Δείτε στο νέο μας Βίντεο: «Το XBOX τράβηξε την πρίζα + Giveaway | Game Recap #164»

Crash&Burn: Free-to-play vs Pay-to-play

Τι πραγματικά πληρώνουμε στα παιχνίδια μας;

Πόσα λεφτά χαλάς σε ένα free-to-play παιχνίδι; Η απάντηση που θα έδινα είναι “αναλόγως”. Γιατί από την μια μεριά έχουμε τίτλους που προσφέρουν τόσο πολύ υλικό δωρεάν και βγάζουν κέρδος από προαιρετικά αντικείμενα έχοντας κερδίσει την εμπιστοσύνη του κοινού, ενώ από την άλλη μεριά έχουμε τίτλους που προσφέρουν τόσο λίγο υλικό αρχικά που βρίσκεσαι σε αδιέξοδο λίαν συντόμως. Αδιέξοδο που δυστυχώς εξαφανίζεται αν πληρώσετε κάποιο “μικροποσό”.

Εκεί θα αφιερωθεί το παρών κείμενο, στην (σχετικά φρέσκια) μόδα των “παιχνιδιών ως υπηρεσία”, δηλαδή ένας ξεχωριστός τρόπος να πεις “αγόρασε μισό παιχνίδι και μην παραπονεθείς όταν σου πουλήσω το υπόλοιπο ως DLC”. Φυσικά και δεν είναι έτσι η κατάσταση σε όλες τις περιπτώσεις, όμως οι ανοδικές τάσεις της μόδας αυτής είναι κάπως ανησυχητικές. Pre-order bonuses, αποκλειστικά κομμάτια του παιχνιδιού κλειδωμένα πίσω από προπαραγγελίες και παρέλαση από Season Passes με έμφαση στο “φανταστικό, νέο περιεχόμενο” και μηδενική προβολή αυτού πριν την κυκλοφορία του ή την καταβολή του αντιτίμου από μεριάς παίχτη.

evolve trailer

Όπως θα παρατηρήσατε και στο review μου για το Evolve, δεν πειράχτηκα τόσο από τον σχεδιασμό ή τα παραστρατήματα του παιχνιδιού. Ορισμένα παραβλέπονται ή δεν εμποδίζουν αισθητά, ορισμένα ενοχλούν. Όμως αυτό για το οποίο είμαι κάθετος, οριζόντιος, διαγώνιος και όπως αλλιώς θέλετε σίγουρος είναι πως κανένας δεν εκτίμησε την δομή και φιλοσοφία του πυρήνα. Αυτού δηλαδή, που προσφέρονται από την πρώτη μέρα ως μέρος ενός Season Pass αρκετοί επιπλέον χαρακτήρες και τέρατα, φυσικά με σχεδόν μηδενική γνώση ως προς το περί τίνος πρόκειται, για ένα παιχνίδι το οποίο κόστισε 69.99€ (προτεινόμενη τιμή λιανικής). Το βρήκα τουλάχιστον αηδιαστικό, όπως επίσης και το γεγονός πως το Behemoth — ένα τέρας — ήταν δωρεάν για προπαραγγελίες και προστέθηκε στο παιχνίδι λίγο μετά την κυκλοφορία του. Δεν ανήκω στο στρατόπεδο που ισχυρίζεται πως οποιοδήποτε DLC θα πρέπει να είναι μέρος του vanilla παιχνιδιού που παίρνεις από το ράφι, όχι. Είμαι της άποψης πως το DLC είναι απαραίτητο, όπως είναι απαραίτητη και η σωστή τιμολόγησή του αλλά και η διαθεσιμότητά του.

Εννοώ πως ένα παιχνίδι όπως το Evolve σίγουρα επωφελήθηκε με το να “κλειδώνει” το Behemoth ως προϊόν για αγορά το οποίο κυκλοφόρησε τόσο σύντομα, όμως σε βάθος χρόνου θα βγει ζημιωμένο. Γιατί στην πολύ ανταγωνιστική αγορά των online παιχνιδιών, κι ας μην αναφερθώ καν στις επιλογές shooters που υπάρχουν ανά πάσα στιγμή για κάθε λογής παίχτες, βρέθηκε να χρεώνει 70€ + 25€για το Season Pass (= 4 Hunters) + περίπου 60€ σε επιπλέον μικροπράγματα όπως skins, τα οποία δεν καλύπτονται καθόλου από το Season Pass! Ας το ονομάσουν όπως θέλουν — a la carte αγορές, ενίσχυση gameplay — εγώ θα δώσω τον δικό μου όρο: κοροϊδία. Γιατί ακόμα κι αν παραβλέψουμε το πακέτο των κυνηγών (και στο μέλλον, τεράτων) έχουμε το θέμα πληθυσμού. Η υπόσχεση των δωρεάν χαρτών τηρείται προς το παρόν (αν και οι κάτοχοι Xbox One πήραν τους χάρτες 1 μήνα πριν τους υπόλοιπους αγοραστές, κάτι που ξαφνικά μαθεύτηκε μετά την κυκλοφορία του τίτλου) πρέπει να λυθεί το θέμα ποσότητας ποιοτικού περιεχομένου. Με μια χούφτα χαρακτήρων να παίξεις, και μια ακόμα χούφτα πραγμάτων να ξεκλειδώσεις και να κάνεις, μπορείς να “τερματίσεις” το παιχνίδι σε μερικές μέρες κι απλώς να παίζεις για ευχαρίστηση μετά, όμως πριν περάσει αρκετός καιρός θα έχεις βαρεθεί την ίδια ελάχιστη ποικιλία που προσφέρουν αυτά τα 69.99€.

Το ίδιο ισχύει και στο στρατόπεδο του Destiny, που επιχείρησε να παντρέψει τα ΜΜΟ με τα shooters σε κονσόλες, και παρά την κορυφαία ποιότητα παραγωγής του, η ποσότητα του υλικού του μπορεί να αναλυθεί σχεδόν σε μια παράγραφο. Πράγμα τουλάχιστον αστείο (όχι για γέλια, με την άλλη έννοια) για δυο εταιρίες με τόσο μεγάλο όνομα, τις Bungie και Activision. Το Expansion Pass που προπωλούταν για 34.99€ περιείχε δύο DLC πακέτα αξίας 19.99€ το καθένα χωριστά, κι ο κόσμος ανυπομονούσε να εμπλουτίσει ένα φτωχό από ποικιλία παιχνίδι. Αντιθέτως, το The Dark Below προσέφερε μια μίξη νέου με ανακυκλωμένου υλικού κι αυτό με το σταγονόμετρο, ενώ η ανακοίνωση του περιεχομένου του House of Wolves άφησε μεγάλη μερίδα παιχτών από αδιάφορους ως νευριασμένους.

Destiny_20140915224710

Στον χορό των DLC μπήκαν και παιχνίδια όπως το Mortal Kombat X, το οποίο επίσης κλείδωσε έναν χαρακτήρα-ορόσημο της σειράς, τον Goro, πίσω από το τείχος της προπαραγγελίας — τουλάχιστον μέχρι νεωτέρας, μιας και συνεχώς λέγεται πως μόνο έτσι θα ήταν διαθέσιμος. Σαν να μην έφτανε αυτό, ένα πακέτο τεσσάρων χαρακτήρων υπάρχει ήδη (οι οποίοι θα δοθούν σταδιακά στο μέλλον) για την εκπληκτική τιμή των 29.99€, δηλαδή το μισό από το κόστος του παιχνιδιού (59.99€ τιμή λιανικής). Με 24 χαρακτήρες στο βασικό του ρόστερ (εξαιρείται ο Goro, φυσικά), και με τα ελάχιστα μαθηματικά που ξέρω, νομίζω πως το 4 είναι το 1/6 του 24 και το 29.99€ το 1/2 του 59.99€. Εδώ ας αναφέρω ξανά πως δεν εναντιώνομαι στο DLC, αρκεί να έχει λογική στρατηγική και λόγο ύπαρξης. Και παρά την αγάπη μου για την σειρά, δεν θα δώσω ούτε ένα παραπάνω ευρώ στην αξιαγάπητη παρόλα αυτά NetherRealm Studios.

Φυσικά και κατανοώ το διαρκώς αυξανόμενο (καλώς ή κακώς, άλλη κουβέντα αυτή) κόστος ανάπτυξης μεγάλων βιντεοπαιχνιδιών, και κατανοώ τον μεγάλο ανταγωνισμό που υφίσταται. Αντί για ένα σπριντ για το ποιος θα καταφέρει να πάρει περισσότερα χρήματα από τον καταναλωτή, θα ήθελα να το δω σαν ένα μαραθώνιο να του τραβήξουν το ενδιαφέρον. Αντί να τον καλούν να πληρώνει ξανά και ξανά για διάφορα πράγματα επί της αρχικής, premium τιμής των 69.99€, θα ήθελα να δω τους developers να κατεβάζουν την τιμή του “βασικού πακέτου” (πλέον) και να ενσωματώνουν στα 69.99€ το πακέτο του επιπλέον παιχνιδιού/υλικού. Δεν ξέρω, δεν είμαι μαρκετίστας ούτε οικονομολόγος, μπορεί αυτό που λέω να μην είναι πλήρως βιώσιμο για κάθε εταιρία. Όμως κάποτε, τα expansions “πουλούσαν” μόνα τους, ακόμα κι όταν έβγαιναν χρόνια μετά το κύριο παιχνίδι, κι αυτό λόγω της ποιότητας, της τιμής και της καλής πίστης μεταξύ πελάτη-κατασκευαστή.

Τουλάχιστον με καθησυχάζει το ότι για κάθε Evolve, υπάρχει ένα Warframe. Για κάθε Destiny, ένα Planetside 2. Και τα δύο παιχνίδια της free-to-play οικογένειας, με “out of the box” παροχές που θα έκαναν τα προαναφερθέντα παιχνίδια να νιώθουν ντροπή για την τιμή που “φορούν” στα ράφα, και μια συνεχόμενη ροή δωρεάν υλικού. Σαν να μην έφτανε αυτό, οι ξεδιάντροποι αυτοί developers τολμούν να πουλούν DLC που δεν επηρεάζει αρνητικά το παιχνίδι — σε σημείο που “όποιος έχει λεφτά, κερδίζει” — κι είναι απλώς διακοσμητικής φύσεως. Μάλιστα, το σατανικό τους μυαλό κάνει σχεδόν τα πάντα, αν όχι όλα, τα πράγματα που υπάρχουν εντός παιχνιδιού δυνατόν να αποκτηθούν χωρίς να χαλάσετε ούτε ευρώ. Ανήκουστο! Πως γίνεται κάποιο Warframe να επιφέρει συνεχώς κέρδη και δωρεάν updates με άφθονο νέο υλικό, όταν κάλλιστα θα μπορούσε να το χρεώνει 69.99€ συν οτιδήποτε άλλο υπάρχει εντός παιχνιδιού έναντι κάποιου αντιτίμου;

warframe-2367

Πέραν της πλάκας, δεν μιλάμε για το ίδιο μέγεθος ομάδας ανάπτυξης, και το κόστος του Warframe φαντάζομαι θα είναι αρκετά χαμηλότερο από αυτό του Evolve, του οποίου το budget όμως περιλαμβάνει και την μεγάλη διαφημιστική καμπάνια που συνόδευε τον τίτλο ως ακόμα και μετά την κυκλοφορία του. Budget το οποίο ήταν παροχή ενός μεγαλοεκδότη, κάτι που δεν είχε ποτέ η Digital Extremes με το Warframe. Υπάρχουν άφθονα παραδείγματα κακού free-to-play, όπως το APB: Reloaded (σ.σ.: θα κυκλοφορήσει για PS4 σύντομα) ή το αμφιλεγόμενο μοντέλο του Star Wars: The Old Republic το οποίο λανσάρεται ως free-to-play, όμως με την ποσότητα κλειδωμένων ενεργειών και υλικού που υπάρχει ίσως θα έπρεπε να μετονομαστεί σε “trial έκδοση”, μια δοκιμή πριν την συνδρομή αν θέλετε.

Υπάρχουν όμως και παιχνίδια που φέρνουν καλή δημοσιότητα στον όρο free-to-play, με τον οποίο πολλοί βγάζουν σπυράκια απλώς στο άκουσμά του. Μερικά από αυτά είναι τα Dust 514, Dota 2, Team Fortress 2, Nosgoth, Hearthstone μεταξύ άλλων. Μετά την δραματική άνθιση παιχνιδιών όπως το League of Legends και το Smite, η free-to-play σκηνή φαντάζει αρκετά ελκυστική ακόμα και για μεγάλους κατασκευαστές. Ανακοινώσεις για το Fable: Legends, Let It Die και το Deep Down φέρνουν ακόμα περισσότερες επιλογές στο gaming κοινό, ειδικά στις κονσόλες, μιας και οι παίχτες σε PC απολαμβάνουν εδώ και χρόνια μια μεγάλη γκάμα δωρεάν τίτλων.

Κι αναρωτιέμαι με την σειρά μου: μήπως οι υπερ-εταιρίες πρέπει να αναθεωρήσουν λιγάκι τις πρακτικές τους όσον αφορά το υλικό στο δισκάκι που αγοράζουμε από τα ράφια, και κυρίως την σχέση τιμής/περιεχομένου στα DLC πακέτα. Η μανία για μεγαλύτερο κέρδος δεν καταλήγει όπως θα ήθελαν αρκετές εταιρίες, και σίγουρα οι gamers θα θέλαμε μια ανάσα από τον συνεχές βομβαρδισμό διαφημίσεων και “αγόρασε αυτό!” για παιχνίδια που ακόμη δεν έχουν κυκλοφορήσει, καν. Ουτοπία; Ίσως. Εφικτό; Δεν είμαι σε θέση να το απαντήσω με σιγουριά. Σαν καταναλωτής και φανατικός gamer, όμως, οφείλω να αναγνωρίσω την φιλότιμη προσπάθεια που κάνουν κάποιοι κατασκευαστές και συμμερίζονται την δυσκολία των εποχών κάνοντας τα αδύνατα δυνατά για χάρη του κοινού τους, όταν μερικοί άλλοι καβαλούν με περίσσια έπαρση το άλογό τους.

 

Μην μένεις σιωπηλός, σχολίασε και πες την άποψή σου ακριβώς παρακάτω!