
Μην μένεις σιωπηλός, σχολίασε και πες την άποψή σου ακριβώς παρακάτω!