Busted.gr

Μια εικόνα, χίλιες λέξεις, και ακόμη περισσότερα συναισθήματα. Το Okami HD επανέρχεται 12 χρόνια αργότερα, και παραμένει τόσο μαγευτικό, όσο και δύο… γενιές πριν.


Ένα από τα πρώτα projects της νεοσύστατης Clover Studio, υπό την καθοδήγηση του θρυλικού Hideki Kamiya (Resident Evil), ήταν το Okami. Μια μονόλεπτη επίδειξη ενός λύκου που έτρεχε σε ένα δάσος και λουλούδια ξεπηδούσαν από το έδαφος σε κάθε του βήμα, φτιαγμένη κυρίως για να αναδείξει τις δυνάμεις του PlayStation 2, στο μακρινό 2004. Η Capcom είδε κάτι ιδιαίτερο στην ιδέα, και ζήτησε το concept να μετατραπεί σε παιχνίδι, με έμφαση στο περιβάλλον. Ο Kamiya δεν συμβιβάστηκε με αυτό το «βαρετό» concept, όπως το θεωρούσε, και αντ’ αυτού σκόπευε να φτιάξει το πρώτο The Legend of Zelda, που δεν ήταν The Legend of Zelda. Λόγω της δύναμης του PlayStation 2, η αρχική ιδέα για ένα φωτορεαλιστικό παιχνίδι δεν ήταν εφικτή, κι έτσι το εμβληματικό sumi-e cel-shaded ύφος των γραφικών υιοθετήθηκε στη θέση του, δίνοντας στο Okami όψη ενός Ιαπωνικού πίνακα ζωγραφικής εν κινήσει.

Ποιος θα μπορούσε να είχε προβλέψει πως αυτή ήταν ίσως η σωστότερη, και σημαντικότερη κίνηση, που βοήθησε να γίνει ένα από τα πιο αξέχαστα παιχνίδια στην, ομολογουμένως, τεράστια και πολυποίκιλη βιβλιοθήκη τίτλων του PlayStation 2; Μόλις λίγους μήνες μετά την κυκλοφορία του τον Απρίλιο του 2006, το PlayStation 3 μπήκε στις ζωές μας και έφερε μαζί του HD γραφικά και σαφώς ανώτερο hardware συγκριτικά με το PlayStation 2. Το Okami θα έδειχνε ξεπερασμένο, «αρχαίο», μόλις μια χούφτα μήνες μετά την «γέννησή» του.

Χάρις στο ξεχωριστό οπτικό του στυλ, όμως, κατάφερε να παραμείνει διαχρονικό, και να δείχνει σαν να κυκλοφόρησε χθες, 12 ολόκληρα χρόνια μετά την κυκλοφορία του. Ανανεωμένο και με πράγματα που του έλειπαν, έρχεται να ξανασυστηθεί σε μια νέα γενιά παικτών, και για πρώτη φορά σε Xbox και PC, παρέα με PlayStation.

Το Okami εκτυλίσσεται στη χώρα της Nippon, σαφώς εμπνευσμένη από την παλιά Ιαπωνία, και επικεντρώνεται πολύ σε Ιαπωνικούς μύθους. Συγκεκριμένα, αφηγείται την ιστορία της Amaterasu, θεάς του ήλιου, που αναγεννήθηκε ως λευκός λυκός για να πολεμήσει τον οκτακέφαλο δαίμονα Orochi, ο οποίος με τη σειρά του αναγεννήθηκε 100 χρόνια μετά το θάνατό του και σκορπά σκότος και θλίψη στη γη. Για να σταθεί απέναντι στον Orochi, πρέπει να επανακτήσει τις δυνάμεις του Celestial Brush – θεϊκού πινέλου που δημιουργεί και δίνει ζωή – που έχασε εξαιτίας της εκατονταετούς ανάπαυσής της.

Κι έτσι λοιπόν, μαζί με τον Issun, ένα μικροσκοπικό μα εξαιρετικά ταλαντούχο στη ζωγραφική έντομο, η περιπέτεια διάσωσης της Nippon ξεκινά. Ταξιδεύοντας από μέρος σε μέρος, στα χωριά και τα απόμερα σπιτάκια της χώρας, θα συναντήσετε μια πλειάδα από χαρακτήρες, που κατά κύριο λόγο, θα θυμάστε ακόμα και μετά το τέλος του παιχνιδιού. Πέραν των πρωταγωνιστών, χαρακτήρες όπως η… τρελόγρια με το μαχαίρι στο απομωνομένο σπίτι που θέλει να γδάρει την Amaterasu, ή ο Mr Orange που κάνει έναν απίστευτο χορό για να επαναφέρει τη ζωή στη φύση, προσφέρουν πολλές και διαφορετικές πλευρές για να «ντύσετε» τα όσα συμβαίνουν και να αποκτήσετε μια πλήρη εικόνα του κόσμου.

Η συναναστροφή με άλλους χαρακτήρες βέβαια, είναι κάτι που ίσως παρέμεινε στην προηγούμενη δεκαετία, αναλόγως τη σκοπιά του καθενός. Αυτό γιατί η διάλεκτος δεν είναι κάποια υπαρκτή γλώσσα αλλά μια σειρά από ήχους, που μεταφράζονται στους υπότιτλους για να κατανοεί ο παίκτης τι συμβαίνει. Αφενός, προσθέτει στην μαγεία στου κόσμου και στο ότι δεν είναι η πραγματική Ιαπωνία – όσο κι αν μοιάζει – αλλά αφ’ ετέρου, αυτό απαιτεί από τον παίκτη να διαβάζει σελίδες επί σελίδες γραπτού κειμένου, κάτι που το gaming επί το πλείστον έχει αφήσει πίσω του.

Αυτό που σίγουρα δεν έμεινε στο παρελθόν, αλλά πιστεύω πως «ωρίμασε» καλύτερα με την πάροδο του χρόνου, είναι η λεγόμενη «φόρμουλα» της σειράς The Legend of Zelda: ένας μεγάλος, ανοιχτός κόσμος που μπορείς ελεύθερα να εξερευνήσεις, dungeons με γρίφους και φοβερά bosses να πολεμήσεις, και στο κέντρο όλων αυτών, ένα διαρκώς αυξανόμενο οπλοστάσιο με εργαλεία και «μαραφέτια» που δίνουν νέες διαστάσεις και επιλογές στο gameplay.

Στην περίπτωση του Okami, τα εργαλεία αυτά έρχονται με τη μορφή του Celestial Brush, με τη χρήση του οποίου ο χρόνος σταματά και η οθόνη μετατρέπεται σε καμβά, πάνω στον οποίο σχεδιάζετε σχήματα τεχνικών που έχετε αποκτήσει, κι αυτά εκτελούν τον σκοπό τους όταν συνεχίσει ο χρόνος. Μετά την πρώτη της μάχη με τον Orochi, η Amaterasu έχασε τις δυνάμεις της, και οι 12 Celestial Brush Gods έγιναν αστερισμοί για να κρυφτούν από τους δαίμονες. Οι δώδεκα τεχνικές που αποκτά η Amaterasu προέρχονται από αυτούς τους θεούς, όπως οι Yomigami, Tachigami και άλλοι, οι οποίοι βασίζονται στον Ιαπωνικό ζωδιακό κύκλο (με μια δόση Κινεζικού ζωδιακού κύκλου).

Με τις κατάλληλες τεχνικές λοιπόν, σχεδιάζοντας μια βόμβα (ένας κύκλος με ένα φυτίλι), μια πραγματική βόμβα εμφανίζεται στον κόσμο, και είτε κάνει ζημιά στους εχθρούς, είτε ανοίγει μυστικά περάσματα. Αν ένα ποτάμι σας εμποδίζει, σχεδιάστε νούφαρα στα οποία θα πατήσετε ασφαλείς. Κι αν η κατάρα του Orochi έχει μαυρίσει ένα χωράφι με λουλούδια, δώστε του ξανά ζωή και δείτε τα ζώα να επιστρέφουν για να παίξουν. Από το απλό Slash που κόβει οτιδήποτε μεταξύ εχθρών και δέντρων, έως τις τελείες στον καμβά που δημιουργούν δέντρα – μια έξυπνη και γρήγορη ασπίδα ανάμεσα σε εσάς και τους εχθρούς – οι τεχνικές ποικίλουν πολύ και όσο περισσότερες αποκτάτε, τόσο περισσότερο θα πειραματίζεστε. Αν σε πρώτη όψη κάτι φαίνεται απλό και συνηθισμένο, σκεφτείτε πιο δημιουργικά, διότι η μαγεία του των μαχών και των γρίφων κρύβεται στις μικρές στιγμές.

Για ακόμη μεγαλύτερη ευελιξία, μπορείτε να εξοπλίσετε την Amaterasu με ένα main και ένα sub weapon, από τρεις διαφορετικές κλάσεις, τα οποία λειτουργούν διαφορετικά ανάλογα με το slot που τοποθετούνται. Εν παραδείγματι, το κλασικό Solar Reflector, ο πράσινος φλεγόμενος καθρέφτης στην πλάτη της Amaterasu, χρησιμοποιείται ως βασικό όπλο στην main θέση, ενώ ως sub weapon, γίνεται ασπίδα ενάντια σε επιθέσεις. Κάθε κατηγορία των Divine Instruments – Reflectors, Rosaries και Glaives – έχει πολλαπλές επιλογές όπλων που βρίσκετε ή ξεκλειδώνετε, ώστε να παίζετε όπως ακριβώς σας βολεύει συνδυαστικά με τις brush techniques και τις επιπλέον κινήσεις (επίθεσης και μη) που μαθαίνετε στο dojo, αξιοποιώντας το ισορροπημένο στυλ των Reflectors με τα πολυβόλα Rosaries και τα μεγάλα ισχυρά αλλά αργά στη χρήση Glaives.

Οι εχθροί πάνω στους οποίους θα χρησιμοποιήσετε τα παραπάνω, ποικίλουν τόσο σε εμφάνιση, όσο και σε συμπεριφορά. Από μικρά, ενοχλητικά τερατάκια που αποτελούν κίνδυνο μονάχα όταν επιτίθενται ομαδικά, έως αμυντικούς τιτάνες και βεβαίως, bosses που απαιτούν ειδική μεταχείριση, όλα καλύπονται σε βαθμό που κάθε μάχη, από τις μικρές που εμπλέκεστε περιπλανόμενοι στη Nippon ως το boss στα βάθη κάθε dungeon, δεν φαίνεται ως «δουλειά» αλλά ως διασκέδαση. Η καλή απόδοση στις μάχες, δηλαδή γρήγορη και αποτελεσματική εξόντωση των εχθρών, βαθμολογείται στο τέλος και επιβραβεύεται με yen, τα οποία χρησιμοποιείτε στο dojo ή για αγορά consumables και άλλων αγαθών – ένα σημαντικό κίνητρο να σκέφτεστε έξυπνα και αποτελεσματικά κάθε φορά που ξεσπαθώνετε.

Μάλιστα, θα χρειαστεί να ξεσπαθώσετε αρκετές φορές, καθώς η κύρια ιστορία θα σας απασχολήσει για περίπου 30 ώρες, ενώ αν αφιερώσετε χρόνο για side quests, ο χρόνος ίσως και να διπλασιαστεί. Παρόλα αυτά, και με το ιδιαίτερο κομμάτι του διαλόγου που προανέφερα στον νου, η ιστορία κυλάει σταθερά και δεν αναμένεται να κουράσει, ενώ η εκπλήρωση side quests φέρνει πολλά περισσότερα από αξιόλογα rewards: αξιομνημόνευτες μικρότερες ιστορίες τις οποίες αξίζει να ζήσετε.

Και με τέτοια όψη, είναι σίγουρο πως δεν θα υπάρξει κούραση. Το Okami HD «τρέχει» σε 1080p (PS4, Xbox One, PC) και δείχνει ονειρεμένο, ενώ σε 4K (PS4 Pro, Xbox One X, PC), είναι άξιο θαυμασμού. Αφενός, αποδεικνύει άλλη μια φορά πως τέτοιου είδους art style είναι «αγέραστα», αφ’ ετέρου ότι η υπερπροσπάθεια που έκανε στην PS3 έκδοση η Hexadrive πλέον διαθέτει και το hardware που θα την αναδείξει. Αναφέρομαι στο γεγονός ότι η PS3 έκδοση του Okami HD, πίσω στο 2012, χρησιμοποιούσε μια τεχνική που εσωτερικά δημιουργούσε τις εικόνες σε 4K, και τις έκανε downscale σε 1080p κατά την έξοδο προς την τηλεόραση, με πεντακάθαρα και αξιοζήλευτα αποτελέσματα. Η έλευση τηλεοράσεων και κονσολών με υποστήριξη 4K, αφήνουν πλέον το Okami HD να λάμψει όπως του αξίζει.

Για τους «καθαρόαιμους» retro τύπους, υπάρχει για πρώτη φορά η επιλογή μεταξύ λόγου διάστασης 4:3 και 16:9, και φυσικά, η επιστροφή των mini games στις οθόνες loading είναι μεγάλα νέα. Εντάξει, όχι τόσο μεγάλα νέα, αλλά έλειπαν από τις εκδόσεις Wii και PS3. Και σας επιβραβεύουν με Demon Fangs, ένα special αντικείμενο που κάπου-κάπου πέφτει από νικημένους εχθρούς, οπότε προσφέρουν και κάτι πρακτικό. Κάπως απογοητεύτηκα που δεν υπήρξε αναβάθμιση στα fps (ακόμη αποδίδει σε 30 αντί 60), όμως δεν είναι ένα παιχνίδι που εξαρτάται απο τα καρέ, όπως ένα γρήγορο shooter, κι εφόσον δεν επηρεάζεται τίποτα πέραν του οπτικού αποτελέσματος, δεν το κρατώ ως αρνητικό εναντίον του.

Η βραβευμένη με BAFTA μουσική επιστρέφει στο ακέραιο, με μελωδίες εμπνευσμένες από παραδοσιακή Ιαπωνική μουσική να συνοδεύει κάθε βήμα της Amaterasu στην Nippon. Τραγούδια σαν το “The Sun Rises” και “Reset” μένουν αξέχαστα και μου έφεραν ξανά ανατριχίλες στο άκουσμα, όπως συνέβη στον έφηβο Χρήστο πριν περίπου 10 χρόνια. Κι έτσι, σαν ένας από αυτούς που δεν τους ενόχλησε η ακαταλαβίστικη διάλεκτος, θα πω πως ολόκληρος ο ακουστικός τομέας είναι δημιουργημένος στην εντέλεια.

Με λίγες ακόμη λέξεις, θα προσπαθήσω να συνοψίσω: αφήνοντας στην άκρη το πόσο (απροκάλυπτα) αγαπώ το Okami, πιστεύω με όλη μου την ειλικρίνεια πως αποτελεί ένα μοναδικό δημιούργημα που συνδυάζει τόσο την μοναδική αισθητική του με gameplay που παραμένει αγέραστο ανά τα χρόνια, τόσο όσο και ο καμβάς στον οποίο ζει η Amaterasu και οι φίλοι της. Στην τιμή που προσφέρεται (19.99€ digital, 24.99€ retail προτεινόμενη λιανική), είναι ένας τίτλος που μπορείτε να δοκιμάσετε δίχως να «μετανιώσετε», όπως ένα παιχνίδι-ρίσκο των 69.99€, κι έτσι πιστεύω πως κανείς δεν πρέπει να το αγνοήσει. Αν όχι για τις αξέχαστες ώρες παιχνιδιού που θα σας χαρίσει… τότε, ίσως για να πείσουμε την Capcom να συνεχίσει την σειρά.

Πλατφόρμα που χρησιμοποιήθηκε για review: Xbox One
Είδος: Action, Adventure
Κυκλοφορεί για: PlayStation 4, Xbox One, PC
Ημερομηνία κυκλοφορίας: 12/12/2017
Διάθεση για την Ελλάδα: CD Media
Εκδότρια εταιρία: Capcom
Εταιρία ανάπτυξης: Clover Studio (original), Hexadrive (HD)

10 ΑΡΙΣΤΟ

The Good

  • Διαχρονική αισθητική που «λάμπει» ακόμη και 2 γενιές αργότερα
  • Κλασικό gameplay με ενδιαφέρουσες ιδιαιτερότητες, όπως το Celestial Brush
  • Αξέχαστοι χαρακτήρες και κόσμος, μεγάλη και καλογραμμένη ιστορία
  • Υποστήριξη 4K που κάνει το καλό, καλύτερο

The Bad

  • Ο συνδυασμός διαλέκτου/υποτίτλων ίσως κουράσει κάποιους
10 ΤΕΛΙΚΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ

Related Posts

Powered by busted.gr busted.gr busted.gr