Evolve Review

Η εξέλιξη των shooters ακούει στο όνομα Evolve. Κατά πόσο όμως πραγματικά εξελίσσει το είδος;

Από την στιγμή της ανακοίνωσής του ως την κυκλοφορία του ακόμα και πέραν αυτής, το Evolve είχε τρομερά επίπεδα διαφήμισης. Ερχόμενο από τους δημιουργούς του Left 4 Dead, Turtle Rock Studios, ο πήχης ήταν ήδη ψηλά μιας και η σειρά-διαμάντι της Valve είναι από τις δημοφιλέστερες στην υφήλιο.

Το πιο ελκυστικό προσόν του Evolve είναι η δομή του: 4v1, πάντα και παντού. Ένα τέρας εναντίον τεσσάρων ανθρώπων-κυνηγών του, στον εχθρικό πλανήτη Shear. Για αρχή, οι επιλογές τεράτων είναι τρεις και ονομάζονται Goliath (tank, αργός και δυνατός), Kraken (ranged, ευκίνητος) και Wraith (γρήγορες επιθέσεις κοντινής εμβέλειας) με επιπλέον επιλογές στο μέλλον (θα αναλυθεί παρακάτω). Στην μεριά των κυνηγών έχουμε τέσσερεις κλάσεις — Assault (κυρίως damage dealer), Trapper (debuffs στο τέρας και ευκαιρίες επίθεσης), Healer (φροντίζει την ζωή της ομάδας και δημιουργεί weak spots στο τέρας) και Support (γενική βοήθεια για την ομάδα, βαριά ζημιά). Α, και μην ξεχάσουμε την Daisy, ένα διαστημικό αρκουδόσκυλο που τρώει ανθρώπους (υποθέτω) με σχετική άνεση, η οποία βοηθάει στο να ανιχνεύει το τέρας και καλό θα ήταν να την προσέχετε μιας και δεν είναι ποτέ χειριζόμενη από άνθρωπο. Σε κάθε κλάση υπάρχουν τρεις διαθέσιμοι χαρακτήρες κι άλλοι 4 που θα γίνουν διαθέσιμοι αργότερα, ο καθένας με τις δικές του δυνάμεις κι αδυναμίες όμως με τις ίδιες βασικές αρχές.

Για παράδειγμα, παίζοντας ως Hank (Support) οι μόνες ομοιότητες με τον Bucket (Support) που θα δείτε είναι η στάνταρ Support δύναμη, αυτή του να γίνεσαι αόρατος εσύ και σύμμαχοι σε μικρή εμβέλεια. Κατά τα άλλα, τα όπλα τους είναι εντελώς διαφορετικά (πολυβόλο vs ρουκετοβόλο), όπως και οι δύο επιπλέον δυνάμεις τους — εκεί που ο Hank μπορεί να καλέσει μια βροχή πυραύλων για το τέρας, ο Bucket έχει ως 5 αυτόνομα ρομποτάκια που στήνει σε οποιοδήποτε έδαφος για να πυροβολούν κατά βούληση οτιδήποτε εχθρικό.

Evolve_Wraith_Stalker_Trailer

Σαν να μην έφτανε αυτό, υπάρχουν τα Perks, τα οποία προσθέτουν επιπλέον ιδιότητες στους κυνηγούς όπως ψηλότερο άλμα, γρηγορότερα γεμίσματα κλπ, κι έχουν επίσης επίπεδα όπως έχουν και οι δυνάμεις/όπλα. Από το 0 ως το 3, κάθε επίπεδο σου δίνει κάποιο μπόνους επιπλέον στην δύναμη, είτε αυτό σημαίνει εμβέλεια, είτε δύναμη, είτε αντίσταση κ.ο.κ. Αν αναλογιστούμε το πλήθος χαρακτήρων/τεράτων/δυνάμεων/perks, μιλάμε για μια εξαιρετικά μεγάλη λίστα πιθανών συνδυασμών που (ευτυχώς) δένουν αρμονικά. Αυτό σημαίνει ότι δεν εντόπισα κανένα θέμα πολύ δυνατού ή πολύ αδύναμου χαρακτήρα ή δύναμης, οπότε το ζήτημα πλέον είναι το αν θα βρείτε έναν χαρακτήρα και τρόπο παιχνιδιού που να σας ταιριάζει και προπάντων να ταιριάζει στην ομάδα.

Επομένως, καταλαβαίνετε ότι υπάρχει μια τεράστια μεταβαλλόμενη δυναμική κι εκεί κρύβεται η καρδιά του παιχνιδιού. Προτού μπείτε σε οποιοδήποτε ματς, θα πρέπει να έχετε οργανωθεί με την ομάδα σας, όχι γιατί ενδέχεται να μην συνεργάζονται οι χαρακτήρες μεταξύ τους λόγω δυνάμεων, αλλά γιατί πρέπει να βρεθεί η “χρυσή τομή” όπου όλα θα κυλούν αρμονικά ενάντια στο τέρας.

Το οποίο τέρας είναι μια τετράδα από μόνο του. Οι τρεις αντίπαλες δυνάμεις που αναφέρθηκαν πάνω σπέρνουν την καταστροφή χωρίς να κάνουν την δουλειά εύκολη για τους κυνηγούς. Το όλο “ζουμί” κρύβεται στο να κάνεις αυτό που λέει ο τίτλος: Evolve. Δηλαδή να κυνηγάς και να τρως την πανίδα του Shear για να αναπληρώνεις την ασπίδα σου και παράλληλα να ενδυναμώνεσαι μέχρις ότου φτάσεις το σημείο μετάλλαξης (με “ταβάνι” το τρίτο στάδιο), όπου το τέρας μεγαλώνει, αγριεύει και παίρνει επιπλέον τρεις πόντους για ξόδεμα στις τέσσερεις διαφορετικές δυνάμεις του όπως κρίνει ο παίχτης. Η φύση των τεράτων τα κάνει πολύ διαφορετικά μεταξύ τους, με το Wraith ουσιαστικά να μπορεί να τηλεμεταφέρεται σε μικρές αποστάσεις, και τον γιγαντιαίο Goliath να σκαρφαλώνει επιβλητικά τεράστια βράχια. Σε συνδυασμό με τα τεράστια άλματα και τον πολύ καλό μηχανισμό σκαρφαλώματος, ή την σκυφτή κι αθόρυβη στάση, η κίνηση των τεράτων στον χώρο κυλάει φυσικά κι εύκολα παρά τον χειρισμό τους σε τρίτο πρόσωπο έναντι των κυνηγών που χειρίζονται σε πρώτο πρόσωπο.

Και φτάσαμε στο κομμάτι του πλανήτη Shear, όπου και πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση. Ο πλανήτης είναι από μόνος του ένας ακόμα χαρακτήρας, καθώς πέρα από τους κυνηγούς και τα τέρατα, τα διάφορα πλάσματα που τον κατοικούν παίζουν τεράστιο ρόλο στις μάχες σας. Ένα απρόσεχτο τέρας μπορεί να τρομάξει τα πουλιά και να δώσει σημάδια στους κυνηγούς, όπως επίσης το να αφήνει πτώματα στη γη χωρίς να τα τρώει προσελκύει σαρκοβόρα πτηνά που δίνουν ξανά σημάδια στους κυνηγούς. Αυτά και πολλά άλλα προκαλούν το τέρας να παίζει έξυπνα, κι όχι μόνο να αποφεύγει τις “παγίδες” αλλά να τις χρησιμοποιεί για να στριμώξει στη γωνιά τους κυνηγούς! Μέσα στα διάφορα πλάσματα υπάρχουν και αλμπίνοι, δηλαδή σπάνιες μεταλλάξεις απλών κατά τ’ άλλα ζώων, που σκοτώνοντάς τα δίνουν την ευκαιρία να αποκτηθεί ένα buff από οποιονδήποτε — που σημαίνει ότι αν οι κυνηγοί κατά λάθος σκοτώσουν έναν αλμπίνο και δεν λάβουν το buff, το τέρας μπορεί να το κάνει δικό του καταβροχθίζοντας το κουφάρι!

Από την άλλη μεριά, οι κυνηγοί πρέπει να έχουν ανοιχτά τα μάτια τους για σαρκοβόρα φυτά που παγιδεύουν και μπορούν να σκοτώσουν σε δευτερόλεπτα χαρακτήρες, άγρια γιγαντιαία κτήνη που δεν είναι φιλικά ούτε προς το τέρας (άρα επίσης μπορούν να το “γυρίσουν” με το μέρος τους) και φυσικά να μπορούν να χρησιμοποιούν την ενέργεια του jetpack τους επαρκώς, ειδάλλως θα τα βρουν σκούρα όταν το τέρας με άνεση σκαρφαλώνει βουνά και βράχους για να δραπετεύσει.

Κι αφού τελειώσαμε τα του χειρισμού, πάμε στα modes. Έχετε την δυνατότητα να παίξετε μόνος offline και bots να γεμίσουν τα κενά των υπόλοιπων ρόλων, όμως το συν είναι ότι αν είστε στην μεριά των κυνηγών, μπορείτε να εναλλάσσετε ρόλους με το πάτημα ενός πλήκτρου! Αυτό θα βοηθήσει αρκετά τους αναποφάσιστους σε θέματα χαρακτήρα, ενώ είναι μια άψογη προπόνηση μιας και το ΑΙ του μηχανήματος συμπεριφέρεται αρκετά καλά.

evacuation_infographic

Το νούμερο ένα που τράβηξε το ενδιαφέρον μου είναι το Evacuation — “χοντρά”, η ιστορία του Evolve. Πέντε αποστολές back-to-back οι οποίες συνδέονται αλυσιδωτά και οι πράξεις/νίκες επηρεάζουν την πορεία των αποστολών. Δηλαδή, αν σε μια αποστολή τύπου Hunt δεν σκοτωθεί το τέρας (που είναι ο στόχος) στην επόμενη πίστα ενδέχεται να έχει ενισχύσεις ή να ξεκινήσει δυνατότερο. Αντίστοιχα, αν οι κυνηγοί καταφέρουν να προστατεύσουν, για παράδειγμα, ένα εργοστάσιο στην ίδια αποστολή τύπου Hunt τότε στον επόμενο γύρο μπορεί να μην υπάρχει ομίχλη στην πίστα και να εντοπίζεται ευκολότερα το τέρας. Υπάρχουν 4 τύποι αποστολών: Hunt (θάνατος τέρατος/καταστροφή εργοστασίου ή κυνηγών), Nest (6 αυγά που πρέπει να καταστραφούν και γεννούν μικρότερα τέρατα/θάνατος κυνηγών ή χρόνος στο 0:00), Rescue (θάνατος 5 ανθρώπων/διάσωση 5 ανθρώπων), και τέλος το Defend (καταστροφή κεντρικής γεννήτριας/άμυνα κεντρικής γεννήτριας) το οποίο πάντα πάει τελευταίο. Ενδιάμεσα στα ματς οι παίχτες ψηφίζουν το είδος της επόμενης αποστολής, και η Turtle Rock Studios υπόσχεται “800.000 πιθανούς συνδυασμούς”.

Η αλήθεια είναι πως το Evacuation είναι πιο “οργανικό” σε σύγκριση με τα τυπικά deathmatches που βρίσκουμε παντού (εδώ με το όνομα Hunt). Το μεγαλύτερο κομμάτι του χρόνου μου αφιερώθηκε εκεί, online και offline, και σίγουρα εκεί θα παραμείνω. Το παράπονό μου είναι ότι δεν υπάρχει τεράστια ποικιλία, κι εννοώ πως μερικές φορές τα δεδομένα που αλλάζουν οι εντός-αγώνα πράξεις δεν κάνουν τόσο μεγάλη διαφορά, όμως σε γενικές γραμμές είναι μια καλή ιδέα που θα ήθελα να δω να αναπτύσσεται. Κακά τα ψέματα, ιστορία στο Evolve δεν χωράει και ο δημιουργός το γνωρίζει, οπότε ένα άψυχο campaign που δεν εξυπηρετεί κανέναν σκοπό θα ήταν μεγάλο μείον.

Οι χαρακτήρες τουλάχιστον λάμπουν, με ξεκαρδιστικό διάλογο και διάφορα στοιχεία που προσπαθούν να “ντύσουν” το σκηνικό και να δημιουργήσουν μια προϊστορία. Μιλάμε για το μακρινό μέλλον, ρομπότ, τέρατα, εξωγήινους και loading screens με σαρκαστικό κείμενο “μην αναρωτιέστε πως γίνονται μερικά πράγματα. Είναι το μέλλον.” που βροντοφωνάζει τον χαρακτήρα του παιχνιδιού. Σ’ αυτό συμβάλλουν και τα εμβλήματα που μπορείτε να “φορέσετε”, τα οποία ξεκλειδώνονται από διάφορες πηγές και ουκ ολίγα προέρχονται από τα challenges του παιχνιδιού, κάτι που είναι στάνταρ σε όλα τα shooters πλέον.

Στον τεχνικό τομέα, έχω αρκετά παράπονα δυστυχώς. Το παιχνίδι είναι φτιαγμένο στην CryEngine (Crysis, State of Decay, Ryse: Son of Rome) το οποίο σημαίνει καλά γραφικά και (πλην λίγων σημείων) σταθερότατη απόδοση. Πιο συγκεκριμένα, εντυπωσιάστηκα από τα εφέ φωτισμού και σκιάς, και ενώ μερικές φορές τα textures πάνω στα μοντέλα έδειχναν τρομερά, άλλες έδειχναν σαν να είχαν μείνει στην περασμένη γενιά. Glitches όπως η Daisy να αιωρείται και να μην ανιχνεύει για το τέρας ή τέρατα που μπαίνουν στο έδαφος, καθώς και ήχος που μερικές φορές κόβεται, χαλάνε μια γενικά καλή εμπειρία οπτικά. Σ’ αυτό έρχεται να προστεθεί το πρόβλημα του lag, όπου με καλή και σταθερή σύνδεση έβλεπα συνεχώς αποσυνδέσεις, αδυναμία σύνδεσης σε ματς, ή αιώνιο matchmaking που εν τέλει δεν βρήκε καν ματς. Από όσο διαβάζω, τα προβλήματα είναι χειρότερα στο Xbox One (όπου και έπαιζα) από ότι στις άλλες πλατφόρμες, όμως δυστυχώς δεν μπορώ να το επιβεβαιώσω.

Όμως τα χειρότερα έρχονται και μιλάμε για τα DLC. Παρότι το παιχνίδι βγήκε με 16 χάρτες κι όλοι οι επόμενοι θα είναι δωρεάν, ήδη μπορείτε να αγοράσετε DLC που ξεπερνάει τα 136$! Οι διάφοροι χαρακτήρες που θα έρθουν στο μέλλον κοστίζουν 15€ το κεφάλι, ίσως και τριπλάσια τιμή από πολλά fighting παιχνίδια που φέρνουν επιπλέον χαρακτήρες. Είναι ένα εξωφρενικό ποσό, το οποίο δεν δικαιολογεί ένα Season Pass το οποίο διατίθεται προς πώληση ενώ δεν υπάρχει καμιά καθαρή εικόνα για τους χαρακτήρες που έρχονται! Αν κανείς δεν ταιριάζει στο στυλ παιχνιδιού μου, ουσιαστικά, τους “τρώω” ντε και καλά με την αγορά του Season Pass, η οποία είναι εντελώς τυφλή και για εμένα συνέχεια της κατρακύλας που βιώνουμε στον τομέα. Η έλλειψη ποικιλίας σε χαρακτήρες επίσης είναι πληγή, μιας κι ένα μεγάλο μέρος του παιχνιδιού θα πωληθεί ως DLC, για να γεμίσει ένα κενό που δεν έπρεπε να υπάρχει!

Μ’ αυτά και μ’ αυτά καταλήγουμε στο ότι έχουμε ένα αρκετά καλό και καινοτόμο shooter με μεγάλη έμφαση στην ομαδικότητα — κάτι που λείπει από πολλά μοντέρνα παιχνίδια του είδους πλέον — και αρκετές έξυπνες ιδέες. Προβλήματα σύνδεσης παρά την προτροπή για online παιχνίδι, και ένα μοντέλο DLC για το οποίο οι σκέψεις κυμαίνονται από “σκεπτικός” ως “αηδιαστικό” βάζουν ρυτίδες σε μια κατά τ’ άλλα καλή όψη, και η πρόταση μου είναι να του ρίξετε μια καλή ματιά πριν την αγορά.

[wp-review]

Ταυτότητα παιχνιδιού

Πλατφόρμα που χρησιμοποιήθηκε για review: Xbox One
Είδος: First-person Shooter
Ημερομηνία κυκλοφορίας: 10/02/2014
Κυκλοφορεί για: PlayStation 4, Xbox One, PC
Εκδότρια Εταιρεία: 2K Games
Εταιρεία Ανάπτυξης: Turtle Rock Studios

 

Μην μένεις σιωπηλός, σχολίασε και πες την άποψή σου ακριβώς παρακάτω!